Doorgaan naar hoofdcontent

Je bent gewoon een verwend nest


"Kun je dat boek nog terugsturen? Ik moet het niet." Met een woest gebaar smeet hij zijn vakantiecadeau op tafel. Ieder jaar kocht ik een vakantieboek voor onze kinderen. Onze dochter verheugde zich er al weken op welk boek ik nu met zorg voor haar had uitgezocht. Onze zoon vroeg zich af of hij niet gewoon het geld mocht hebben om er iets anders van te kopen. "Ik hou niet van lezen", mopperde hij dan. Dit keer was zijn reactie wel heel heftig. En die van mij (in gedachten) ook: "Je bent gewoon een verwend nest. Misschien wordt het tijd om bij je oom te gaan wonen."

Zijn oom was het voorbeeld van leven in soberheid. Het was er nooit warmer dan 18 graden in huis. Het water waarin hij (een keer per week) de zakjes met sateetjes opwarmde, werd aansluitend gebruikt om de afwas mee te doen en de vloer mee te dweilen. Over een mobiele telefoon beschikte hij niet. Hij had nog zo'n ouderwetse huistelefoon, waar je hem 's morgens van 10 tot 11 uur op kon bereiken. "Lekker rustig." Van oude onderdelen maakte hij een nieuwe crossmotor. En dat was de gezamenlijke passie die hij met zijn neef Jerome had. Jerome was gek op hem.

Ook wij hadden jaren geleden wat financiƫle stappen terug moeten zetten. En daar vertelde ik de kinderen wel eens over. "Ik liep altijd in een mantelpakje, had een hele grote auto, verdiende veel geld, maar was niet gelukkig." "Maar waarom ben je dan gestopt met dat werk?" Werd er dan gevraagd. En dat gaf mij de kans om ze iets mee te geven over je roeping volgen, over wat echt belangrijk is voor mij in dit leven. Het zelfstandig ondernemerschap bood niet alleen veel onzekerheid en minder inkomsten, maar ook een gevoel van vrijheid. Vrijheid om mijn eigen tijd in te delen en te doen wat goed voelt. "En daarom is er ook altijd iemand thuis als jullie uit school komen." "Ja, en daarom kunnen wij niet met het vliegtuig op vakantie naar Griekenland."

Terwijl de rust was teruggekeerd in huis, besefte ik dat mijn kinderen misschien wel echt verwende nesten waren. Niet zozeer in materieel opzicht, maar in aandacht. Behalve dat er iedere dag een kopje thee klaar stond bij thuiskomst, offerde vader Erwin iedere zaterdag op om aan de voetballijn te staan en zoon Jerome het hele land door te reizen voor zijn wedstrijden. Er waren ook jongens uit het team die zelfstandig met de trein moesten. En als dan bij thuiskomst bleek dat er nog huiswerk gedaan moest worden, schoof ik aan om mee te kijken. "Samen is het toch een stuk gezelliger?" En dan bogen we ons over de wiskundesommen en ging alles veel meer leven. Leren werd weer leuk als het niet alleen over toetsen ging.

"Mam, ik ga met de bus, het regent..." De eerste paar maanden op de middelbare school sprong dochter Rosalie iedere ochtend op de fiets om samen met haar vriendinnen naar school te gaan. Totdat het herfst werd en wat kouder. De vriendinnen kregen een busabonnement en Rosalie kon ook opeens niet meer fietsen. "Wat een flauwekul...", dacht ik. "Fietsen is hartstikke gezond. Als iedereen op de fiets naar school zou gaan (minimaal 10 km met tegenwind), dan zou er veel minder onrust in de klas zijn en de schoolresultaten stijgen", was mijn hypothese. Bij dochter Rosalie zag ik het verschil duidelijk. Maar alles wat je moet, wil je niet. Zeker als je puber bent. En ik besloot de keuze bij haar te laten: een keer per week met de bus en de rest fiets je of betaal je zelf. Ze zat weer op de fiets.

Terug naar het vakantieboek. "Ga je hem terugsturen mam?", vroeg dochter Rosalie poeslief de volgende ochtend. Ze voelde dat het een beladen onderwerp was. "Anders zou ik hem wel graag willen lezen..." Opgelost! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj