Doorgaan naar hoofdcontent

Kan een bisschop voetballen?


“Barbarabarabarara….” Geknield, met zijn handen keurig gevouwen voor zijn borst, te midden van zo'n 60 monniken, zat daar de bisschop. De monniken murmelden wat mee en de mijter van de bisschop stond scheef op zijn hoofd. Onder zijn gewaad ontdekte ik mijn eigen oranje gestreepte sokken. Ik had het gevoel dat ik in een Middeleeuws klooster terecht was gekomen. Het klooster bleek bij nader inzien de gymzaal te zijn en de bisschop mijn eigen zoon Jerome.

Toen onze kinderen twee weken voor dit gedenkwaardige moment, mij vertelden dat ze een rol hadden in het schooltoneelstuk van Joris en de draak, kon ik met moeite een glimlach onderdrukken. Dochter Rosalie kreeg de rol van berentemmer en zoon Jerome zou de bisschop zijn. Ze hadden allebei de rol die op hun lijf geschreven stond. Rosalie temde weliswaar geen beren in het echte leven, maar wel honden en paarden. En Jerome was al op jonge leeftijd zeer nieuwsgierig naar religie. Zeker toen hij na een bezoekje aan de plaatselijke kerk een afbeelding van Jezus in zijn smoezelige handen gedrukt had gekregen. Als hij de afbeelding bewoog, kreeg Jezus een andere gelaatsuitdrukking. Hij heeft het lang bij zich gedragen. En dat alleen al is bijzonder, want hij raakt vaak dingen kwijt.

Zijn tekst gelukkig niet, die middag bij het schooltoneel. En dat was toch wel iets waar ik me zorgen over maakte. Ikzelf mocht in de zesde klas van de basisschool bij de eindmusical niet eens de boom zijn. De hoofdmeester zag dat niet zitten. “Daar ben je veel te verlegen voor”, had hij mij onomwonden in een gesprek onder vier ogen uitgelegd.  Ik mocht aan de rand van het podium zitten, om de tekst in te fluisteren, voor als de spelers het zouden vergeten. De enige keer dat de hoofdrolspeler even het spoor bijster was, raakte ik zo in paniek, dat ik ook even niet meer wist wat er gezegd moest worden. We hebben er regelmatig thuis om gelachen. En uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Ik heb voor groepen van 400 man presentaties gegeven en het deerde me niets. Er is nog hoop!

Jerome en Rosalie hadden duidelijk lol in het toneelspel van Joris en de draak gehad en toen we op zondagochtend op de bank zaten, besloten we er spontaan een vervolg aan te geven. Er moesten namelijk Engelse woordjes geleerd worden voor de toets en daar hadden ze echt geen zin in. “Eeel, saaaaaaaaaaaai. Geen zin”, werd er in koor geroepen terwijl ze onderuit gezakt op de bank  hingen. Totdat ze bedachten dat ze om de beurt de woorden gingen uitbeelden en de ander mocht raden welk woord het was. Er kwam heel wat creativiteit bij kijken. Probeer maar eens een “big city” uit te beelden. Of een “sign post”. Ongemerkt werden de woorden opgeslagen in het geheugen en hadden ze ook weer wat geoefend met acteren. We hadden vooral ook heel veel lol. Zodanig dat ze de volgende zelf vroegen of ze nog even Engelse woorden mochten oefenen.

Het toneelspel kreeg nog meer zijn plek in het dagelijks leven van mijn kinderen.  Toen ze die week op bezoek gingen bij de schoolarts, besloten ze samen om deze mevrouw te dollen met hun toneelspel. Zo deden ze net alsof ze vaak ruzie hadden. “En dan sla ik met een hamer op haar hoofd. Dat doet mama ook altijd.”  En toen de dokter voorzichtig vroeg naar de huissituatie, vertelden ze over hun zusje Saar. De arts snuffelde in het dossier op de computer en  kon er niets over vinden. Ze keek me vragend aan. En ik besloot even mee te spelen. “Ja Saartje is ook al weer 1 jaar.” “En waar is Saar nu dan?”, vroeg de dokter argwanend. “Nou gewoon thuis, ze ligt waarschijnlijk op de bank te slapen”, riep Jerome, die nu toch wat moeite had om rolvast te blijven. “Alleen?”, vroeg de dokter met een verschrikt gezicht. Ik besloot niet meer mee te doen en vertelde dat Saar de hond was. “Oja”, zei ze opgelucht.

Terug naar het toneelstuk. De bisschop had veel indruk gemaakt. Jerome speelde hem niet, maar was hem. De volgende dag op het schoolplein hadden een paar kleuters naar hem zitten staren. Waarop er eentje het durfde om de vraag te stellen: “U bent toch de bisschop, kunt u dan ook voetballen?”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj