Doorgaan naar hoofdcontent

Chaos in mijn hoofd


“Je ziet hier een toren staan van blokken, die verplaatst mag worden naar het middelste stokje. Waarbij je maar 1 blokje tegelijk mag verplaatsen en een groter blokje niet op een kleiner blokje mag.” Voor me zat een 15-jarige puber aandachtig te luisteren naar mijn instructie. “Doe je ook in pubers?”, had zijn moeder een paar dagen eerder aan de telefoon gevraagd. Ze vertelde over haar zoon die met een vwo-advies de basisschool had verlaten, maar nu niet zonder haar huiswerk kon maken en continue werd afgeleid door zijn games en filmpjes. En dus vorig jaar al bijna was blijven zitten.  “Ik wil het huiswerk loslaten, maar denk dat hij het nog niet kan”, verzuchtte ze.

“Het komt allemaal goed, uiteindelijk”, bleek de mantra van deze jongeman te zijn. Bij binnenkomst wist hij me niet te vertellen waarvoor ik was gekomen. “Geen idee”, en hij staarde naar de tafel. “Dat wordt een moeilijk gesprek”, dacht ik. En we besloten om eerst maar eens een raadsel op te lossen. Dat levert vaak meer informatie op dan een gesprek van een uur. De jongeman ging enthousiast aan de slag, verplaatste een paar blokjes, ergerde zich aan het stokje dat los zat, maar zette door. Het spel met de toren van Hanoi is een manier om te kijken in hoeverre een kind over logisch inzicht, concentratie en doorzettingsvermogen bezit. Dat laatste had hij zeker, het eerste een stuk minder.

Afgezien van wat gezucht en de mantra “het komt allemaal goed, uiteindelijk”, was het doodstil aan tafel. Ik observeerde ondertussen ook zijn moeder. Die kalm toekeek en nog een kopje thee in schonk. Hij verplaatste het raadsel regelmatig naar het midden van de tafel, alsof hij het van een afstandje wilde bekijken. Maar het systeem doorzag hij niet. Hij had geen plan en bracht geen structuur aan om het raadsel op te lossen. Na een half uur besloot ik in te grijpen en het raadsel “kleiner” te maken. “Met vier blokjes”. Nu zag hij het en enthousiast ging hij door. Totdat ik een vraag stelde en hij zijn plan al weer kwijt was. Na een uur was het raadsel opgelost, uiteindelijk.

“Ik heb je door dit raadsel aardig leren kennen.” En hij begreep waar ik op doelde. “Ja, ik heb vaak chaos in mijn hoofd, kan me dan niet concentreren. En dan is huiswerk maken heel moeilijk. Zeker als ik het ook nog niet interessant vind.” Ik vroeg hem een tekening te maken van een berg, met een vlag in de top. “Waar staat die vlag voor?” “Mijn diploma!”” En wat voor uitrusting heb je nodig om dat diploma uiteindelijk te halen?” Samen keken we naar wat hij vooral niet nodig had: chaos in zijn hoofd. De oorzaak van de chaos was snel achterhaald: de verleiding van games en telefoon en filmpjes op Youtube. Bijna vergelijkbaar met de verleiding van een doos bonbons (als je ten minste van chocolade houdt), die voor je staat. “Ben je dan in staat om je zelf te beheersen en te besluiten om slechts 1 bonbonnetje per dag te nemen?”


Er zijn steeds meer kinderen met chaos in hun hoofd. Dochter Rosalie vertelde dat er zelfs kinderen zijn die in de klas energy drinks meenemen om maar lekker druk te kunnen worden. Vader Erwin vertelde dat in zijn klas de studenten een vraag stellen, maar het antwoord niet af kunnen wachten, omdat er dan al weer een piepje van de mobiele telefoon gaat. De vraag die ik aan deze jongeman stelde was: “Wil je geleefd worden door de chaos in je hoofd of kies je ervoor om weer zelf de baas te worden?” Het zal een flinke klim worden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...