Doorgaan naar hoofdcontent

Ik vind je lief vandaag



“Pap, je snurkt…”, hoor ik de dochter al een paar keer geïrriteerd roepen. Het is half vier ’s nachts en ik lig schaapjes te tellen (dat zijn er heel veel op Texel!), terwijl ik de eerste dag van het gezinsweekend de revue laat passeren. De spanning tussen vader en dochter is voelbaar. En iedere keer als hij weer de slaap vat, lijkt het of de veerpoot op Texel arriveert. Zo hard klinkt het gesnurk in de nacht. Om half vijf geeft de dochter het op en ze verlaat de slaapkamer om zich ergens anders te nestelen. En dat was nog maar het begin van een lang weekend samen…

“Wat zullen we over de mobieltjes afspreken?”, had ik Carla gevraagd een paar dagen eerder. We waren enthousiast bezig met de voorbereidingen voor het gezinsweekend. Dat in het teken zou staan van ‘aandacht voor elkaar’.  Het doel was om ouders en kinderen een heerlijke tijd samen te bieden. En daar hoorde in onze beleving zo min mogelijk appjes en selfies voor op Facebook bij. Het bleek echter helemaal niet nodig te zijn om er afspraken over te maken. Ik zag moeders fanatiek voetballen op het strand, verstoppertje spelen in de duinen, samen schilderen met hun kind, naar een verhaal luisteren bij het kampvuur en gezellig samen uitgebreid eten aan de lange tafel in het kamphuis.

“Ik zie opeens een heel andere kant van mijn dochter. Hoe ze contact legt met de andere kinderen en hoe fijn ze het met elkaar hebben”, vertelde een moeder mij bij de afwas. We keken genietend uit het raam in de grote tuin en zagen hoe de kinderen samen aan het spelen waren. Mijn hart maakte een sprongetje. Dit was precies wat ik beoogd had toen er een jaar geleden ideeën opborrelden om nu eens niet alleen met een groep kinderen op vakantie te gaan, maar ook hun ouders uit te nodigen. Maar ik had ook mijn bedenkingen. Willen de ouders dit wel? Staan ze open om weer eens echt kind te zijn met hun kind? Samen te spelen en te genieten? Met hart en ziel?

“Ik wil graag een hartje geven aan mijn moeder, want ze is vandaag lief!”, vertelde de jongeman met rode blossen op de wangen die avond. Het hartjesritueel werd iedere avond opgevoerd. Het hartje (een snoepje) kon slechts aan 1 iemand worden weggegeven. Om kinderen (en ouders!) te leren hoe fijn het is om iets aan een ander te geven. En wel met een heel goede reden. Zo waren er meer rituelen. Iedere ochtend vroegen we de gasten wat hun cijfer was. Is het een 0 of een 10? En wil je er misschien iets over vertellen? “Dat ga ik thuis ook invoeren. Geweldig. Zo leren we gewoon eerlijk te zijn over hoe we ons voelen. En dan hoeven we niet elkaar de schuld te geven, als we zelf een keer met het verkeerde been uit bed zijn gestapt”, riep een moeder enthousiast.

Op zondagavond arriveerde ik moe, maar voldaan thuis. En daar vond ik de filosoof Soren Kierkegaard op de scheurkalender: “Een liefdevol mens veronderstelt dat de liefde in het hart van de ander aanwezig is”. Een liefdevol mens gaat er altijd vanuit dat er in de ander liefde aanwezig is, en bouwt op die manier de ander op. En dat was precies wat er dit weekend was gebeurd.  “Wil je echt liefhebben, ga dan altijd van de liefde in de ander uit”, stond er op de achterkant. Ik had dit weekend heel wat liefdevolle ouders en kinderen mogen ont-moeten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...