Doorgaan naar hoofdcontent

Ik voel me niet zo lekker


“Nou, dat ging in onze tijd wel anders hoor. Je was pas ziek, als je flinke koorts had en anders ging je gewoon  naar school”, vertelde mijn moeder met een serieus gezicht. Ik had haar het appje van dochter Rosalie laten lezen, waarin ze schreef: “Ik heb hoofdpijn en ben duizelig. Wat zal ik doen, naar huis komen?” Ik besloot de bal terug te leggen bij haar: “Je kan alleen zelf voelen hoe ernstig het is. Wat heb je nodig om je wat lekkerder te voelen?” Het bleef stil en ik verwachtte dat ze wel een rondje was gaan lopen in de buitenlucht in de pauze, of wat water had gedronken op het toilet. Maar het bleek toch anders te lopen.

“U spreekt met meneer…. Ik bel u namens de school waarop uw dochter zit. Ze voelt zich helemaal niet goed en ik kan niemand bereiken.” Ik hoorde de paniek van deze meneer door het voicemailbericht heen. Het was vrijdagmiddag en tussen twee lessen door besloot ik even een blik op mijn telefoon te werpen. Ik had drie gemiste oproepen en dus dit bericht van de school van Rosalie. Het bericht ging nog even verder: “Ik stuur haar nu naar huis en verwacht dat daar iemand is om haar op te vangen.” Mmm, had ik de ernst van de situatie verkeerd ingeschat vanmorgen? Of was er misschien iets anders aan de hand?

“Mam, kunt u even langs gaan, want Rosalie is ziek naar huis gegaan en ik ben pas om 6 uur thuis vanavond?” Natuurlijk sprong mijn moeder (samen met mijn vader) in de auto om eens even polshoogte te nemen. Ze troffen Rosalie op de bank, onder een dekentje, met de hond op schoot, kijkend naar een film. Haar lievelingsbezigheid als ze zich niet lekker voelde. “Ze ziet wat bleek, maar verder is er volgens mij niet veel aan de hand”, was de update van mijn moeder een uurtje later. Ze maakten er samen een gezellige middag van. Oma verwende Rosalie met versgelakte nagels en Rosalie verwende oma met een heerlijke smoothie.

Het zat me niet lekker, want het was niet de eerste keer dat Rosalie ziek naar huis ging, of zelfs niet eens naar school kon. “Misschien heeft ze last van haar hormonen”, suggereerde een vriendin. “Ze is nu toch ook al 13 jaar?” Ik ontdekte echter een patroon in de ziektemeldingen. Die waren er vooral wanneer ze het druk had en aanhikte tegen een proefwerk. Zo ook nu. Tijdens het avondeten bracht ik het ter sprake. En vertelde haar over het voicemail bericht en de paniek in de stem van de docent. “Wat was er nu eigenlijk aan de hand?” “Hoe ziek was je?” En ik vertelde over hoe mijn eigen moeder dat altijd prima kon inschatten: met de thermometer tussen de billen. “Het viel eigenlijk wel mee”, gaf ze toe.  “Ik was alleen erg moe.”


“Bij ons op school is er een jongen die als hij geen zin heeft om een proefwerk te maken, of liever naar huis wil, gewoon naar de supermarkt gaat en een paar zakken chips koopt. Die eet hij dan in een keer leeg…”, vertelde zoon Jerome. Hij had zich ook gemengd in het gesprek. “En dan wordt hij zo misselijk, dat hij groen ziet. En dan gaat hij zich melden bij de concierge en mag hij naar huis. Maar hij heeft zich zelf er mee. Want dat proefwerk moet hij dan een week later inhalen, op het laatste uur. Dat is echt geen pretje.” Rosalie voelde aan dat dit toch niet het voorbeeld was dat zij zou gaan volgen. Volgende keer toch maar even in de pauze een luchtje scheppen en de toets gewoon goed voorbereiden?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj