Doorgaan naar hoofdcontent

Wie niet horen wil, moet maar voelen


"Als jullie nu niet luisteren, gaan we een spelletje doen", schreeuwde de leerkracht met een dreigende stem. De kinderen hoorden hem niet eens. Het was storm, buiten, maar ook in hun hoofd. De leerkracht haalde demonstratief een stopwatch uit zijn borstzakje en legde uit dat de les pas zou starten, wanneer de kinderen gedurende 1 minuut stil bleven zitten en hun mond hielden. "Jullie moeten leren luisteren", zo lichtte hij het doel van zijn spel toe. Dat in de ogen van de kinderen natuurlijk helemaal geen leuk spel was. Maar dat maakten ze er wel van: iedere keer als de minuut bijna om was, besloot er eentje te giechelen, liet een scheet of fluisterde iets in het oor van een ander. Waar de anderen weer op reageerden. En zo kropen de minuten voorbij.

 

In gedachten ging ik terug naar de avond hiervoor. Ik had met een stel vrienden afgesproken in de stad. Kaasfonduen en wijn drinken. Dat deden we al jaren. In de begintijd gingen de gesprekken nog over werk en collega's, naar nu waren we toch in een andere fase gekomen. De ene overwoog een carrièreswitch te maken, de ander had een rondreis gemaakt door. De kinderen werden - zoals gebruikelijk was de laatste jaren - uitgebreid besproken. Inclusief een fotoshow op de mobiele telefoon. "Zeg Angela, nou wil ik je toch eens vragen of ik het eigenlijk wel goed doe, dat opvoeden. Jij hebt er ten slotte verstand van. Kijk, als mijn zoontje niet wil luisteren, dan moet hij van mij op de trap zitten om tot rust te komen. The naughty corner, weet je wel."

 

Ik keek nog eens in mijn wijnglas en prikte een stukje stokbrood aan mijn fonduevork om hem vervolgens in de fondue te dippen. En besloot om even mijn mond te houden, nieuwsgierig naar wat ging komen. Ondertussen hadden de anderen al heel wat adviezen gegeven. Met daarbij hun eigen verhaal: "Joh, ik heb er drie puber stiefkinderen bij gekregen. Die de hele dag niets anders doen dan voor de tv hangen. Gek word ik er van. En luisteren doen ze al helemaal niet meer." En er kwamen allemaal anekdotes, waar we smakelijk om moesten lachen. "Maar ik vind het eigenlijk ook zo zielig voor hem, als hij dan daar op de trap zit. Is er geen andere oplossing?", en ze richtte haar vraag nu toch echt tot mij.

 

Een paar dagen later had ik ook de neiging om zoon Jerome op de trap te zetten. "Rommie, moet je geen sjaal om?", had zijn zus poeslief die ochtend gevraagd voor het naar school gaan. Oma had voor hun beiden een heerlijke warme sjaal gebreid, waar ze ontzettend blij mee waren. "Nee", was zijn norse antwoord en hij keek daarbij naar de grond. Ze pakte vervolgens resoluut de sjaal van de verwarming en we ontdekten dat hij doormidden was geknipt. "Hoe kan dat nou?" "Dat heb ik niet gedaan", bracht hij uit en begon vervolgens hartverscheurend te huilen. "Wie dan wel?" Er was geen tijd meer om de detective uit te hangen. Ik voelde al aan dat Jerome in zijn boosheid zijn nieuwe sjaal door midden had geknipt. Zoiets had hij al vaker gedaan, wanneer hij zich niet meer kon beheersen. En achteraf had hij altijd spijt.

 

Hij had nu dan ook alle reden om boos te zijn. 's Morgens zag ik de wallen onder zijn ogen steeds groter worden. En was hij niet zijn bed uit te branden. Vier keer in de week direct uit school naar de voetbaltraining begon zijn tol te eisen. En toen zijn team afgelopen zaterdag ook nog met 13-1 had verloren, was voor hem de maat vol. Voor zijn trainer ook overigens. Hij zette de spelers niet op de trap bij de eerstvolgende training, maar besloot ze te straffen. Met humor: 13 minuten hardlopen, 13 keer opdrukken en 13 keer op het doel mikken. De jongens beseften nu pas weer dat spelen bij een profclub niet alleen voor de lol en vrijblijvend is. Inzet en doorzettingsvermogen, daarmee konden ze de eer van de club nog redden.

 

's Avonds rolden we de yogamatjes uit, onze manier om weer tot onszelf en elkaar te komen. Zoon Jerome mocht het programma bepalen en stelde allerlei houdingen voor die voor mij nog best zwaar zijn. "Doorzetten mam", zei hij met een zachte stem, terwijl ik een poging deed om de nakra (krokodil) te doen. Ik was net 5 centimeter van de grond en hield het 10 seconden vol, met een verhit gezicht. Na de oefeningen hadden wij ook ons moment van rust. Niet op de trap, maar op het yogakussentje. We sloten onze ogen en concentreerden ons op het suizen van de oren. Geen gedachten meer aan wat was geweest of nog ging komen. Geen hoogoplopende emoties. Kalmte en rust. Na afloop kroop hij als een kleuter op mijn schoot en legde zijn hoofd tegen me aan. Hij viel vredig in slaap. En ik naaide die avond de sjaal van oma weer aan elkaar.

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj