Doorgaan naar hoofdcontent

Ben jij een rauwe of een (uit)gekookte aardappel?


"Hoe laat ben je vanmiddag thuis?", vroeg ik dochter Rosalie terwijl ik mijn broodje met aardbeienjam smeerde tijdens het ontbijt. Geen reactie. Dat kwam de laatste tijd steeds vaker voor. Ze was in de puberteit. Soms kwam er wat gegrom uit haar keel, maar meestal was ze in de ochtend niet aanspreekbaar. Ik zuchtte en nam een slok thee. Vader Erwin kwam beneden, schonk voor zichzelf wat koffie in en waagde ook een poging. Dit keer met een echte vraag. "He, Roos, wat is er intelligenter, een rauwe of een gekookte aardappel?" Ze sprong op, stormde naar boven en smeet de deur met een harde klap achter zich dicht.

Die middag stond er een Yoga en filosofie-les op het programma en ik besloot het vraagstuk van de aardappel voor te leggen. Om het levensecht te maken, kookte ik een aardappel en pakte ik een ongekookte aardappel in, in aluminiumfolie. Ik nam ook een aardappelschilmesje mee, voor het geval ze hem wilden ontleden om tot het ware antwoord te komen. Bij binnenkomst werd er nog enthousiast door elkaar heen gepraat, totdat iemand de aardappel ontdekte: "Wat is dat nou? Een steen?" De aandacht was getrokken en ook de anderen bemoeiden zich ermee: "Nee man, dat zijn aardappels. Eten jullie soms alleen maar pizza thuis?"

"Vandaag gaan we een filosofisch vraagstuk oplossen, op de manier waarop Socrates dat ook deed." De filosoof Socrates hadden ze al eerder mee kennis gemaakt. Hij beweerde dat hij eigenlijk alleen wist wat hij niet wist. En door  vragen te stellen kwamen hij en zijn toehoorders tot inzichten. Ik legde mijn vraagstuk voor aan de kinderen en vertelde erbij dat ik pas aan het eind van de les een antwoord verwachtte. Ze hadden dus bedenktijd. En dat werd goed gebruikt. "Wat is intelligentie dan?" werd er gevraagd. En ze doken het internet om hierop een antwoord te vinden. Over intelligentie van aardappels was helaas niets te vinden.

"Weet je wat, we vragen het aan Illias, hij is hoogbegaafd." Illias kwam er bij staan en trok een diepe denkrimpel in zijn voorhoofd. Na vijf minuten wist hij het: "De gekookte, want die kun je eten". Ze namen er nog geen genoegen mee. Pas tijdens de yogahoudingen ontstond er verstilling. Het leek wel of de aardappel naar de achtergrond was verdwenen. Er viel zelfs iemand halverwege in slaap. Tijdens de thee na afloop, bleek dat het slaapje hem goed had gedaan. Hij had opeens een helder beeld over de aardappel. Om de beurt mochten ze hun bevindingen inbrengen, waarbij de anderen goed luisterden. Net zoals in de tijd van Socrates. "Een aardappel heeft geen hersenen en kan dus niet intelligent zijn", wist iemand te vertellen. "De gekookte aardappel was rimpeliger en heeft dus meer nagedacht", vertelde een ander. "De rauwe aardappel want die is nog onbewerkt". En zo gingen we nog even door.

"Weet je wat ik nou zo leuk vind aan filosofie?" Verzuchtte iemand na de les. "Er zijn geen foute of goede antwoorden. Was het op school maar zo..."


Reacties

Populaire posts van deze blog

Hansje Pansje Kevertje

  “Ha Angela, fijn dat je er bent…”, riep mijn collega terwijl ze me al tegemoet liep. Ze keek wat zorgelijk en vervolgde: “Ja, ik weet het gewoon even niet meer. Hij doet andere kinderen pijn, slaat en schopt ook mij en gisteren trok hij de deur zo hard dicht dat de klok van de muur op de grond kapot viel. Fijn dat je er even een uurtje bij kunt zijn.” Achter haar stond de jongeman (net 8 jaar oud) in kwestie. Op zijn hoofd een petje, felroze kauwgom in zijn mond (waarmee hij van die grote bellen maakte) en een uitdagende blik in de ogen. Hij had alles gehoord. “Who let de dog out, tamtam tam tam.”, schreeuwde hij terwijl hij in de gymzaal op een bank stond. Hij maakte er bewegingen bij die meer passend zouden zijn bij een rapper van 16. Vlak daarvoor had hij al een paar kinderen aan het huilen gebracht. De tijd van observeren was voorbij en ik besloot een bewegingsspel te gaan doen. Hij hield wel van tikkertje, maar wilde niet de tikker zijn. En wilde ook niet getikt worden. Al...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...