Doorgaan naar hoofdcontent

Meester vindt mij dom

"Ik kan helemaal niets en meester vindt mij ook nog dom", snikkend lag dochter Rosalie op bed. Met haar hoofd in de kussens, zodat ik de meeste woorden vol zelfmedelijden niet kon horen. Die avond had ik het gesprek met haar meester gehad en we hadden een voorlopig schooladvies gekregen voor de middelbare school. Ik zag het hoopje verdriet aan en had het met haar te doen. Ik aaide over haar schokkende schouders en vroeg zacht: “Heeft hij geen gelijk dan?”

Rosalie was namelijk niet zo handig geweest en dan druk ik het nog voorzichtig uit. Bij de nio-toets had ze net als haar broer “ienemienemutte” gedaan om het juiste antwoord uit te kiezen. De man die de toets af nam was wat onduidelijk geweest in zijn uitleg en de toets ging op tijd. Daar hielden ze niet van. Thuis extra oefenen voor spelling en rekenen was niets voor haar. En toen op een zondagmiddag haar vriendin op de stoep stond om te vragen waar de spreekbeurt van Rosalie de volgende dag over zou gaan, stonden wij allemaal perplex.

"Wat zullen we doen?" had ik gevraagd aan man Erwin. Rosalie was namelijk naar de manege en had natuurlijk niet meer stil gestaan bij haar spreekbeurt. Er zijn voor haar belangrijkere dingen in het leven. We besloten niets over de spreekbeurt te zeggen. Daar zou ze dan het meeste van leren, was de inschatting. Het is haar eigen verantwoordelijkheid. En die van haar broer, zo bleek toen hij in huilen uitbarstte. Hij had het verhaal aangehoord en kreeg medelijden met zijn zus: “En dan wordt meester morgen boos op haar en krijgt ze een onvoldoende en blijft ze zitten", was zijn snikkende uitleg.

"Naar welke school wil je eigenlijk volgend jaar?" Het bleef even stil en toen wist ze het. "Ik wil naar zo'n school als waar Harry Potter op zit, is die ook in Nederland?”, antwoordde ze me met een serieus gezicht. Ik begreep direct wat ze bedoelde. Ze wilde betekenisvol onderwijs, dat echt ergens over ging, dat aansluit bij haar belevingswereld van verhalen, sprookjes, magie, geschiedenis en over het leven. Het intrainen van spellingsregels en tafels was niets voor haar, maar heeft ze wel nodig om een diploma te halen. "En als dat er niet is, dan wil ik naar het gymnasium, want daar mag je veel gymmen, toch?"

“Mijn schooladvies is heel slecht”, verzuchtte iemand bij de brugklastraining. Hij mocht naar de vakschool. Ik luisterde naar zijn verhaal. “Een schooladvies is slecht als het niet bij je past, bij wat je kunt en wie je bent”, legde ik uit. En daarbij gaf ik twee voorbeelden. Van mijn eigen man Erwin die net naar de mavo mocht en uiteindelijk afstudeerde aan de universiteit. En de jongen die ik ooit mocht begeleiden. Hij had de basisschool verlaten met een havo advies, maar had geen zin om te werken en kwam uiteindelijk op de lts terecht. Er zijn klimmers en dalers, was onze conclusie.

Rosalie besloot na haar verdrietige avond een plan te maken en een klimmer te worden. Iedere zondagochtend ging ze oefenen. Op school stak ze minimaal drie keer per dag haar vinger op en ze vroeg uit zichzelf aan de meester extra opdrachten. Ook de meester zag het verschil, in haar werkhouding en haar resultaten. Zal ze een klimmer blijven of een daler worden? Ze heeft het grotendeels zelf in de hand, maar dom is ze in ieder geval niet.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj