Doorgaan naar hoofdcontent

(Geen) man overboord

"Ik ga nooit meer op die rotboot." Met een grote sprong zette zoon Jerome weer voet aan wal. Zijn gezicht stond op onweer. Hij liet de zeilboot, die hij van opa Fred had gekregen dobberend achter en beende met ferme stappen naar huis. Daar trok hij zich terug op zijn kamer met zijn dekbed over zijn hoofd getrokken. De zeilboot was iets te schuin te gaan en Jerome was bang.

"Ah joh, dat is zeilen", stelde papa Erwin hem gerust. Jerome reageerde niet. Hij weigerde te eten. Terwijl dat hem juist zou kunnen helpen om het van een andere kant te bekijken. Jerome bleef voor zich uit staren en reageerde nergens op. Niet op een grapje, niet op een boze opmerking. Hij had zich helemaal teruggetrokken. Totdat hij opsprong en naar vader Erwin schreeuwde: "Jij begrijpt er ook helemaal niks van!" Waarbij hij vader Erwin een tik gaf.

De zeilboot was een grote wens, al jaren. We hadden al een aantal keer op het punt gestaan om er eentje te kopen. Maar iedere keer was er wat mis. Totdat opa Fred (zelf ook fervent watersporter) een Middellandse zee jol op de kop had getikt. Een mooie rode die de naam Roje kreeg (afkorting: Rosalie-Jerome). Bij het eerste tochtje stond er een stevig windje, waardoor de boot flink schuin ging. Toen Jerome vergat het touw van de fok te laten vieren, stroomde er bijna water in de zeilboot. Paniek.

"Ik kan nog een ding bedenken om hem hier uit te halen", opperde vader Erwin, die zijn hoofd had ingepakt met roze wc-papier. Met een grijns van oor tot oor ging hij naar de slaapkamer van Jerome. Ondertussen sloten dochter Rosalie en ik een weddenschap af. Gaat het hem lukken of niet om Jerome uit zijn dip te halen? Na vijf minuten hoorden we geschreeuw van boven, wat uitmondde in een stoeipartij. Het was gelukt, maar Jerome bleef erbij dat hij nooit meer in de zeilboot zou stappen.

"Zullen we gaan varen?", vroeg dochter Rosalie aan haar vader de volgende dag. Er stond weer een stevig windje, maar dat weerhield haar er niet van om in de boot te stappen. Ze nam plaats achter het roer en hield het grootzeil vast. In plaats van overstag te gaan liet ze de boot gijpen. "Wat doe je nou!", schreeuwde vader Erwin haar toe vanuit de punt. Rosalie herstelde zich en bleek een snelle leerling te zijn. "Was je niet bang?", vroeg ik na afloop. "Als hij om gaat, dan zwem ik toch gewoon weer naar de kant", legde ze me uit met een rode blos op haar wangen.


Aangemoedigd door het enthousiasme van zijn zus, besloot zoon Jerome zijn angst te overwinnen. Hij verdiepte zich in het zeilen, las boeken, bekeek filmpjes op Youtube en stapte een paar dagen later weer glunderend in de boot. Geen man meer overboord.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj