“Ik ben heel tevreden over je kinderen”, was de conclusie
van de meester tijdens het 10-minutengesprek. Vader Erwin was dat duidelijk
niet, toen meester suggereerde dat zoon Jerome wellicht volgend jaar naar het
VMBO zou kunnen. “Ja, hij is een intelligente jongen, maar aan zijn
toetsresultaten is niet te zien dat hij naar de HAVO of het VWO zou kunnen”,
vertelde de meester, al schuifelend op zijn stoel. Hij voelde waarschijnlijk
ook wel aan dat er iets niet klopte. “Misschien dat de NIO-toets een ander
beeld laat zien?”, suggereerde de meester nog.
Bij thuiskomst gingen we dit eens met elkaar verkennen.
Voorop stond dat onze kinderen naar de vervolgopleiding kunnen die het beste
bij ze past en die ze kan helpen om datgene te bereiken wat ze willen. Of dat
een VMBO of een VWO is, maakt niets uit. Meester had wel gelijk: Jerome had een
lage score op zijn spelling en zijn zuster was geen rekenwonder, maar bleek wel
uit te blinken in begrijpend lezen. En dat zijn de resultaten waar voornamelijk
naar wordt gekeken bij de keuze van de middelbare school.
Maar een CITO-toets en een eindadvies van de leerkracht vormen
slechts een startpunt. Zo vertel ik de kinderen regelmatig bij de cursus Zin in
de brugklas. En daarbij geef ik het voorbeeld van mijn eigen man Erwin die het domste
jongentje van de klas was op de basisschool, maar uiteindelijk is afgestudeerd
aan de universiteit. En over de jongen van 16 die ik had mogen begeleiden. Hij
was met een HAVO-advies van de basisschool gegaan, maar hield niet van leren.
En kwam uiteindelijk bij het VMBO-kader uit.
“Als ik de hoogste CITO-score haal, neemt mijn vader me mee
voor een trip naar New York”, vertelde een jongeman mij tijdens een van de
cursussen. Hij kwam twee punten te kort en het voelde voor hem alsof hij
vreselijk had gefaald. Zo zal ik het nooit doen, had ik toen besloten. Het gaat
niet om het resultaat, maar om de inzet en het plezier dat ze beleven aan het
leren. Wanneer ze dan ook met hun rapport thuis kwamen, besteedde ik er niet te
veel aandacht aan. En ze kregen zeker geen grote cadeaus, zoals ik wel hoorde
van klasgenootjes. Leren doe je voor jezelf en niet voor het eindresultaat van
de toets.
Zo leerde zoon Jerome ook praten, lopen, lezen, voetballen,
zwemmen, schaken. Vanuit een intrinsieke motivatie: hij wilde het graag. En
langzamerhand wordt de motivatie verlegd naar extrinsiek: kinderen krijgen een sticker
als ze goed opletten en een hoog cijfer als ze gedaan hebben wat er van hen
werd gevraagd. “Je begrijpt toch wat er staat?”, vroeg Jerome toen ik hem maar
eens wees op het feit dat je fiets met een f schrijft. Uiteindelijk besefte hij
ook wel dat het nodig was om volgens spellingsregels te schrijven. Anders
begrijpen de mensen misschien niet wat er staat of denken ze dat je heel dom
bent.
“Wat was er eerder: de kip of het ei?”, vroeg Erwin tijdens
de lunch. “De kip natuurlijk!”, riep Rosalie na 2 minuten stilte. “Hoe zo dan?”
Ze keek ons verbaasd aan met in haar ogen de gedachte: dat jullie dat niet
begrijpen. “Nou kijk, je zegt toch eerst kip en dan ei?”. En wij begrepen wel
meer niet van onze kinderen. Hoe Jerome met zijn technisch lego een versnellingsbak
in elkaar knutselde. Of hoe Rosalie zich zo verdiepte in haar nieuwe hond (door
boeken te lezen, te kijken naar honden, met mensen te praten). Ze voedde hem zelf op. En daarbij richtte ze haar eigen hondenoppas bedrijf op! Of die keer dat Jerome zijn spreekbeurt hield
over Vincent van Gogh. Hij wilde er alles van weten en ging in de klas uitleg
geven over de verschillende schilderijen. Hij kreeg een 10, maar dat deerde hem
niets. Hij vond het gewoon leuk.
“Wat willen jullie, gaan we voor het VMBO of niet?”, vroeg
ik tijdens het avondeten aan de kinderen. Nog even terugkomend op het
rapportgesprek. En wij probeerden de situatie te schetsen. De spagaat waarin we
zitten. Waarbij de CITO-toets steeds meer de baas gaat worden en de kwaliteiten
van kinderen daarbij minder waarde lijken te hebben. Kwaliteiten die kinderen
juist nodig hebben om te worden wie ze willen zijn. “Als spelling zo belangrijk
is, dan ga ik daar toch gewoon voor oefenen, zo moeilijk is het niet.”, opperde
Jerome als oplossing. Zeker niet zo moeilijk als in vergelijking met het maken
van zijn eigen versnellingsbak van technisch lego.
Reacties
Een reactie posten