Doorgaan naar hoofdcontent

Uw dochter heeft een achterstand


“Uit de resultaten van de entreetoets is gebleken dat uw dochter Rosalie bij ingang van het schooljaar een achterstand heeft van minimaal een half jaar.” Met een deftige stem lees ik de brief aan Rosalie voor. “Oja, dat was die toets op de kennismakingsdag. Daar begonnen we mee toen we binnenkwamen. “ En ze vertelde verder over dat ze tikkertje had gedaan op het schoolplein, terwijl iedereen in de pauze in zijn smartphone had zitten staren. En dat ze de directeur had laten schrikken door zijn kamer binnen te stormen. "Maar mam, het kan nog erger hoor. Louise heeft de toets zo slecht gemaakt dat ze naar de zomerschool moet", vervolgde ze met een grijns van oor tot oor op haar gezicht.

Rosalie volgde haar eigen zomerschool. De eerste week mocht ze helpen op het ponykamp. Pleisters plakken, kinderen vermaken, pannenkoeken bakken, limonade inschenken, paarden verzorgen en opzadelen, ruzies oplossen. Iedere ochtend vertrok ze rond half negen op de fiets naar de manege en ze kwam meestal pas tegen vieren thuis. Met rode wangen en een twinkeling in haar ogen. "Dit is wat ik later ook wil gaan doen. Met mensen en dieren werken', vertrouwde ze mij toe bij het slapen gaan. Ik zag haar groeien in zelfstandigheid en zelfredzaamheid. En ze had haar roeping gevonden.

"Ik ga naar de bakker", riep ze met een luide stem tegen haar Franse vakantievriendje Morgan. De eerste paar dagen keek hij haar niet begrijpend aan wanneer ze in het Nederlands tegen hem praatte. Ze had het boek "Hoe en wat in het Frans" op zak en besloot dat die Fransen wel wat Nederlandse les konden gebruiken. Morgan bleek een snelle leerling te zijn en Rosalie een strenge leraar. Als hij een woord verkeerd uitsprak, moest hij het blijven herhalen totdat zij tevreden was. Eigenlijk zoals de meeste Fransen ons Franse les geven, wanneer we proberen iets duidelijk te maken in hun taal. Ik zag haar groeien in geduld, taalbeheersing en onderwijsvaardigheden.

En de zomerschool kreeg zijn vervolg op andere vlakken. Flikflakken... En salto's, spagaten, bommetjes, achterover sprongen. De trampoline op de camping werd een grote sprong in de fysieke ontwikkeling. Dagenlang was ze er op te vinden, meestal samen met haar broer. Ook ik moest er aan geloven en ik kreeg springles van haar. “Nee mam, je moet niet bang zijn, geef je gewoon over, de trampo vangt je op”, moedigde ze me aan vanaf de zijlijn toen ik mijn eerste sprongetjes waagde. Ik zag haar groeien in doorzettingsvermogen, kracht, soepelheid en creativiteit.

“Ojee het is vloed geworden.“ Verschrikt keken we elkaar aan. Tijdens onze wandeltocht langs de rotskust van Bretagne hadden we niet gemerkt dat het water was gestegen. Helemaal meegenomen door de prachtige natuur. De schitterende vergezichten, het lichtblauwe water, de prachtige rotspartijen, de schelpen en vissen die op ons pad kwamen. Waarschijnlijk hadden we al een paar uur rondgezworven in stilte, met af en toe een vreugdekreet als we weer iets moois hadden gevonden. Maar nu terug naar het vaste land... Zwemmend. Ik zag deze middag Rosalie groeien in verwondering, verstilling, liefde voor de natuur en diep respect voor de wereld om haar heen.

Deze (levens)vaardigheden zijn niet in een toets te vangen. Bij thuiskomst gaan we ons dus toch maar weer eens buigen over 't kofschip en de breuken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj