“Ik haat je, ik maak je dood, jullie allemaal.” Verbaasd
keek ik toe hoe deze woorden uit de mond van een kleuter van amper vijf jaar
oud kwamen. Zijn gezicht stond op onweer, hij schopte om zich heen. En de
andere kinderen in de les bleven uit zijn buurt. Hij was duidelijk gefrustreerd
geraakt, tijdens het tekenen. Ik besloot hem even “in zijn sop gaar te laten
koken” en richtte mijn aandacht op het tekenen met de andere kinderen. Totdat
ik opeens een klap hoorde en daarna hartverscheurend geschreeuw. De bank was op
zijn grote teen gevallen en dat deed flink pijn. Ik nam hem in mijn armen en wiegde
hem als een baby. Alle emoties kwamen eruit en langzamerhand werd hij rustig.
De volgende ochtend had ik ook iemand in mijn armen. Dochter
Rosalie van 12 lag heerlijk tegen me aan op de bank in het zonnetje. Ik
streelde haar gouden haren, masseerde haar handen en kietelde haar bovenarmen. “Mmm.”
Samen genoten we van dit moment. Even helemaal niets, geen tijdsdruk, geen
broer die het ogenblik zou kunnen verstoren met “ik ook, ik ook”. Complete
ontspanning en liefdevolle aandacht voor elkaar. Het werd een mooi begin van de
dag. Zonder te mopperen besloot ze na ons half uurtje “samen zijn” om een
klusje in huis te doen: de was ophangen!
“Hoe kan ik de aandacht verdelen over mijn vier kinderen?”
was een vraag die een moeder mij stelde. Ik kwam aan huis en zag twee kinderen
voor de televisie zaten, de derde was aan het helpen me de tafel afruimen en de
jongste zat nog aan zijn chocoladetoetje, waarbij hij zijn mond helemaal had
volgesmeerd. Hij had er zichtbaar plezier in. We gingen op zoek naar de
TOP-momenten, de momenten dat ze echt vol aandacht met een van de kinderen iets
had gedaan. “Toen we een keer gingen dauwtrappen heel vroeg in de ochtend.” “Toen
we samen in de auto liedjes gingen zingen.” “Toen we met de lego gingen spelen.”
Van die momenten dat je niet meer denkt, maar gewoon bent. Liefdevol aanwezig
zijn.
Zonder TOP-momenten gaan kinderen aandacht trekken. Mijn
eigen dochter wordt dan heel tegendraads en antwoordt op elke vraag: “Nee” (als
ze al een antwoord geeft). Kinderen die wat jonger zijn weigeren te eten,
krijgen buikpijn als ze naar bed moeten, maken veel ruzie met hun broertjes of
zusjes, vinden zichzelf zielig of overschrijden alle grenzen. In de klas zie je
het ook. De grootste schreeuwers krijgen de meeste aandacht. Maar dat zijn meestal
niet de TOP-momenten, maar FLOP-momenten. Ze worden gecorrigeerd op hun gedrag,
zodat er meer rust ontstaat in de klas.
“Had ik jullie al verteld vandaag, dat ik jullie heel erg
lief vindt?” Ik besefte ’s avonds dat ik niet echt aanwezig was geweest voor
mijn kinderen die dag. Ik was weliswaar thuis geweest, maar met mijn gedachten heel
ergens anders. Moe, chagrijnig, mopperend. Dit besef kwam pas toen ik eindelijk
even tot rust kwam op mijn yogamatje. Ik sloop naar boven en zag nog licht
branden in hun kamer. Ik klopte aan en hoorde een geïrriteerde “Ja?”. De
boodschap dat ik hun lief vond, veranderde alles. Ze sprongen uit bed en we
knuffelden elkaar. Liefdevolle aandacht.
Reacties
Een reactie posten