Doorgaan naar hoofdcontent

Ik kan niet tekenen

“Wat is de allermooiste tekening die je ooit hebt gemaakt?” Ik keek rond naar de groep kinderen die op hun vrije middag naar de tekenles waren gekomen. “Ik heb ooit een Egyptische kat getekend in het atelier”, wist iemand vol trots te vertellen. “En ik heb een Pokemon-poppetje nagetekend van Youtube.” Zo had iedereen zijn eigen verhaal. Behalve de jongeman die 5 minuten geleden als een wervelwind was binnengerend. Zijn moeder had hem opgegeven voor deze les en hij wist het heel zeker: “Ik kan niet tekenen.” “Gelukkig maar, dan ben ik niet de enige”, stelde ik hem gerust. De andere kinderen keken me verbaasd aan.

“Wat is de reden dat je je aanmeldt voor deze opleiding”, stond er op het inschrijfformulier dat ik een jaar geleden voor me had. Daar hoefde ik niet lang over na te denken: “Ik weet zeker dat ik niet kan tekenen.” Waarbij ik in mijn achterhoofd de uitspraak van Pablo Picasso had: “Ik doe altijd dat wat ik niet kan, zodat ik kan leren hoe ik het moet doen.” Er niet voor weg lopen, maar nieuwe mogelijkheden verkennen. Voor mezelf, maar  ook voor de kinderen die ik begeleid. Daar groei je van. Want ik had al lang gezien dat tekenen er voor zorgde dat ze dichter bij zichzelf kwamen. Dat harmonische gevoel waar ik ook altijd in de yogalessen naar streef.

Maar er was nog veel meer waarvoor je tekenen kon inzetten, zo leerde ik het afgelopen jaar. Door te tekenen kun je jezelf trainen in deugden als doorzettingsvermogen, geduld, schoonheid creeren. Aan een tekening kun je heel veel aflezen over de ontwikkeling van kinderen. De pop. petjes met harkarmen, de plaats van de zon, de vorm van het huis, de monsters, de kleurkeuze, de positie in de tekening. Beelden zeggen veel meer dan woorden.  Door samen te tekenen kun je werken aan sociale vaardigheden en dan waren er ook allerlei oefeningen waarbij kinderen al tekenend leerden om tafels in te trainen en hun woordenschat uit te breiden. Of zelfs wiskundig inzicht te ontwikkelen.

“Kinderen gezocht”, was mijn oproep bij Nextdoor. Het internetplatform waarmee je direct in contact staat met je buren. Ik voelde dat het tijd werd om de geleerde lessen in de praktijk te brengen. Gewoon met een groepje kinderen op zaterdagmiddag. Ik schafte een mooie tekendoos aan en zocht geschikt papier uit. Want goed materiaal is essentieel. Je leert een kind ook niet fietsen op een fiets met een lekke band. De animo was groot, het enthousiasme van de kinderen nog groter. En de anderhalf uur waren zo om.


“Wat heb je er eigenlijk van geleerd?”, vroeg ik ze na afloop. Een ieder had zijn eigen geleerde les: concentratie, doorzettingsvermogen, mooie dingen maken, geduld hebben, creativiteit. De jongeman die dacht dat hij niet kon tekenen wist het prachtig te verwoorden: “Ik dacht tot 10 minuten voor het eind van de les dat ik alleen maar had gekrast en toen ontdekte ik in de krastekening een unicorn.” Ik zag de twinkeling in zijn ogen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj