Doorgaan naar hoofdcontent

Mooi he

  

“Can you make a picture please?” Voor ons stond een Amerikaanse toerist. Ze belemmerde het beeld van het schilderij “De amandelbloesem” van Van Gogh. Ze had snel een blik geworpen op het schilderij en maakte vervolgens met haar mobiel er een foto van, evenals van het naambordje dat er naast hing. Vervolgens had ze zich omgedraaid en probeerde ze een selfie te maken. Maar dat lukte  niet, waarop ze besloot onze hulp in te roepen. “Nee”, mompelde mijn zoon wat nors. Ik voelde me wat ongemakkelijk, maar pas later begreep ik zijn reactie. In de metro terug naar huis kwamen we tot het inzicht dat het steeds meer gaat om ons “selfie” en niet in dit geval om het schilderij van Van Gogh. Toeristen rennen in een half uur door het museum en zijn daarna druk bezig met het verspreiden van hun foto’s online. “I have been there.”

Het was dinsdagmiddag en ik vertelde de kinderen in de klas over ons uitstapje naar het museum. De lessenreeks ging over “de kracht van aandacht” en we hadden al in de voorgaande lessen ontdekt dat wanneer je je volle aandacht ergens op richt, je meer ziet, hoort, ruikt, proeft, voelt, weet, bent. Maar hoe zat het dan met de schilderijen waar de bezoekers in het museum aan voorbij waren gerend? We besloten zelf eens een schilderij te gaan bestuderen. Met onze oren! Het was het schilderij van Verrocchio: Tobias en de engel. Ik beschreef nauwkeurig wat ik zag. Over het doorzichtige hondje bij de voeten van de engel, waar je eigenlijk dwars doorheen kon kijken. Over het bijbehorende Bijbelse verhaal, de kleding die ze aan hadden, de achtergrond, de kleuren, de beweging in het schilderij. En terwijl de kinderen aandachtig luisterden, maakten ze een pentekening van het schilderij. (Ze konden het schilderij niet zien!)

“Mooi he?”, vroegen ze elkaar en mij na afloop, terwijl de pentekeningen met elkaar werden vergeleken. En er ontstond een gesprek over wat mooi is (en wat lelijk!), want eigenlijk zijn dat twee kanten van dezelfde medaille. Je kunt tot iets of iemand aangetrokken worden en iets of iemand kan afstotend zijn. “Wie bepaalt eigenlijk wat mooi is?” “En wat zegt het over degene die hier dus een oordeel over heeft?” Gaat het bij de pentekening er niet veel meer om of je ergens met de magische kracht van aandacht aan hebt gewerkt? En dan zal er vast iemand zijn die daar iets in herkent, iets bij voelt, iets in ziet. “Bij Van Gogh duurde dat lang..” vertelde ik de kinderen. “Pas na zijn dood werd hij echt beroemd. En bij sommige mensen niet vanwege zijn schilderijen, maar vanwege het feit dat hij zijn oor had afgesneden.”

Terug naar de les. Ik vroeg de kinderen om hun ogen te sluiten, even naar binnen te keren. Het werd stil en met zachte stem vervolgde ik de opdracht: als je straks je ogen opent, zie je de wereld voor het eerst. Je kijkt eerst naar een punt recht voor je op de grond. Alleen maar kijken, verder niets. Vervolgens verplaats je je blik langzaam naar links… naar rechts… naar het midden… en naar boven. Dan keer je weer terug naar het punt waar je begon: recht voor je op de grond. Je sluit je ogen weer en gaat na wat je hebt gezien. En besluit waar je nu je volle aandacht op gaat richten, omdat het iets is wat je heeft geraakt. ” Vol verwachting keek ik rond. Wat zou het worden in dit speellokaal, dat vol stond met kratten, toestellen en gymapparaten?

 

Langzamerhand werd de stilte verbroken. “Ik vind de blauwe lucht mooi, met die wolken er in” En samen gingen we de lucht bestuderen. “Kijk daar, wat een prachtige boom!” En samen gingen we de boom bestuderen. Zo ontdekten we dat alles waar ons oog opviel, buiten in de natuur was. Maar niet voor iedereen: “Ik heb naar haar gekeken, ze is zo mooi, en ze is vandaag mijn Valentijn.” Verliefd keken ze elkaar even aan. Mooi he.

 

 

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj