“Doodt vliegende insecten, zoals vliegen, muggen en motten.
Deuren en ramen van het te behandelen vertrek sluiten. Bus goed schudden voor
gebruik. Vervolgens vanuit het midden van de ruimte in de vier bovenhoeken
spuiten. In totaal niet langer dan 1 seconden per 10m3…” Met grote ogen keken
ze me aan: de kinderen van de yogales. “Ben je gek geworden of zo?”, durfde de
eerste uit te brengen. “Wie weet, maar ik ben nu vooral benieuwd wat dit
volgens jullie met Yoga te maken heeft.”
“Nou simpel, je spuit in de vier bovenhoeken van de kamer en
daar moet je je dus voor uitrekken.” Ondertussen maakte hij al een beweging
alsof hij die bovenste hoeken van de ruimte wilde bereiken met zijn arm. “Nee
joh, het heeft te maken met die seconden. Bi j yoga tellen we toch regelmatig
in ons hoofd, om onze gedachten rustig te krijgen. Dat zal het wel zijn.” “Ik
zal jullie een hint geven”, stelde ik voor. “Kun je je nog de vorige les
herinneren? Over de leefregels van indianen?” En ja hoor, daar ging de eerste
vinger al de lucht in. “Ik weet het, het heeft te maken met respect voor de
natuur!”
En ik vertelde vervolgens over Henkie de mug die ons afgelopen zomer iedere nacht kwam
bezoeken. En er voor zorgden dat we slapeloze nachten hadden, plus over ons
hele lichaam jeukbulten. De afweging was destijds lastig: “Gaan we hem doden of
niet?” Dat had van alles te maken met ahimsa (geweldloosheid), een van de
morele principes en idealen in de Yoga. “Ja, maar zo pleegt hij ook geweld op
ons”, was het argument, waarna hij uiteindelijk door de Vapona
insectenverdelger werd platgespoten.
“Geloften van zelfonthouding omvatten het zich onthouden van
geweld, leugen en bedrog, diefstal, onkuisheid en hebzucht”, las ik ’s morgens in
de De Yoga Sutra’s van Patanjali. Deze sutra’s vormen de basistekst van de
klassieke yoga. In korte zinnen wordt de Yoga wetenschap uiteen gezet. De sutra’s
zijn voor mij leidend in de yogalessen, ook de lessen voor kinderen. Iedere
keer is het weer een uitdaging om ze te interpreteren vanuit de blik van een
10-jarig kind. En er een les bij te verzinnen, waarmee de aandacht wordt
getrokken, die aanspreekt en die ze brengt tot direct inzicht.
“He rot op met je voet”, hoorde ik de ene jongen tegen de
ander zeggen, terwijl ze beiden in een yogahouding stonden. Aan de andere kant
van de ruimte hoorde ik een meisje verzuchten met rode blossen op haar wangen: “Oooh,
dit doet echt pijn aan mijn hand.” En dan was er ook nog iemand die gedurende
de les continue boeren liet. Ik luisterde er naar met een glimlach rond mijn
mond en besefte dat dit weer input was voor het onderwerp van deze les. “Ahimsa
zit in woorden, gedachten en daden. Als jij een oefening doet waar je echt pijn
hebt, pleeg je dan geweld op jezelf? En als jij iedere keer de stilte verbreekt
met een boer, pleeg je dan geweld op de anderen die van de stilte genieten? En
als jij je grote teen doelbewust onder
de neus van je buurman houdt tijdens een oefening, hoe zou je dat willen
noemen?’ Het werd stil, ze beseften dat ahimsa in veel meer zat dan het doden
van een mug.
“Vandaag neem ik jullie mee naar een huis met duizend
spiegels.” Zo introduceerde ik het verhaal, waarmee ik de les meestal af sloot.
Ze lagen dan lekker ontspannen op hun matje met hun ogen dicht. Want met je ogen
dicht, kun je het verhaal ook voor je zien. “Het huis stond boven op een berg
en je moest een flinke klim maken om er te komen. De eerste man die de
beklimming had gemaakt, kwam blij en opgetogen terug: hij had allemaal blije
gezichten gezien. Dat wilde de tweede man ook graag, hij wilde alles wat de
ander ook had. Maar de beklimming viel al tegen, de zon was te fel en hij
struikelde over een steen. Nadat hij het huis had bezocht, kwam hij
stampvoetend terug in het dorp. Er bleken helemaal geen blije gezichten te zijn
in het huis, alleen maar chagrijnige. De wijze man uit het dorp gaf de
oplossing van het raadsel.” Maar wat was die oplossing voor onze kinderen in de
yogales?
“Nou, als jij blij bent, dan is je omgeving dat ook, dat
werkt als een spiegel. En als jij chagrijnig bent, dan krijg je dat ook terug…”
Het werd stil. “Hoe zit het dan met geweld?” Er werd diep nagedacht, totdat een
van de leerlingen mijn spuitbus pakte. “Nou kijk, wat jij deed met Henkie de
mug, doet Assad in Syrie. Hij heeft gewoon zijn eigen bevolking gedood met
zenuwgas. En nu krijgt hij het zelf terug met de raketten van Amerika.” Niet
iedereen had het nieuws gevolgd over de situatie in Syrie, maar we werden snel
bijgepraat. “Wat jij niet wil dat jou geschiedt, doet dat ook een ander niet”
En daar sloten we deze bijzondere les mee af.
Reacties
Een reactie posten