Doorgaan naar hoofdcontent

Ben jij een rauwe of een (uit)gekookte aardappel?


"Hoe laat ben je vanmiddag thuis?", vroeg ik dochter Rosalie terwijl ik mijn broodje met aardbeienjam smeerde tijdens het ontbijt. Geen reactie. Dat kwam de laatste tijd steeds vaker voor. Ze was in de puberteit. Soms kwam er wat gegrom uit haar keel, maar meestal was ze in de ochtend niet aanspreekbaar. Ik zuchtte en nam een slok thee. Vader Erwin kwam beneden, schonk voor zichzelf wat koffie in en waagde ook een poging. Dit keer met een echte vraag. "He, Roos, wat is er intelligenter, een rauwe of een gekookte aardappel?" Ze sprong op, stormde naar boven en smeet de deur met een harde klap achter zich dicht.

Die middag stond er een Yoga en filosofie-les op het programma en ik besloot het vraagstuk van de aardappel voor te leggen. Om het levensecht te maken, kookte ik een aardappel en pakte ik een ongekookte aardappel in, in aluminiumfolie. Ik nam ook een aardappelschilmesje mee, voor het geval ze hem wilden ontleden om tot het ware antwoord te komen. Bij binnenkomst werd er nog enthousiast door elkaar heen gepraat, totdat iemand de aardappel ontdekte: "Wat is dat nou? Een steen?" De aandacht was getrokken en ook de anderen bemoeiden zich ermee: "Nee man, dat zijn aardappels. Eten jullie soms alleen maar pizza thuis?"

"Vandaag gaan we een filosofisch vraagstuk oplossen, op de manier waarop Socrates dat ook deed." De filosoof Socrates hadden ze al eerder mee kennis gemaakt. Hij beweerde dat hij eigenlijk alleen wist wat hij niet wist. En door  vragen te stellen kwamen hij en zijn toehoorders tot inzichten. Ik legde mijn vraagstuk voor aan de kinderen en vertelde erbij dat ik pas aan het eind van de les een antwoord verwachtte. Ze hadden dus bedenktijd. En dat werd goed gebruikt. "Wat is intelligentie dan?" werd er gevraagd. En ze doken het internet om hierop een antwoord te vinden. Over intelligentie van aardappels was helaas niets te vinden.

"Weet je wat, we vragen het aan Illias, hij is hoogbegaafd." Illias kwam er bij staan en trok een diepe denkrimpel in zijn voorhoofd. Na vijf minuten wist hij het: "De gekookte, want die kun je eten". Ze namen er nog geen genoegen mee. Pas tijdens de yogahoudingen ontstond er verstilling. Het leek wel of de aardappel naar de achtergrond was verdwenen. Er viel zelfs iemand halverwege in slaap. Tijdens de thee na afloop, bleek dat het slaapje hem goed had gedaan. Hij had opeens een helder beeld over de aardappel. Om de beurt mochten ze hun bevindingen inbrengen, waarbij de anderen goed luisterden. Net zoals in de tijd van Socrates. "Een aardappel heeft geen hersenen en kan dus niet intelligent zijn", wist iemand te vertellen. "De gekookte aardappel was rimpeliger en heeft dus meer nagedacht", vertelde een ander. "De rauwe aardappel want die is nog onbewerkt". En zo gingen we nog even door.

"Weet je wat ik nou zo leuk vind aan filosofie?" Verzuchtte iemand na de les. "Er zijn geen foute of goede antwoorden. Was het op school maar zo..."


Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj