“Uit de resultaten van de entreetoets is gebleken dat uw
dochter Rosalie bij ingang van het schooljaar een achterstand heeft van
minimaal een half jaar.” Met een deftige stem lees ik de brief aan Rosalie
voor. “Oja, dat was die toets op de kennismakingsdag. Daar begonnen we mee toen
we binnenkwamen. “ En ze vertelde verder over dat ze tikkertje had gedaan op
het schoolplein, terwijl iedereen in de pauze in zijn smartphone had zitten
staren. En dat ze de directeur had laten schrikken door zijn kamer binnen te
stormen. "Maar mam, het kan nog erger hoor. Louise heeft de toets zo
slecht gemaakt dat ze naar de zomerschool moet", vervolgde ze met een
grijns van oor tot oor op haar gezicht.
Rosalie volgde haar eigen zomerschool. De eerste week
mocht ze helpen op het ponykamp. Pleisters plakken, kinderen vermaken, pannenkoeken
bakken, limonade inschenken, paarden verzorgen en opzadelen, ruzies oplossen.
Iedere ochtend vertrok ze rond half negen op de fiets naar de manege en ze kwam
meestal pas tegen vieren thuis. Met rode wangen en een twinkeling in haar ogen.
"Dit is wat ik later ook wil gaan doen. Met mensen en dieren werken',
vertrouwde ze mij toe bij het slapen gaan. Ik zag haar groeien in
zelfstandigheid en zelfredzaamheid. En ze had haar roeping gevonden.
"Ik ga naar de bakker", riep ze met een luide
stem tegen haar Franse vakantievriendje Morgan. De eerste paar dagen keek hij
haar niet begrijpend aan wanneer ze in het Nederlands tegen hem praatte. Ze had
het boek "Hoe en wat in het Frans" op zak en besloot dat die Fransen
wel wat Nederlandse les konden gebruiken. Morgan bleek een snelle leerling te
zijn en Rosalie een strenge leraar. Als hij een woord verkeerd uitsprak, moest
hij het blijven herhalen totdat zij tevreden was. Eigenlijk zoals de meeste
Fransen ons Franse les geven, wanneer we proberen iets duidelijk te maken in hun
taal. Ik zag haar groeien in geduld, taalbeheersing en onderwijsvaardigheden.
En de zomerschool kreeg zijn vervolg op andere vlakken.
Flikflakken... En salto's, spagaten, bommetjes, achterover sprongen. De
trampoline op de camping werd een grote sprong in de fysieke ontwikkeling.
Dagenlang was ze er op te vinden, meestal samen met haar broer. Ook ik moest er
aan geloven en ik kreeg springles van haar. “Nee mam, je moet niet bang zijn,
geef je gewoon over, de trampo vangt je op”, moedigde ze me aan vanaf de
zijlijn toen ik mijn eerste sprongetjes waagde. Ik zag haar groeien in
doorzettingsvermogen, kracht, soepelheid en creativiteit.
“Ojee het is vloed geworden.“ Verschrikt keken we elkaar
aan. Tijdens onze wandeltocht langs de rotskust van Bretagne hadden we niet
gemerkt dat het water was gestegen. Helemaal meegenomen door de prachtige
natuur. De schitterende vergezichten, het lichtblauwe water, de prachtige
rotspartijen, de schelpen en vissen die op ons pad kwamen. Waarschijnlijk
hadden we al een paar uur rondgezworven in stilte, met af en toe een vreugdekreet
als we weer iets moois hadden gevonden. Maar nu terug naar het vaste land...
Zwemmend. Ik zag deze middag Rosalie groeien in verwondering, verstilling,
liefde voor de natuur en diep respect voor de wereld om haar heen.
Reacties
Een reactie posten