Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn kind is helemaal niet veranderd

“Maar mijn kind is helemaal niet veranderd”, riep de moeder verontwaardigd aan de telefoon. Ze had haar kind een cursus Eigenwijz laten volgen bij mij, maar het had volgens haar geen enkel effect gehad. “Het is zonde van het geld geweest.” Ik voelde aan dat dit een moeizaam gesprek ging worden.
 
Hij zou wat relaxter mogen worden
“Wat had u voor verandering verwacht?” vroeg ik haar voorzichtig. Normaal gesproken vullen ouders een formulier in waarin ze hun kind kunnen omschrijven en kunnen aangeven wat hun verwachtingen zijn van de cursus. Aan de hand daarvan kun je vooraf aangeven of de verwachtingen realistisch zijn. Deze moeder beschikte echter niet over een internet-aansluiting en had mondeling haar kind bij mij aangemeld. “Tja, dat hij wat relaxter zou worden, wat rustiger. Het is alleen maar erger geworden.” Ze had dit ook tegen de juf op school verteld en die had gesuggereerd dat dit wellicht te maken zou hebben met de drukke decembermaand.
 
Renspelletjes en dollen
De jongeman was de eerste les vrolijk binnengestapt, maar vond het inderdaad moeilijk om 5 minuten stil te zitten, om te luisteren naar een verhaal of naar wat andere kinderen te vertellen hadden. Hij wilde het liefste renspelletjes doen en dollen. En had daarbij de eerste les al ruzie met een ander kind gekregen, die hij vervolgens had geslagen. Na afloop vertelde hij ons dat hij zo graag wilde spelen met vriendjes maar eigenlijk niet wist hoe. Ja daar wilde hij wel bij geholpen worden. En dat ging iedere les een stuk beter.
 
Aan grenzen houden
Hij leerde dat wanneer je een hond aan zijn staart trekt, hij dat zal laten merken door te grommen, te bijten of bij je weg te lopen. Maar als je hem eerst eens laat snuffelen en aait, hij je beste vriend kan worden. We maakten een parallel naar zijn eigen gedrag: zo gaat het ook met mensen vrienden. Wij leerden hem hoe belangrijk het is om je aan grenzen te houden. Hij kon ervaren dat het fijn is als mensen naar je luisteren wanneer je iets vertelt in de kring. En hij ging dus ook luisteren naar andere kinderen.
 
Ik wil wat anders doen
Hij had ervaren hoe ontspannen het kan zijn om een kwartier aan een zelfde taak te werken. En genoot van de activiteit: het vilten. “ik wil wat anders doen”, vertelde hij al na 2 minuten. “Jij zou graag wat anders willen doen”, bevestigde ik. Ik had hem gehoord, maar ging er niet op in. Toen er niet op werd gereageerd, zag hij dat de anderen heel geconcentreerd bezig waren en met elkaar in gesprek kwamen over verdriet. (Het viltendoekje werd namelijk een troostdoekje voor als je verdrietig bent). Er waren kinderen die vertelden dat ze hem konden gebruiken als ze pijn hadden, of als ze gepest werden, of als ze ergens gingen logeren. Hij luisterde aandachtig.
 
Delen met andere kinderen
Hij leerde om te delen met andere kinderen. Wanneer er een verhaal werd voorgelezen, duwde hij iedereen opzij om maar zo goed mogelijk de bijbehorende plaatjes in het boek te kunnen zien. Hij hield van verhalen. Toen er pepernoten uitgedeeld werden, wilde hij er meer hebben: “Ik vind ze lekker”. “Dat is prima als je mij kunt vertellen waarom jij er meer zou mogen hebben dan de andere kinderen. Als je daar een goede reden voor hebt, dan krijg je ze ook!”. Er bleek geen goede reden te zijn en dat betekende dat iedereen even veel kreeg. Kun je daar tevreden mee zijn, of blij je de rest van de les boos hierover?
 
De cursus is geen medicijn
In het telefoongesprek gaf ik moeder wat van deze voorbeelden en langzamerhand ging het wat meer leven. Na afloop besefte ik hoe belangrijk is om vooraf “de verwachtingen te managen” bij de ouders. De cursussen werken namelijk niet als een medicijn. Een onrustig kind zal niet door 6 lessen Eigenwijz in de decembermaand rustig worden. Aan onrust ligt vaak veel meer ten grondslag. De omgeving waarin het kind opgroeit, het drukke weekprogramma, het karakter, de voeding en de grenzen die worden gesteld aan het feestgedruis in de decembermaand bijvoorbeeld.
 
Garanties geven
De effecten van onze cursussen zijn soms heel groot, en soms nauwelijks zichtbaar voor een ander. Een kind is dan ook niet maakbaar. Van een moeder uit dezelfde groep waarin dit jongetje had gezeten kreeg ik een brief waarin ze schreef hoe dankbaar ze was voor de lessen voor haar zoon en voor haarzelf. “Met praktische adviezen zijn we samen al weer een stuk verder gekomen.” Toen ik net begonnen was met mijn cursussen kon ik heel blij worden van zulke berichten. Nu besef ik dat de enige garantie die ik kan geven is dat ik mijn uiterste best doe om de kinderen en hun ouders wat dichter bij zichzelf en elkaar te brengen. En ze een leuke en leerzame tijd te bieden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj