Doorgaan naar hoofdcontent

Ik mag niet voor mijn beurt praten

"Hoi mam", zei hij toen ik de voordeur open deed. Met een verwilderde blik in zijn ogen liep zoon Jerome langs me naar de keuken. "Honger!" En terwijl hij drie mandarijntjes achter elkaar naar binnen werkte, vertelde hij dat zijn dag "wel leuk" was geweest. Ik vertelde enthousiast over Saar (de hond) die wederom een konijn had gevangen. Maar het leek hem dit keer niet te interesseren. "Ik ga mijn huiswerk maken." En hij haalde zijn biologieboek uit de zware rugzak. Er viel een briefje uit, op de grond. Met daarop de tekst: "Ik mag niet voor mijn beurt praten."

In mijn herinnering ging ik terug naar een week geleden. Ik had een groepje jongens de rots en waterles uitgezet, omdat ze zich respectloos gedroegen. Richting de andere kinderen, maar ook richting mij. "Wat is respect volgens jou?", had ik na afloop gevraagd. Ja, ze baalden er ook van. Waren liever in de les gebleven, maar ze hadden zichzelf gewoon niet meer in de hand. We besloten wat spelregels op te stellen die keurig werden genoteerd op een vel papier. "Ik geef het goede voorbeeld." "Ik luister naar anderen." "Ik sta sterk, ook als het even tegen zit." De kinderen hadden met het contract ingestemd door een vingerafdruk met inkt er op te plaatsen. "Wat doen we als iemand zich er toch niet aan kan houden?", vroeg iemand zich af. "Dan moet hij het honderd keer overschrijven, voor straf."

En die straf had mijn zoon dus ook gekregen. Met een brok in zijn keel deed hij zijn relaas. Het zat hem niet lekker. Biologie was een van zijn lievelingsvakken en het thema cellen en organen sprak hem enorm aan. Enthousiast vertelde hij over de haar die hij onder de microscoop had onderzocht. Dat enthousiasme had hij blijkbaar ook in de klas gehad toen hij zijn vraag stelde, zonder zijn vinger op te steken. Dat deed hij wel vaker. En op de basisschool werd er altijd soepel mee omgegaan. Er werd een geintje van gemaakt. Maar deze leraar zag het toch anders en besloot hem strafwerk te geven. "Ik mag niet voor mijn beurt praten." En dat 40 keer herhalen.

Hij had al meer straf gekregen op zijn nieuwe middelbare school. "Ja mam, als je met potlood schrijft, dan krijg je puntenaftrek", zo verklaarde hij zijn 4 voor Frans. "En als je de berekening er niet bij schrijft bij je wiskundetoets, dan wordt het niet nagekeken." Er bleek ook een leraar te zijn die met zijn rode pen dikke strepen zette onder alles wat hij niet kon lezen. Ook daar gold een puntenaftrek voor. En van een vriendin hoorde ik dat haar dochter een 1 had gekregen, omdat ze tijdens de toets een geodriehoek wilde lenen van een klasgenoot. 

Die middag kwam dochter Rosalie thuis. Haar gezicht stond op onweer. Ook zij stoof door naar de keuken en stopte drie mandarijntjes achter elkaar in de mond. Met volle mond vertelde ze dat haar wiskundeproefwerk (die ze die ochtend moest inhalen) zoek was en ze dus veel later er aan kon beginnen. Waardoor ze te laat kwam voor de volgende les. "Ik werd er gewoon uitgestuurd en moest een briefje halen, mam. Zo oneerlijk." Uit protest besloot ze helemaal niet meer naar die les te gaan.


Ik had moeite om een glimlach te onderdrukken. Het worden pubers, die zo af en toe opstandig zijn, besefte ik. Laten we vooral ook naar ze blijven luisteren. In plaats van ze alleen maar te belonen en bestraffen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hansje Pansje Kevertje

  “Ha Angela, fijn dat je er bent…”, riep mijn collega terwijl ze me al tegemoet liep. Ze keek wat zorgelijk en vervolgde: “Ja, ik weet het gewoon even niet meer. Hij doet andere kinderen pijn, slaat en schopt ook mij en gisteren trok hij de deur zo hard dicht dat de klok van de muur op de grond kapot viel. Fijn dat je er even een uurtje bij kunt zijn.” Achter haar stond de jongeman (net 8 jaar oud) in kwestie. Op zijn hoofd een petje, felroze kauwgom in zijn mond (waarmee hij van die grote bellen maakte) en een uitdagende blik in de ogen. Hij had alles gehoord. “Who let de dog out, tamtam tam tam.”, schreeuwde hij terwijl hij in de gymzaal op een bank stond. Hij maakte er bewegingen bij die meer passend zouden zijn bij een rapper van 16. Vlak daarvoor had hij al een paar kinderen aan het huilen gebracht. De tijd van observeren was voorbij en ik besloot een bewegingsspel te gaan doen. Hij hield wel van tikkertje, maar wilde niet de tikker zijn. En wilde ook niet getikt worden. Al...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...