Doorgaan naar hoofdcontent

Eerst zien, dan geloven


"Neem je straks dat Star Wars-spel mee?" Het appje dat ik een uur voor de yogales kreeg, was slechts kort. Maar ik voelde het verlangen er door heen. Deze jongen had zich de hele week al verheugd om met zijn gedachtekracht een balletje te laten opstijgen. Want dat was het Star wars-spel. "De headset meet je hersengolven en wanneer je een complete focus hebt op het balletje, zal het balletje opstijgen. Een oefening in concentratie…" Ongelovig, maar vol verlangen keken ze me aan. Dat wilden ze wel eens proberen. En het liefst meteen.

Ik besloot de les te vervolgen over Pratyahara, de vijfde stap in yoga. Een oefening waarbij je steeds meer leert je zinnen en zintuigen onder controle te krijgen. Kinderen die dit leren, kunnen ‘nee’ zeggen tegen de zoveelste zak snoep. En zijn zelf de baas over hun mobiele telefoon. Ze kunnen hem gewoon een dag laten liggen, zonder dat ze getriggerd worden door alle piepjes. Omdat zij de baas zijn en niet de telefoon. En het levert ook nog wat op, volgens een beroemd psychologisch onderzoek met een marshmallow. Kinderen die in staat waren om zich te beheersen en niet direct de marshmallow wilden opeten, bleken op latere leeftijd succesvoller te zijn.

We bewaarden het Star Wars-spel tot aan het einde van de les. Want, zo wisten ze: na een yogales ben je lekker ontspannen en kun je je goed concentreren. "Feel the force", moedigde het Star Wars-spel ze aan. De eerste kandidaat keek met grote ogen en vergat zelfs te knipperen. Vol aandacht, maar het balletje ging niet om hoog. De tweede bewoog haar handen erbij, alsof er iets onzichtbaars aangeraakt moest worden. En ja hoor, het balletje ging even omhoog. Ik hoorde vreugdekreten bij de anderen. Nummer drie maakte een briesende ademhaling en kreeg een vuurrood hoofd. Maar ook bij hem ging het balletje niet omhoog. Zoon Jerome zat op de achtergrond en had een grijns op zijn gezicht. Hij wist wat er komen ging...

Nadat iedereen een poging had gewaagd, bogen we ons over de filosofische vraag die bij deze yogales hoorde: "Wat kun je weten?" En: "Wat kun je geloven?" Daar werd diep over nagedacht. "Ik geloof in God", wist een meisje voorzichtig te vertellen. "Nou, ik alleen als hij voor me staat", was de duidelijke reactie van een ander. "Ik heb gelezen over iemand die bijna dood was en in een witte tunnel kwam en hem toen heeft ontmoet." "Ja, ja." Ik besloot me in het gesprek te mengen: "Geloven jullie mij?" "Ja natuurlijk", riepen ze in koor. En ik biechtte ze op over het Star Wars-spel. dat helemaal niet reageerde op de gedachtekracht, maar op de ingebouwde föhn. "Eerst zien en dan geloven, of eerst geloven en dan zien?" , was de vraag waar ze diep over nadachten. En ze beseften hoe belangrijk het was om altijd een kritische denker te blijven, een filosoof.

Terug naar huis vroeg zoon Jerome: "Mam, kon dat nou wel, met dat Star Wars-spel?" "Je hebt ze gewoon bedrogen. Is je geweten niet gaan knagen?" En ik vertelde hem over mijn afweging om een leugentje als bestwil bij deze les in te zetten. Een les die ze juist hierdoor niet snel zullen vergeten...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...