Doorgaan naar hoofdcontent

Ik ga je knuffelen

Daar stond hij voor me. Blonde ongekamde haren, blauwe ogen en een verlegen grijns op zijn gezicht. Hij was samen met zijn moeder naar de ouder/kind yogales gekomen die we hadden georganiseerd voor de actie van 3FM Serieus Request. We hadden al wat oefeningen gedaan, ik had ze een verhaal verteld en nu was hij van zijn yogakussentje opgestaan en stond hij voor me. "Ik wil je knuffelen...", zei hij met een vaste stem. De ruimte zat afgeladen vol en iedereen keek vol verwachting toe. Wat zou ze doen?

Ik voelde dat dit een ervaring voor mij zou zijn en niet zo maar een belevenis. De cultuurfilosoof Walter Benjamin maakte in de vorige eeuw al onderscheid tussen ervaringen en belevenissen. "Ervaringen resoneren in ons, raken ons, vormen ons, veranderen ons, zullen we nog lang herinneren. Belevenissen zijn veel oppervlakkiger. Het moderne leven neigt er naar rijk te zijn aan belevenissen en arm aan ervaringen."

De Duitse socioloog Hartmut Rosa verwoordt het in een interview in de Filosofie Magazine van deze maand  als volgt. "Zou je de hele dag tv kijken, dan zou je 's avonds nog steeds het gevoel hebben dat je net bent opgestaan. Ik noem dat een kort-kort patroon van de tijd. De tijd verloopt in je beleving, maar krimpt in je herinnering." Zijn stelling luidt: "We gaan toe naar een leven vol kort-kort patronen. Waarin de tijd heel snel gaat en het rendement heel vluchtig is."

Terwijl ik dit las, herkende ik het direct in mijn omgeving. De vluchtige manier van communicatie via de What's app, de korte concentratieboog van de kinderen in de klas, de continue afwisseling van activiteiten. Vervelen is er bijna niet meer bij. We zijn altijd bezig. "Resonantie is wat er nodig is om weer echt te ervaren. Kunst kan resonantie oproepen, de natuur, maar ook religie en geschiedenis", vervolgt Rosa in het interview. Je voelt je weer verbonden met de wereld. En dat is wat ik kinderen zo graag wil meegeven. Het gevoel van verbonden te zijn met zichzelf, met de omgeving en met de wereld. Met hart en ziel. Om de vervreemding tegen te gaan. 

Wat waren mijn ervaringen dit jaar? Het eerste dat mij te binnen schiet was het vakantiekamp van afgelopen zomer. Het was een snikhete middag en we zaten met elkaar onder een boom in de schaduw. Trees kwam langs om ons te leren vilten. Twee uur lang was er opperste concentratie in de groep. Zelfs de grootste stuiterballen vonden de verstilling. Er was ook de jongen die al de nodige ellende in zijn rugzakje had. Zijn moeder was overleden, zijn vader opnieuw getrouwd. Hij zelf had wat moeite om uit zijn woorden te komen en zijn omgeving te begrijpen. Bij de laatste Rots en waterles stond hij spontaan op en vertelde ten overstaan van alle ouders en kinderen wat hij had geleerd: “Ik wil het, ik kan, ik doe het.”

Terug naar de knuffelige jongen. Hij stond voor me, met zijn armen al wijd. Klaar om me te knuffelen. Ik stond op, pakte hem stevig vast. En zo stonden we een paar minuten bewegingsloos. Het was muisstil, totdat hij de omhelzing verbrak en zei: "Ja, dat doe ik wel vaker, als het zo voelt."


Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj