Doorgaan naar hoofdcontent

Papa, je bent depressief


“Weet je wat jij moet doen? Gewoon naar buiten gaan, de hond uitlaten, een pilletje nemen om te slapen, eens flink huilen en daarna een glaasje wijn drinken.” Dochter Rosalie voelde aan wat haar vader nodig had. Hij lag om 10 uur nog in zijn bed en staarde naar het plafond. En dat al een paar dagen. Opa was overleden en haar papa probeerde dit te verwerken. Op zijn manier. “Je moet het loslaten”, had iemand geadviseerd. “Je moet het toelaten”, adviseerde een ander. Maar ook dit keer had dochter Rosalie het bij het rechte eind.

Ze voelde feilloos aan wat er aan de hand was. Ook toen opa nog niet was overleden, wist zij al wat er ging gebeuren. “Ik heb buikpijn, mama”, piepte ze die ochtend. Ik voelde aan haar buik en wist wat er aan de hand was. De emoties waren al aan het rommelen. Ze bleef thuis van school en toen wij halsoverkop naar het ziekenhuis moesten, vertrok zij zonder morren met de hond Saartje naar de dierenarts. Want ook Saartje had buikpijn. “Wat doet je dochter dat toch lief en vakkundig, en dat voor een meisje van 13”, vertelde de dierenarts mij aan de telefoon.

“Ik ga niet een gedichtje voorlezen bij de crematie”, wist ze ons stellig bij thuiskomst te vertellen. “Waarom niet?” “Nou als oma gaat huilen, dan moet ik ook huilen en dat wil ik niet.” Ze leek toch meer op haar vader dan ze dacht. Want ook hij wilde niet huilen. Alsof het verdriet niet naar buiten mocht komen. Maar toen ze die avond onder de douche stond, hoorden we haar al weer zingen. Zo makkelijk gaat dat bij kinderen. “Ja, je wordt geboren en gaat ook weer dood. Opa was heel ziek en is nu gewoon vrij. Toch?” Rationeel gezien had ze natuurlijk gelijk, maar dit voelde toch nog anders.

“Wil jij een toespraak houden bij de crematie?”, werd mij gevraagd. Ik twijfelde. Maar had ik het niet altijd over “voorleven” tegen de ouders van de kinderen die bij mij kwamen. Ik had nu de kans om aan mijn kinderen te laten zien hoe je ook afscheid kunt nemen van iemand die je lief hebt. Om het voor te leven. En ik had inmiddels de nodige ervaring: ik stond dagelijks een “toespraak” te houden als ik lesgaf aan de kinderen. Daarbij dacht ik direct aan mijn eigen moeder. Hoe heldhaftig zij altijd de overledenen en rouwenden had begeleid in de familie. Ik voelde dat ik hulp zou krijgen “van boven” en besloot de toespraak te schrijven.

En we kregen meer berichten van boven die dag. "Kijk daar, wat een felle ster." We reden in de auto naar huis en keken allemaal in de door dochter Rosalie aangegeven richting. In de donkere avondhemel was er inderdaad een ster die er uitsprong. "Die ster heeft vanaf nu de 'opa Jan'", Broer Jerome, die toch wat nuchterder aangelegd was, grinnikte. "Het lijkt wel of de ster ons volgt", zei hij een paar dagen later met zachte stem. We zaten rond het kampvuur op Texel en keken omhoog. En ja hoor. Daar was 'opa Jan' weer. "Zo is hij altijd bij ons."

Vader Erwin had goed geluisterd naar zijn dochter en trok zijn eigen plan. Hij maakte grote wandelingen met de hond. Ging de natuur in, uitwaaien. Deed urenlang aan yoga. “Leven is leren netjes dood te gaan”, stond er op de scheurkalender deze week. Laten we vooral weer gaan leven!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj