Doorgaan naar hoofdcontent

Pas op, daar loopt het mannetje



“Saar, kom hier”, riep ik naar mijn hond, die met haar grote neus in een holletje zat te snuffelen. Maar Saar luisterde niet. Het was een zonnige donderdagochtend, waarop ik samen met de buurvrouw onze honden aan het uitlaten was. Dat deden we wekelijks. Saar en Pip (de buurhond) leken net een getrouwd stel. Eerst lebberden ze elkaar af en vervolgens liepen ze keurig naast elkaar hun rondje. “Pas op, daar loopt het mannetje”, had mijn buurvrouw paniekerig geroepen. We probeerden onze honden te vangen, maar die lieten zich niet lokken. Zelfs niet met een hondenbrokje.” “Waar dan?”, piepte ik. “Ja, daar om het hoekje.” Die middag biechtte ik de kinderen in de les op dat ik ongehoorzaam was geweest.

“Wat zou jij gedaan hebben?” vroeg ik de kinderen. Nadat ik uitgebreid mijn relaas had gedaan over het gebied waar de honden opeens niet meer los mochten lopen, omdat het broedseizoen was. Bij de ingang stond een groot bord ‘Natuurlijk laat u hier uw hond uit aan de lijn. Zeker in het broedseizoen.’ Ik had er voor gestaan en getwijfeld. Natuurlijk wilde ik rekening houden met de broedende vogels, maar in al die jaren was het onze sullige Saar nog nooit gelukt om een vogel op te jagen. Ze taalde er niet naar. En keffen deed ze ook nauwelijks, dus de rust werd ook niet verstoord.  Daarbij, honden hebben vrijheid nodig om rond te kunnen snuffelen. Maar, er ging ook al een gerucht in het dorp over de handhaver (het mannetje) die bekeuringen uitschreef van meer dan 90 euro, voor elke overtreding. Daar had ik ook geen zin in.

“Nou ja, weet je, ik vaar ook wel eens te hard met mijn bootje. Zolang ik daar verder geen schade mee aanricht. Aan de natuur of zo”, mijmerde de een. En de ander vond dat ik me gewoon aan de regels moest houden. Daar waren ze ten slotte voor. Als niemand zich meer aan regels zou houden, dan zou het een puinhoop worden op de wereld. “Is dat wel zo?” En ik pakte maar eens even het filosofieboek erbij. We waren aan beland bij Immanuel Kant die zich uitgebreid verdiept had in deze kwestie. Hij was tot de conclusie gekomen dat de mens in staat moet zijn om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. En dat een mens ook een geweten heeft. Hij vond dat ‘je altijd moet handelen volgens een regel waarvan je zou willen dat het een algemeen geldende wet zou zijn.’ “He”, bracht mijn eigen dochter in, die ook aan de les deelnam, “dat zeg jij heel vaak: wat jij niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet.”

“Je bent je eigen scheidsrechter”, onderbrak ik het spelletje dat we tijdens de rots en waterles eerder die week deden. Er  waren wat meningsverschillen ontstaan over de naleving van de spelregels. Niet iedereen hield zich er aan. Spelen is de perfecte manier voor kinderen om te leren zich aan (spel)regels te houden. Sommigen kunnen dat alleen met een scheidsrechter (meester, juf of mannetje) er bij, maar er zijn ook al kinderen die het met elkaar oplossen wanneer iemand stiekem toch in het spel blijft, terwijl hij al lang af is. Ik streef er altijd naar dat ze hun eigen scheidsrechter zijn, dat ze naar hun geweten luisteren en hun verantwoordelijkheid nemen. Ook bij heel jonge kinderen. Wat daarbij helpt is ze vragen te stellen. “Wat denk je zelf?” “Wat is je plan?” “Hoe ga je dat oplossen?” En dan maar afwachten wat er gebeurt…

Terug naar de honden. Ook ik had mijn plan gemaakt. Ik had besloten om ongehoorzaam te zijn en onze Saar lekker los te laten lopen. En dapper te zijn als ik het mannetje tegen zou komen, die mij een bekeuring zou geven. Ik zou dan niet proberen er onder uit te komen, maar hem mijn overwegingen meegeven en het aan hem laten om de regels strikt op te volgen. Of niet. Maar… het mannetje stond niet om de hoek. De buurvrouw had een geintje uit gehaald.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj