Doorgaan naar hoofdcontent

Leonardo is een homo


“Hij is een homo”, begon ik het raadsel voorafgaand aan de yoga- en filosofieles. Met grote ogen keken ze me aan. “Een homo? Hadden ze dat ook al in die tijd?”, vroeg iemand verschrikt. Ik stelde hem gerust: “We zijn allemaal een homo, dat betekent namelijk niets meer en niets minder dan mens.” “En niet zo maar een homo, maar een homo universalis.” De denkrimpels kwamen tevoorschijn en ze waren zowaar vergeten wie er nu ook al weer verliefd was op wie. En of ze al gekust hadden. Ik besloot ze nog wat langer in spanning te houden en voegde er aan toe: “Een homo universalis is een mens die uitblinkt in verschillende vakgebieden. Zo was deze man niet alleen een kunstenaar, een bioloog, een uitvinder en een filosoof. Zijn uitvindingen zie je nu nog om je heen. Ook al leefde hij meer dan 500 jaar geleden…”

De filosoof Kant heeft zich geruime tijd bezig gehouden met opvoeding. In zijn beleving bestond de opvoeding van kinderen uit vier componenten: disciplinering (het temmen van de driften), cultivering (het leren lezen, schrijven, musiceren e.d.), civilisering (het aanleren van manieren, goede smaak en omgangsvormen) en moralisering (de ontwikkeling van het geweten, het leren denken). Later werd daar nog aan toegevoegd: de verantwoordelijkheid geven voor de wereld waarin we leven met elkaar. En ook in deze tijd vind je dit nog terug in de opvoeding. Bij de ene opvoeder ligt de nadruk wat meer op het disciplineren, bij de ander op het cultiveren.  Ik  zie het terug in het gedrag van de kinderen, hoe een- of veelzijdig ze zijn opgevoed. Zijn het gedresseerde apen, die precies weten voor welk gedrag ze een beloning krijgen? Of hebben ze al een geweten en zijn ze zelf in staat om in te schatten wat er kan? In de yoga- en filosofielessen houden we ons bezig met de hoogste stappen (het moraliseren en het worden van een wereldmens).

“Kun je niet nog een tip geven, alsjeblieft”, vroeg iemand me tijdens de les met grote “puppy-ogen”. Ze wisten inmiddels dat ik daar gevoelig voor was en ik besloot gedurende de yogales wat hints te geven over de filosoof waar we mee kennis zouden maken.  Dus toen een jongen na drie seconden het al opgaf om een lastige yogaoefening te proberen, vertelde ik dat onze filosoof ook altijd moeite had om dingen af te maken. En toen iemand verzuchtte dat ze een 6 voor een wiskundetoets had gekregen, verzuchtte ik dat onze filosoof niet eens naar de basisschool was geweest. “Waaat, dat kan echt niet”. En toen we na afloop met elkaar de stilte gingen opzoeken, vertelde ik eerst dat onze filosoof dit regelmatig deed, rondom zijn huis in Noord Italie.  “Ik weeet het, ik weet het, ik weet het”, riep mijn eigen dochter Rosalie enthousiast na de stilte. “Het is…. Leonardo di Caprio. Daar heb ik een werkstuk over geschreven voor NASK”.

Nadat we van “Di Caprio” “Da Vinci” hadden gemaakt stak ze enthousiast van wal. Over zijn uitvinding van de vliegmachine, en de tank en het duikpak. Honderden jaren later hadden ze dit pak nagebouwd van zijn bouwtekening. En het bleek te werken. En ook over de Mona Lisa. “Jaaaa, die heb ik in het Louvre zien hangen. Ze kijkt je van alle kanten aan, maakt niet uit hoe je er voor staat.” Dit was precies wat ik had gehoopt had van deze les. Het besef dat je mag dromen, mag doen, dat in ieder mens een genie kan schuilen. Een besef van nietigheid. Dat de wereld niet alleen draait om jou en dat wat je op dit moment mee maakt. Maar dat je veel kan leren van de geschiedenis en van de mensen die ons jaren geleden zijn voorgegaan. We besloten met elkaar een filmpje te kijken over het leven en de werken van Da Vinci, waarna we een week later spontaan “op schoolreisje” gingen naar de Leonardo da Vinci-tentoonstelling in Amsterdam.

“Ik heb het leukste beroep van de hele wereld”, vertelde ik Rosalie terwijl we onderweg naar de bus liepen, waar de anderen ons al opwachten. “Ja, je doet gewoon alleen de dingen die je leuk vindt”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj