“Wat is de allermooiste tekening die je ooit hebt gemaakt?”
Ik keek rond naar de groep kinderen die op hun vrije middag naar de tekenles
waren gekomen. “Ik heb ooit een Egyptische kat getekend in het atelier”, wist
iemand vol trots te vertellen. “En ik heb een Pokemon-poppetje nagetekend van
Youtube.” Zo had iedereen zijn eigen verhaal. Behalve de jongeman die 5 minuten
geleden als een wervelwind was binnengerend. Zijn moeder had hem opgegeven voor
deze les en hij wist het heel zeker: “Ik kan niet tekenen.” “Gelukkig maar, dan
ben ik niet de enige”, stelde ik hem gerust. De andere kinderen keken me
verbaasd aan.
“Wat is de reden dat je je aanmeldt voor deze opleiding”,
stond er op het inschrijfformulier dat ik een jaar geleden voor me had. Daar
hoefde ik niet lang over na te denken: “Ik weet zeker dat ik niet kan tekenen.”
Waarbij ik in mijn achterhoofd de uitspraak van Pablo Picasso had: “Ik doe
altijd dat wat ik niet kan, zodat ik kan leren hoe ik het moet doen.” Er niet
voor weg lopen, maar nieuwe mogelijkheden verkennen. Voor mezelf, maar ook voor de kinderen die ik begeleid. Daar
groei je van. Want ik had al lang gezien dat tekenen er voor zorgde dat ze
dichter bij zichzelf kwamen. Dat harmonische gevoel waar ik ook altijd in de
yogalessen naar streef.
Maar er was nog veel meer waarvoor je tekenen kon inzetten,
zo leerde ik het afgelopen jaar. Door te tekenen kun je jezelf trainen in
deugden als doorzettingsvermogen, geduld, schoonheid creeren. Aan een tekening
kun je heel veel aflezen over de ontwikkeling van kinderen. De pop. petjes met
harkarmen, de plaats van de zon, de vorm van het huis, de monsters, de
kleurkeuze, de positie in de tekening. Beelden zeggen veel meer dan
woorden. Door samen te tekenen kun je
werken aan sociale vaardigheden en dan waren er ook allerlei oefeningen waarbij
kinderen al tekenend leerden om tafels in te trainen en hun woordenschat uit te
breiden. Of zelfs wiskundig inzicht te ontwikkelen.
“Kinderen gezocht”, was mijn oproep bij Nextdoor. Het internetplatform
waarmee je direct in contact staat met je buren. Ik voelde dat het tijd werd om
de geleerde lessen in de praktijk te brengen. Gewoon met een groepje kinderen
op zaterdagmiddag. Ik schafte een mooie tekendoos aan en zocht geschikt papier
uit. Want goed materiaal is essentieel. Je leert een kind ook niet fietsen op
een fiets met een lekke band. De animo was groot, het enthousiasme van de
kinderen nog groter. En de anderhalf uur waren zo om.
“Wat heb je er eigenlijk van geleerd?”, vroeg ik ze na
afloop. Een ieder had zijn eigen geleerde les: concentratie, doorzettingsvermogen,
mooie dingen maken, geduld hebben, creativiteit. De jongeman die dacht dat hij
niet kon tekenen wist het prachtig te verwoorden: “Ik dacht tot 10 minuten voor
het eind van de les dat ik alleen maar had gekrast en toen ontdekte ik in de
krastekening een unicorn.” Ik zag de twinkeling in zijn ogen.
Reacties
Een reactie posten