Doorgaan naar hoofdcontent

Ik mag niet voor mijn beurt praten

"Hoi mam", zei hij toen ik de voordeur open deed. Met een verwilderde blik in zijn ogen liep zoon Jerome langs me naar de keuken. "Honger!" En terwijl hij drie mandarijntjes achter elkaar naar binnen werkte, vertelde hij dat zijn dag "wel leuk" was geweest. Ik vertelde enthousiast over Saar (de hond) die wederom een konijn had gevangen. Maar het leek hem dit keer niet te interesseren. "Ik ga mijn huiswerk maken." En hij haalde zijn biologieboek uit de zware rugzak. Er viel een briefje uit, op de grond. Met daarop de tekst: "Ik mag niet voor mijn beurt praten."

In mijn herinnering ging ik terug naar een week geleden. Ik had een groepje jongens de rots en waterles uitgezet, omdat ze zich respectloos gedroegen. Richting de andere kinderen, maar ook richting mij. "Wat is respect volgens jou?", had ik na afloop gevraagd. Ja, ze baalden er ook van. Waren liever in de les gebleven, maar ze hadden zichzelf gewoon niet meer in de hand. We besloten wat spelregels op te stellen die keurig werden genoteerd op een vel papier. "Ik geef het goede voorbeeld." "Ik luister naar anderen." "Ik sta sterk, ook als het even tegen zit." De kinderen hadden met het contract ingestemd door een vingerafdruk met inkt er op te plaatsen. "Wat doen we als iemand zich er toch niet aan kan houden?", vroeg iemand zich af. "Dan moet hij het honderd keer overschrijven, voor straf."

En die straf had mijn zoon dus ook gekregen. Met een brok in zijn keel deed hij zijn relaas. Het zat hem niet lekker. Biologie was een van zijn lievelingsvakken en het thema cellen en organen sprak hem enorm aan. Enthousiast vertelde hij over de haar die hij onder de microscoop had onderzocht. Dat enthousiasme had hij blijkbaar ook in de klas gehad toen hij zijn vraag stelde, zonder zijn vinger op te steken. Dat deed hij wel vaker. En op de basisschool werd er altijd soepel mee omgegaan. Er werd een geintje van gemaakt. Maar deze leraar zag het toch anders en besloot hem strafwerk te geven. "Ik mag niet voor mijn beurt praten." En dat 40 keer herhalen.

Hij had al meer straf gekregen op zijn nieuwe middelbare school. "Ja mam, als je met potlood schrijft, dan krijg je puntenaftrek", zo verklaarde hij zijn 4 voor Frans. "En als je de berekening er niet bij schrijft bij je wiskundetoets, dan wordt het niet nagekeken." Er bleek ook een leraar te zijn die met zijn rode pen dikke strepen zette onder alles wat hij niet kon lezen. Ook daar gold een puntenaftrek voor. En van een vriendin hoorde ik dat haar dochter een 1 had gekregen, omdat ze tijdens de toets een geodriehoek wilde lenen van een klasgenoot. 

Die middag kwam dochter Rosalie thuis. Haar gezicht stond op onweer. Ook zij stoof door naar de keuken en stopte drie mandarijntjes achter elkaar in de mond. Met volle mond vertelde ze dat haar wiskundeproefwerk (die ze die ochtend moest inhalen) zoek was en ze dus veel later er aan kon beginnen. Waardoor ze te laat kwam voor de volgende les. "Ik werd er gewoon uitgestuurd en moest een briefje halen, mam. Zo oneerlijk." Uit protest besloot ze helemaal niet meer naar die les te gaan.


Ik had moeite om een glimlach te onderdrukken. Het worden pubers, die zo af en toe opstandig zijn, besefte ik. Laten we vooral ook naar ze blijven luisteren. In plaats van ze alleen maar te belonen en bestraffen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj