Doorgaan naar hoofdcontent

Ik voel me niet zo lekker


“Nou, dat ging in onze tijd wel anders hoor. Je was pas ziek, als je flinke koorts had en anders ging je gewoon  naar school”, vertelde mijn moeder met een serieus gezicht. Ik had haar het appje van dochter Rosalie laten lezen, waarin ze schreef: “Ik heb hoofdpijn en ben duizelig. Wat zal ik doen, naar huis komen?” Ik besloot de bal terug te leggen bij haar: “Je kan alleen zelf voelen hoe ernstig het is. Wat heb je nodig om je wat lekkerder te voelen?” Het bleef stil en ik verwachtte dat ze wel een rondje was gaan lopen in de buitenlucht in de pauze, of wat water had gedronken op het toilet. Maar het bleek toch anders te lopen.

“U spreekt met meneer…. Ik bel u namens de school waarop uw dochter zit. Ze voelt zich helemaal niet goed en ik kan niemand bereiken.” Ik hoorde de paniek van deze meneer door het voicemailbericht heen. Het was vrijdagmiddag en tussen twee lessen door besloot ik even een blik op mijn telefoon te werpen. Ik had drie gemiste oproepen en dus dit bericht van de school van Rosalie. Het bericht ging nog even verder: “Ik stuur haar nu naar huis en verwacht dat daar iemand is om haar op te vangen.” Mmm, had ik de ernst van de situatie verkeerd ingeschat vanmorgen? Of was er misschien iets anders aan de hand?

“Mam, kunt u even langs gaan, want Rosalie is ziek naar huis gegaan en ik ben pas om 6 uur thuis vanavond?” Natuurlijk sprong mijn moeder (samen met mijn vader) in de auto om eens even polshoogte te nemen. Ze troffen Rosalie op de bank, onder een dekentje, met de hond op schoot, kijkend naar een film. Haar lievelingsbezigheid als ze zich niet lekker voelde. “Ze ziet wat bleek, maar verder is er volgens mij niet veel aan de hand”, was de update van mijn moeder een uurtje later. Ze maakten er samen een gezellige middag van. Oma verwende Rosalie met versgelakte nagels en Rosalie verwende oma met een heerlijke smoothie.

Het zat me niet lekker, want het was niet de eerste keer dat Rosalie ziek naar huis ging, of zelfs niet eens naar school kon. “Misschien heeft ze last van haar hormonen”, suggereerde een vriendin. “Ze is nu toch ook al 13 jaar?” Ik ontdekte echter een patroon in de ziektemeldingen. Die waren er vooral wanneer ze het druk had en aanhikte tegen een proefwerk. Zo ook nu. Tijdens het avondeten bracht ik het ter sprake. En vertelde haar over het voicemail bericht en de paniek in de stem van de docent. “Wat was er nu eigenlijk aan de hand?” “Hoe ziek was je?” En ik vertelde over hoe mijn eigen moeder dat altijd prima kon inschatten: met de thermometer tussen de billen. “Het viel eigenlijk wel mee”, gaf ze toe.  “Ik was alleen erg moe.”


“Bij ons op school is er een jongen die als hij geen zin heeft om een proefwerk te maken, of liever naar huis wil, gewoon naar de supermarkt gaat en een paar zakken chips koopt. Die eet hij dan in een keer leeg…”, vertelde zoon Jerome. Hij had zich ook gemengd in het gesprek. “En dan wordt hij zo misselijk, dat hij groen ziet. En dan gaat hij zich melden bij de concierge en mag hij naar huis. Maar hij heeft zich zelf er mee. Want dat proefwerk moet hij dan een week later inhalen, op het laatste uur. Dat is echt geen pretje.” Rosalie voelde aan dat dit toch niet het voorbeeld was dat zij zou gaan volgen. Volgende keer toch maar even in de pauze een luchtje scheppen en de toets gewoon goed voorbereiden?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...