Doorgaan naar hoofdcontent

Ik wens je een gelukkuge verjaardag toe

“Ja, hoe moet ik dat nou weten?” moppert zoon Jerome aan de ontbijttafel terwijl hij een boterham met jam naar binnen propt. Zijn vader wees hem op het feit dat ik jarig was vandaag, en dat was hem echt volledig ontgaan. “Wat voor datum is het eigenlijk?”, vroeg hij me. “Dan kan ik het even in mijn mobiel zetten, zodat ik volgend jaar een waarschuwing krijg. Een piepje of zo…” Het was vrijdagochtend 3 maart en de eerste felicitatie die ik kreeg was van de Zalando:  “Geachte mevrouw De Rie, van harte gefeliciteerd met uw verjaardag. Speciaal voor vandaag kunt u met 10% korting bij ons winkelen.” Zou het hierbij blijven vandaag?

“Vandaag is het mijn verjaardag!”, vertelde ik de kinderen en ouders die middag in de Eigenwijz-les. “Ooh, moet je dat niet vieren dan?”, vroeg een moeder mij. “Jazeker, met jullie”, vertelde ik enthousiast. “En geloof mij, het wordt vele malen leuker dan in een kringetje zitten, een taartje eten, borrelnootjes en een blokje kaas. Al babbelend over koetjes en kalfjes of de ellende in de wereld.” Wij pakten het anders aan. De kleuters luisterden eerst ademloos naar een prachtig verhaal over alle kleuren aan de regenboog, vervolgens kregen ze een stukje “goud” voor in hun schatkist. En toen gingen we ook nog spelletjes doen en een origami-hart maken. In hun hart schreven ze van wie ze heel veel hielden.

“Mijn grootste cadeau heb ik inmiddels gehad!”, vertelde ik de oudere kinderen na afloop van de rots en waterles die middag. Verbaasd keken ze me aan. De les ging over “Spelen” en over hoe moeilijk het soms nog voor kinderen is om samen te spelen. Met een computerspel lukt het nog wel, maar echt samen spelen vereist andere kwaliteiten. Ze mochten die les in een groepje een toren bouwen van bamboestokken. Waarbij we vooral keken naar de mate waarin ze zouden samenwerken. Maar ook wat het bouwplan was en hoe hoog de toren werd. Ik observeerde de interactie in de groep en hoorde opeens een jongeman verzuchten: “Het gaat er toch niet om wie er wint, het is maar een spelletje hoor.” YES mijn cadeau voor vandaag.


Dit jaar besloot ik mijn verjaardag niet thuis te vieren. Ik nodigde mezelf en mijn broer uit om te eten bij onze ouders. Net als vroeger, met zijn vieren, gezellig aan tafel. En mijn moeder zou uiteraard een lievelingsprakje maken. Ik verheugde me er al op. Terwijl ik mijn koffer inpakte, vond ik een briefje van een meisje uit de les “Lieve juf, ik wens je een gelukkuge verjaardag toe. Liefs, Aliyaa”. Dit briefje zou ik koesteren. Evenals het potje met narcisjes die een jongeman in de gauwigheid bij het nabijgelegen tuincentrum voor mij had gekocht.  Maar thuis bij de familie wachtte mij nog een cadeau. Terwijl we aan de boerenkoolstamppot zaten wist mijn wijze broer me te vertellen: “Ja lief zusje, cadeautjes zijn voor even, maar ervaringen voor het leven.”

Bij thuiskomst stonden de cadeautjes uitgestald op tafel...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj