Doorgaan naar hoofdcontent

Uw dochter heeft een achterstand


“Uit de resultaten van de entreetoets is gebleken dat uw dochter Rosalie bij ingang van het schooljaar een achterstand heeft van minimaal een half jaar.” Met een deftige stem lees ik de brief aan Rosalie voor. “Oja, dat was die toets op de kennismakingsdag. Daar begonnen we mee toen we binnenkwamen. “ En ze vertelde verder over dat ze tikkertje had gedaan op het schoolplein, terwijl iedereen in de pauze in zijn smartphone had zitten staren. En dat ze de directeur had laten schrikken door zijn kamer binnen te stormen. "Maar mam, het kan nog erger hoor. Louise heeft de toets zo slecht gemaakt dat ze naar de zomerschool moet", vervolgde ze met een grijns van oor tot oor op haar gezicht.

Rosalie volgde haar eigen zomerschool. De eerste week mocht ze helpen op het ponykamp. Pleisters plakken, kinderen vermaken, pannenkoeken bakken, limonade inschenken, paarden verzorgen en opzadelen, ruzies oplossen. Iedere ochtend vertrok ze rond half negen op de fiets naar de manege en ze kwam meestal pas tegen vieren thuis. Met rode wangen en een twinkeling in haar ogen. "Dit is wat ik later ook wil gaan doen. Met mensen en dieren werken', vertrouwde ze mij toe bij het slapen gaan. Ik zag haar groeien in zelfstandigheid en zelfredzaamheid. En ze had haar roeping gevonden.

"Ik ga naar de bakker", riep ze met een luide stem tegen haar Franse vakantievriendje Morgan. De eerste paar dagen keek hij haar niet begrijpend aan wanneer ze in het Nederlands tegen hem praatte. Ze had het boek "Hoe en wat in het Frans" op zak en besloot dat die Fransen wel wat Nederlandse les konden gebruiken. Morgan bleek een snelle leerling te zijn en Rosalie een strenge leraar. Als hij een woord verkeerd uitsprak, moest hij het blijven herhalen totdat zij tevreden was. Eigenlijk zoals de meeste Fransen ons Franse les geven, wanneer we proberen iets duidelijk te maken in hun taal. Ik zag haar groeien in geduld, taalbeheersing en onderwijsvaardigheden.

En de zomerschool kreeg zijn vervolg op andere vlakken. Flikflakken... En salto's, spagaten, bommetjes, achterover sprongen. De trampoline op de camping werd een grote sprong in de fysieke ontwikkeling. Dagenlang was ze er op te vinden, meestal samen met haar broer. Ook ik moest er aan geloven en ik kreeg springles van haar. “Nee mam, je moet niet bang zijn, geef je gewoon over, de trampo vangt je op”, moedigde ze me aan vanaf de zijlijn toen ik mijn eerste sprongetjes waagde. Ik zag haar groeien in doorzettingsvermogen, kracht, soepelheid en creativiteit.

“Ojee het is vloed geworden.“ Verschrikt keken we elkaar aan. Tijdens onze wandeltocht langs de rotskust van Bretagne hadden we niet gemerkt dat het water was gestegen. Helemaal meegenomen door de prachtige natuur. De schitterende vergezichten, het lichtblauwe water, de prachtige rotspartijen, de schelpen en vissen die op ons pad kwamen. Waarschijnlijk hadden we al een paar uur rondgezworven in stilte, met af en toe een vreugdekreet als we weer iets moois hadden gevonden. Maar nu terug naar het vaste land... Zwemmend. Ik zag deze middag Rosalie groeien in verwondering, verstilling, liefde voor de natuur en diep respect voor de wereld om haar heen.

Deze (levens)vaardigheden zijn niet in een toets te vangen. Bij thuiskomst gaan we ons dus toch maar weer eens buigen over 't kofschip en de breuken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hansje Pansje Kevertje

  “Ha Angela, fijn dat je er bent…”, riep mijn collega terwijl ze me al tegemoet liep. Ze keek wat zorgelijk en vervolgde: “Ja, ik weet het gewoon even niet meer. Hij doet andere kinderen pijn, slaat en schopt ook mij en gisteren trok hij de deur zo hard dicht dat de klok van de muur op de grond kapot viel. Fijn dat je er even een uurtje bij kunt zijn.” Achter haar stond de jongeman (net 8 jaar oud) in kwestie. Op zijn hoofd een petje, felroze kauwgom in zijn mond (waarmee hij van die grote bellen maakte) en een uitdagende blik in de ogen. Hij had alles gehoord. “Who let de dog out, tamtam tam tam.”, schreeuwde hij terwijl hij in de gymzaal op een bank stond. Hij maakte er bewegingen bij die meer passend zouden zijn bij een rapper van 16. Vlak daarvoor had hij al een paar kinderen aan het huilen gebracht. De tijd van observeren was voorbij en ik besloot een bewegingsspel te gaan doen. Hij hield wel van tikkertje, maar wilde niet de tikker zijn. En wilde ook niet getikt worden. Al...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...