Doorgaan naar hoofdcontent

Denk je nou echt dat ze naar je gaan luisteren?


“Ga er maar niet van uit dat ze naar je luisteren…”  was de eerste waarschuwing van mijn kinderen toen ik ze vertelde dat ik die middag les zou gaan geven aan pubers op een middelbare school. “Ja, en ze komen alleen in actie voor een cijfer. Denk maar niet dat ze geinteresseerd zijn in jouw les.” Ze zaten op hun praatstoel, zo ’s morgens aan de keukentafel maakte ik dat niet vaak mee. En vervolgden hun welgemeende adviezen: “Ja ma, en die sprookjes van je over kabouters en zo, daar kun je echt niet mee aan komen. En spelen doen ze ook niet meer. En die hartjes aan de het einde van de les is echt zoooooo kinderachtig.” Ik glimlachte, dacht terug aan het advies van mijn vriendin: “Ja, Angela het wordt weer eens tijd dat je het zweet in je oksels hebt staan, dat je iets nieuws gaat doen, uit je comfort zone komt. Daar leer je pas echt van.”

“He jij met je irritante kop”, hoorde ik toen ik net het lokaal was binnengelopen. Een groep jongens hing onderuit op hun stoel, op tafel de Eastpak-tas en in de hand hun mobieltje. De opmerking was niet voor mij, ze waren zo verdiept in hun telefoon dat ze niet eens door hadden dat ik binnen was gelopen. Ik twijfelde: zal ik hier direct op reageren, of eerst maar eens rustig afwachten? “Oke jongens de mobieltjes mogen weg, we gaan beginnen.” Er kwam wat beweging en toen een paar jongens opstonden zag ik dat ze drie koppen groter waren dan ik. Ik voelde me als een kabouter uit een van mijn verhalen, tussen een groep reuzen. En in mijn herinnering kwam terug de laatste keer dat ik les gaf op een middelbare school. Het was een MBO waar ze me hadden ingehuurd voor een project. Na drie lessen stond er een jongen van 16 voor me, in zijn hand een mes. Ik kon niets anders uitbrengen dan “Ga je een appeltje schillen?”

“Jee, wat is dat voor telefoon. Een Nokia? Middeleeuws zeker?” Uit mijn tas had ik een oude mobiele telefoon gehaald. Het lukte me om daar de aandacht mee te vangen. Er volgde een waargebeurd verhaal over een jongen die nog zo’n telefoon had en op het schoolplein werd aangesproken door een wildvreemde jongen. “He, ik heb thuis nog een iphone 6 voor je. Mag je wel hebben, want ik heb net een nieuwe gekregen.” De volgende dag kreeg hij zijn nieuwe telefoon, maar zo bleek later: niet voor niets. Hij moest er voor werken. Envelopjes met drugs rondbrengen. En uiteindelijk kwam hij in de drugswereld terecht en raakte hij zelf ook verslaafd. Met grote ogen keken ze me aan. “Dit gebeurt echt niet alleen in Amsterdam, blijf alert en gebruik je verstand”, was mijn boodschap die ik ze mee gaf.

“Wie van jullie kan een dag zonder zijn telefoon?” Er gingen maar weinig vingers de lucht in. “Dan heb ik slecht nieuws voor jullie… of eigenlijk voor jullie hersenen.” En we bekeken met elkaar het animatiefilmpje over wat het internet doet met onze hersenen. Het wordt steeds moeilijker om nog echt te studeren, om diep te lezen. We reageren op alle prikkels, alle piepjes. En het is juist die mobiele telefoon die er voor zorgt dat we afgeleid worden door elk piepje en niet meer in staat zijn om ons echt te verdiepen in een onderwerp, of te “dieplezen” met een vinger onder de regel. Huiswerk maken wordt zo voor veel jongeren een oppervlakkige activiteit die nou eenmaal moet gebeuren om een goed cijfer te halen. Aan het einde van het filmpje kwam Mozart nog even aan bod. Een genie op muzikaal gebied. Zijn muziek wordt honderden jaren nog steeds gewaardeerd. Was dat ook gebeurd als hij tijdens het componeren iedere 5 minuten op zijn telefoon had gekeken omdat er een piepje afging?

En er bleek nog meer aan de hand te zijn met de mobiele telefoon. Ik vertelde over een meisje die van de een op de andere dag besloot uit de What’s app groep van de klas te gaan. Er waren wat onaardige dingen over en weer geappt, waarna een meisje zelfs niet meer naar school durfde te gaan de volgende dag. “Ik heb geen zin om daar aan mee t e doen, of me verantwoordelijk te voelen voor wat anderen zeggen”, legde ze me haar actie uit. Het werd in ieder geval een stuk stiller in huis zonder al die piepjes. “Hebben jullie dat filmpje van Patricia Paay ook over de app gekregen?”, vroeg een van de kinderen in de les. Het onderwerp van de les greep ze aan en ze vergaten zowaar naar hun telefoon te kijken. “Ja man, heb jij het ook doorgestuurd?” Daar ontstond een interessante discussie: “Wat doe je als je een naaktfoto of filmpje krijgt doorgestuurd?”


“Ze zijn best leuk, die pubers”, appte ik mijn vriendin na de les. Ze zijn gek op discussie en onderhandelen. En houden nog steeds van spelen en waargebeurde verhalen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj