Doorgaan naar hoofdcontent

Ik wens je een gelukkuge verjaardag toe

“Ja, hoe moet ik dat nou weten?” moppert zoon Jerome aan de ontbijttafel terwijl hij een boterham met jam naar binnen propt. Zijn vader wees hem op het feit dat ik jarig was vandaag, en dat was hem echt volledig ontgaan. “Wat voor datum is het eigenlijk?”, vroeg hij me. “Dan kan ik het even in mijn mobiel zetten, zodat ik volgend jaar een waarschuwing krijg. Een piepje of zo…” Het was vrijdagochtend 3 maart en de eerste felicitatie die ik kreeg was van de Zalando:  “Geachte mevrouw De Rie, van harte gefeliciteerd met uw verjaardag. Speciaal voor vandaag kunt u met 10% korting bij ons winkelen.” Zou het hierbij blijven vandaag?

“Vandaag is het mijn verjaardag!”, vertelde ik de kinderen en ouders die middag in de Eigenwijz-les. “Ooh, moet je dat niet vieren dan?”, vroeg een moeder mij. “Jazeker, met jullie”, vertelde ik enthousiast. “En geloof mij, het wordt vele malen leuker dan in een kringetje zitten, een taartje eten, borrelnootjes en een blokje kaas. Al babbelend over koetjes en kalfjes of de ellende in de wereld.” Wij pakten het anders aan. De kleuters luisterden eerst ademloos naar een prachtig verhaal over alle kleuren aan de regenboog, vervolgens kregen ze een stukje “goud” voor in hun schatkist. En toen gingen we ook nog spelletjes doen en een origami-hart maken. In hun hart schreven ze van wie ze heel veel hielden.

“Mijn grootste cadeau heb ik inmiddels gehad!”, vertelde ik de oudere kinderen na afloop van de rots en waterles die middag. Verbaasd keken ze me aan. De les ging over “Spelen” en over hoe moeilijk het soms nog voor kinderen is om samen te spelen. Met een computerspel lukt het nog wel, maar echt samen spelen vereist andere kwaliteiten. Ze mochten die les in een groepje een toren bouwen van bamboestokken. Waarbij we vooral keken naar de mate waarin ze zouden samenwerken. Maar ook wat het bouwplan was en hoe hoog de toren werd. Ik observeerde de interactie in de groep en hoorde opeens een jongeman verzuchten: “Het gaat er toch niet om wie er wint, het is maar een spelletje hoor.” YES mijn cadeau voor vandaag.


Dit jaar besloot ik mijn verjaardag niet thuis te vieren. Ik nodigde mezelf en mijn broer uit om te eten bij onze ouders. Net als vroeger, met zijn vieren, gezellig aan tafel. En mijn moeder zou uiteraard een lievelingsprakje maken. Ik verheugde me er al op. Terwijl ik mijn koffer inpakte, vond ik een briefje van een meisje uit de les “Lieve juf, ik wens je een gelukkuge verjaardag toe. Liefs, Aliyaa”. Dit briefje zou ik koesteren. Evenals het potje met narcisjes die een jongeman in de gauwigheid bij het nabijgelegen tuincentrum voor mij had gekocht.  Maar thuis bij de familie wachtte mij nog een cadeau. Terwijl we aan de boerenkoolstamppot zaten wist mijn wijze broer me te vertellen: “Ja lief zusje, cadeautjes zijn voor even, maar ervaringen voor het leven.”

Bij thuiskomst stonden de cadeautjes uitgestald op tafel...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...