Doorgaan naar hoofdcontent

Wow, riep ze vol bewondering uit


“Ja, Angela, goed dat ik je nog even spreek. Je kunt straks namelijk niet terecht in je lesruimte. We wijken uit naar een lokaal op de middelbare school hier in de buurt”. “Oke, dan stap ik gewoon wat eerder op de fiets om alles daar klaar te zetten voor de les. Enne… weten de kinderen ook waar ze moeten zijn?” Daar zou voor gezorgd worden. Bij de school aangekomen zag ik de opgeschoten pubers al op het plein staan. Luid schreeuwend naar elkaar met de nodige schuttingtaal er tussendoor. Ik besloot mijn fiets in het fietsenhok goed op slot te zetten en stapte tussen de jongelui door naar binnen.

In mijn  herinnering ging ik terug naar de tijd dat ik zelf voor de klas stond op de middelbare school. Ik was 17 jaar en moest stage lopen voor de lerarenopleiding die ik volgde. “Leerlingen lunchen gewoon in de aula hoor”, werd mij verteld door een van mijn collega’s toen ik tijdens de pauze in de lerarenkamer mijn boterhammen uit het trommeltje haalde. En ze had gelijk, ik was nog gewoon een leerling. Sommige kinderen in mijn klas waren zelfs even oud als ik. Ik ontdekte dat ze niets liever wilden dan praten over hun verliefdheden, hun brommer, het uitgaan en hun bijbaantje. Voor het vak dat ik gaf, was weinig belangstelling, waarna ik al snel besloot om geen leraar te worden. Althans niet op deze school.

“Wie van jullie heeft er vandaag een mandala gezien toen je naar school ging?” Verbaasd keken de kinderen me aan. Ze waren aangekomen in het lokaal Engels en keken hun ogen uit. Maar de mandala hadden ze die ochtend niet gezien. “Er waren er wel duizend he, zo mooi. Ik wilde er een paar voor jullie meenemen, maar dat lukte niet.” De aandacht was getrokken en ik liet ze een foto zien van ijskristallen. “Wow”, riepen er een paar vol bewondering uit. In het boek vonden we vervolgens een mandala van een sneeuwvlok. Ze wisten al wat er ging gebeuren: we gingen ons wel 10 minuten concentreren op de mandala. “Daar word ik zo rustig van…”, mompelde het meisje naast me. “Oh, ik juist heel blij, omdat ik het zo mooi vind”.

“Ik gaf ze altijd een mandala-kleurplaat als de klas erg druk is”, vertelde de leerkracht die was aangeschoven bij de les. “Maar dit is toch echt iets anders”. En terwijl ik de kinderen wat uitleg gaf over de achtergronden van de mandala, kregen ze zin om zelf aan de slag te gaan. “Yes, je hebt houtskool meegenomen”, hoorde ik iemand uitroepen. En we startten met de kern van de mandala, het midden. Ze wisten al van de vorige les, dat de les zelf ook een mandala zou worden. Dus na 10 minuten werd de tekening doorgeschoven naar degene die er naast zat. Zo gingen de mandala’s rond en werd het een echt gezamenlijk project. “Je voegt alleen iets toe, wat de mandala nog mooier zal maken”, was de opdracht. Dus werd de tekening eerst aandachtig bekeken en waren er zelfs kinderen die enige schroom hadden om nog iets toe te voegen aan het geheel.

“Het is bijna tijd…”, kondigde ik voorzichtig aan. We waren zo verdiept in onze tekening dat de tijd was omgevlogen. En terwijl de kinderen naar huis vertrokken, zette ik de stoelen weer op de tafel. “Dit is voor mij reden geweest om het onderwijs in te gaan”, verzuchtte de leerkracht, die nog even in de klas was achtergebleven. “De kinderen weer in contact brengen met het ware, het goede en het schone?”, vroeg ik. Aristoteles wist al dat dit de hogere behoeften zijn van de mens. Datgene waar ze hun roeping in kunnen vinden.  En ik ging terug naar de opgeschoten pubers op het schoolplein. Zouden zij misschien ook een keer mandala’s willen tekenen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...