Doorgaan naar hoofdcontent

Liever lui dan moe


“Wat is er?” Met hangende schouders kwam zoon Jerome aansjokken uit de kleedkamer van de voetbal. “Niets”, mompelde hij met een zachte stem en toen ik hem van opzij bekeek zag ik een grote traan over zijn wangen lopen. Ik besloot maar even te zwijgen. Terwijl we naar de auto liepen, kwam een teamgenoot van hem op een holletje achter ons aan. Hij sloeg een arm om de schouder van Jerome en vroeg: “He, gaat het?” “Ja hoor”, wist Jerome nog uit te brengen, en hij dook snel in de auto.

Terwijl hij zijn boterhammen achterover werkte en we naar huis reden kwam het verhaal er uit. Hij had nu al twee weken corvee bij de voetbalclub, met nog drie andere jongens. En al twee weken had hij in zijn eentje de ballen opgepompt, de kleedkamer aangeveegd en de pionnetjes van het veld gehaald. “En de anderen dan?”, vroeg ik met een verontwaardigde stem. “Ja, die moeten snel naar huis, naar de fysiotherapeut, met de bus mee, vergeten het of hebben er geen zin in.” somde hij op.

In mijn herinnering ging ik terug naar al die keren dat mijn kinderen ook geen zin hadden in corvee, thuis. Het klusjesrooster dat we jaren geleden hadden ingevoerd, was duidelijk over de houdbaarheid in. En ook zij hadden allerlei reden om niet op zondagochtend hun handen uit de mouwen te steken. “Ik zit midden in mijn boek.” , wist dochter Rosalie te vertellen. Ze lag de hele dag al op bed te chillen. “Maar ik ga vanmiddag ook al voetballen”, meldde Jerome vanachter zijn Ipad.  Of er was wel een verjaardagsfeestje waar ze naar toe moesten. En de laatste tijd hadden ze ook steeds vaker huiswerk te maken. Ik gaf eigenlijk niet het goede voorbeeld aan onze kinderen.

Ik dacht er opeens weer aan, na de pauze van een Rots enwaterles die week. De kinderen hadden wat gegeten en ik zag allemaal kruimels en papiertjes op de grond liggen. De ballen waar ze mee hadden gespeeld, lagen verspreid over de hele ruimte. Er was een jongen die mij zag kijken naar het afval en spontaan aanbood om het even op te ruimen. En terwijl hij met stoffer en blik rondliep mopperde hij: “Waarom altijd ik?”. De anderen kinderen waren zo gezellig bezig dat ze hem niet eens hoorden.

De les ging over respect en ik besloot het wat breder te trekken, dan alleen respect voor jezelf en voor anderen. Het is zeker zo belangrijk  om respect te hebben voor je omgeving. Als we zo doorgaan met elkaar, dan wordt de aarde een grote vuilnishoop. “Ja, net als bij de plasticsoep, dat is echt erg”, vulde een jongen mij aan. Hij had op televisie gezien dat er in de buurt van Hawai een groot eiland in de oceaan dreef van plastic, waar geen dieren meer konden leven. Geschokt luisterden de anderen toe. Van nu af aan zouden ze hun troep opruimen en zeker geen afval meer op straat gooien.

Terug naar het corvee-vraagstuk waar zoon Jerome mee in zijn maag zat. “Of we doen het samen, of we doen het niet”, was de oplossing die vader Erwin inbracht. Jerome had namelijk geen zin om bij de trainer te gaan klikken over de andere jongens, maar hij had ook geen zin meer om in zijn eentje alles te doen. Hij besloot er een gezamenlijke verantwoordelijkheid van te maken. En dat ging ik ook weer doen. “Of we maken samen het huis schoon of we doen het niet meer.  En dan kiezen we er voor te leven in een smerig huis en te lopen in ongewassen kleren en te eten van bordjes waar nog de resten van vorige week op zitten. Wat gaat het worden?”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...