Doorgaan naar hoofdcontent

Wat kom jij nou doen?

Daar stond hij: door en door nat, een verwilderd gezicht en zijn zware voetbaltas op zijn schouder. "Wat kom jij nou doen?", vroeg hij met een vermoeide stem. De afspraak was dat hij deze avond zelfstandig met de bus na zijn voetbaltraining naar huis zou gaan. Maar nadat we een blik hadden geworpen in de computer besloot vader Erwin hem maar even op te halen met de auto. "Jerome, ik maak me zorgen om je en daarom kom ik je halen", vertelde hij hem met een ernstige stem. Het werd een gesprek tussen vader en zoon.

"Bent u de moeder van Jerome?", had het een week eerder geklonken aan de telefoon. Ik beaamde het en de mentor van Jerome ging verder. "Ik bel u om te vragen hoe het met hem gaat." En ze vervolgde: "Ik heb gezien dat hij nu voor drie vakken onvoldoende staat. Houdt u wel in de gaten of hij zijn huiswerk maakt?" Dat deed ik eigenlijk niet, en was ik ook niet van plan te gaan doen. En ik legde uit dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is, maar dat ik zeker van plan was te vragen wat er aan de hand was.

"Wie was dat, mam?", vroeg hij terwijl hij aan tafel de Donald Duck zat te lezen. En ik vertelde over de zorgen van zijn mentor. Ja, hij stond inderdaad een onvoldoende voor Nederlands, Engels en Duits. En voor alles had hij een verklaring. Bij Nederlands had het te maken met de toets "begrijpend lezen", die zwaar meetelde en waar hij nu eenmaal niet goed in was. Ik had eens gesuggereerd dat hij dat wel kon worden, wanneer hij wat vaker een echt boek ging lezen in plaats van de Donald Duck. Engels was een onvoldoende, omdat hij het verkeerd had geleerd. En voor de Duitse onvoldoende had hij ook een verklaring: "Die toets had ik de ochtend na de voetbalwedstrijd tegen Ajax. Ik was nog zo moe dat ik mijn ogen niet open kon houden."

"Wanneer maak jij je huiswerk en hoe doe je dat?", had vader Erwin belangstellend gevraagd tijdens de autorit terug naar huis. En Jerome vertelde enthousiast over zijn fotografisch geheugen. Dat herkende ik nog van vroeger. Als ik geen zin had om te leren, of niet genoeg tijd had, dan maakte ik een foto in mijn hoofd van de lesstof. De volgende dag kon ik dan tijdens de toets de foto weer voor de geest halen en lukte het om een voldoende te scoren. Een week later was ik alles weer vergeten. Hiermee hadden we de essentie van Jerome's huiswerkvraagstuk te pakken. Hij leerde niet diep, maar oppervlakkig. In de pauze op school en als het echt niet anders kon ook nog een beetje op zondagmiddag.

's Avonds op de bank gingen we het wat verder verkennen. Erwin vertelde over de "diplomalullo's". De studenten die alleen bij hem komen om een diploma te halen en absoluut niet geinteresseerd zijn in het vak. Daar lopen er tegenwoordig veel van rond. "Wat heb ik nodig om een zes te halen?", is de vraag waar ze meestal mee komen. En dat is waarschijnlijk ingegeven door de prestatiecultuur die tegenwoordig in het onderwijs heerst. Het gaat steeds meer om kennis en minder om wijsheid. Zo hadden wij onze kinderen niet opgevoed. Naar rapporten werd nauwelijks gekeken, we luisterden wel naar hun enthousiaste verhalen. Over geschiedenis, biologie en wiskunde. Toen Jerome tien was, leerden we hem over de stelling van Phytagoras, omdat hij dat graag wilde weten. En de afgelopen maanden sloten we  gezamenlijk de dag af met filosofische vraagstukken uit het boek "De wereld van Sofie".

Dat hij geen talenknobbel had, was ons wel duidelijk. Die had zijn tweelingzus gekregen. "Het is een echt beta-mannetje", had ik de mentor uitgelegd. Nu bleek dat hij ook voor wiskunde een vier had gehaald, werd het tijd om in de auto te stappen en hem op te halen van de voetbaltraining. En uit te leggen wat "we komen doen..."


Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj