Doorgaan naar hoofdcontent

Ik wil het grootste stuk

"Ik ben nog nooit bij de bakker geweest. Mijn moeder haalt brood bij de Dirk",  vertelt ze me openhartig. Ze houdt stevig mijn hand vast en als het stoplicht op groen gaat, huppelt ze naar de overkant. Ik huppel mee. We hadden een kwartiertje over tussen de lessen en ik besefte dat ik nog niet had gegeten. "Ga je mee een broodje halen?", had ik haar gevraagd. Dat zag ze wel zitten. En daar stonden we nu. Met open mond en grote ogen bekeken we de etalage waar de bonbons stonden uitgestald. "Ik wil de grootste" zegt ze met een luide vastberaden stem.

Een paar dagen ervoor hadden we een vergelijkbare oefening. Maar dit keer met pubers. Het was de laatste les en we besloten het feestelijk af te sluiten met een high tea. Ze hadden chips meegenomen, borrelnootjes, koek, chocolade en zelfgemaakte boterkoek. De thee stond niet op het menu. Ik brak de reep chocolade in stukken van ongelijke grootte en wachtte af wat er ging gebeuren. "Ja, zo kunnen we het toch niet eerlijk verdelen..." Mopperde een van de jongens die al twee stukken boterkoek had weggewerkt en zijn hand reikte naar nummer drie. De anderen stemden volmondig toe en keken mij verwachtingsvol aan.

"De reep is niet eerlijk verdeeld, omdat de makers hier iets mee willen vertellen," begon ik. "Zij willen ons er van bewust maken dat in het hele proces van cacaoboon tot reep het ook niet eerlijk is verdeeld. Voorheen kreeg de cacaoboer weinig voor zijn bonen en streek de fabrikant de winst op. Tegenwoordig zie je steeds meer fairtrade chocolade. Eerlijke handel dus." Geïnteresseerd luisterden ze naar mijn les. Ondertussen kijkend naar de brokken chocolade die voor ons lagen.

"Welk stuk zou jij graag willen?", vroeg ik aan de jongen die rechts van mij zat. En hij pakte het grootste stuk. "En aan wie zou je die willen geven?" Verbaasd keek hij me aan. "Hoezo?" "Nou gewoon, wie heeft volgens jou dit stuk verdiend? Rustig keek hij de kring rond, waarna zijn blik bleef hangen op de jongen die tegenover hem zat. "Aan hem, want hij was net super zenuwachtig en heeft dat gewoon overwonnen." De chocolade werd met een grote glimlach in ontvangst genomen. En zo gingen we de kring rond. Totdat er nog een kruimel over was. "Die geef ik aan jou, zodat je ontdekt dat een kruimel chocolade net zo lekker is als de hele reep!"

Terug naar de Bakkerswinkel. "Kan ik jullie ergens mee helpen?" Vroeg de dame achter de toonbank. "Ja, we willen graag een broodje en twee bonbons." Ze pakte haar bonbon-tang te voorschijn, waarna wij probeerden een keuze te maken. Maar dat bleek knap lastig te zijn. Met de bonbon in de hand togen we vervolgens terug naar school. "Ik ga hele kleine hapjes nemen, want dan geniet ik er meer van..." Werd mij toegefluisterd, terwijl ik de bonbon al lang had doorgeslikt. In haar hand zag ik al de gesmolten chocoladeplekken. Ook rond haar mond was overal chocolade. Waarna ze vervolgde: "Dit is de mooiste dag van de week"



Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj