Doorgaan naar hoofdcontent

Ik ben het lachertje van de klas

“Het is tien over zeven”, roep ik met een luide stem in het trapgat naar boven. Al snel hoor ik gestommel van de trap en daar staat hij voor me. Zoon Jerome: verwilderd gezicht, kleine ogen en wallen eronder met een paarsblauwe kleur. “Had je dat niet eerder kunnen zeggen”, snauwt hij me toe. “Toen was het nog geen tien over zeven!”, fluister ik hem in met een glimlach om mijn mond. Hij kon mijn humor niet waarderen, evenmin als het glas versgeperste grapefruitsap dat ik voor hem had neer gezet. Het was zijn tweede week op de middelbare school en hij had het zwaar.

Die avond ervoor had hij in tranen op zijn bed gezeten. “Ik ben mijn werkboek biologie kwijt”. De hele kamer werd verbouwd, omdat hij zeker wist dat het werkboek onder het bed was gevallen. Zijn bed zelf lag bezaaid met boeken, die ik voor hem had gekaft. Geheel tegen mijn principes in, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat hij dit ’s avonds om 9 uur nog zelf moest doen. Hij had dan ook een drukke werkweek: vertrok om 7.15 uur met de bus naar school en had aansluitend vier keer in de week voetbaltraining. Waardoor hij meestal pas om 19.00 uur ’s avonds thuis was.

“Wanneer maak je dan je huiswerk?”, had ik hem gevraagd. Want na de voetbaltraining kon hij meestal niet veel meer dan douchen en naar bed. En hij vertelde dat hij de eerste week dit nog in de pauze had gedaan op school. Totdat een paar klasgenoten naar hem toe waren gekomen en hem hadden verteld dat hij toch echt een uitslover was om tijdens de pauze huiswerk te maken. Niet wetende dat er voor Jerome weinig andere mogelijkheden waren. “Ja mam, dat doe ik dus niet meer. Zo word ik snel het lachertje van de klas”, had hij me met een grijns toevertrouwd.

“Ik ga naar een middelbare school waar je, als je “Ja maar…” zegt, naar het strafklasje moet”, had Jerome geschreven in het afscheidsboekje van groep 8. Zijn meester had hem toen verteld dat een “Ja en…”waarschijnlijk beter zou werken op deze middelbare school. Maar Jerome hield ervan om in discussie te gaan. En dat deed hij dan ook al meteen op de eerste dag. Wat hem de eerste prijs in de debatteer-wedstrijd opleverde. Pas toen hij zijn gymtas uitpakte, kwam de beker tevoorschijn en kwamen de verhalen een beetje los. Het bleek toch wel een leuke school te zijn.


En dat terwijl hij er eigenlijk niet naar toe wilde. Zijn vrienden van de basisschool waren bijna allemaal naar de middelbare school in Amsterdam gegaan. Naar het Hyperion, het Gymnasium, de Vrije school. Dat had Jerome ook wel gewild. Maar er was nog iets wat hij graag wilde en dat was profvoetballer worden. Samen hadden we gerekend hoeveel reistijd hij nodig had om in Amsterdam naar school te gaan. Dat was dus niet te combineren met een professionele voetbalopleiding. En dus werd het de middelbare school met het “strafklasje” in de buurt. “Als ik zo goed word dat ik bij Ajax kan voetballen, kan ik dan wel in Amsterdam naar school?”, had hij mij gevraagd. “Wie weet…”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...