Doorgaan naar hoofdcontent

Als een vogel in een kooitje

Wil je een studiedag voor leerkrachten organiseren met als thema ‘rust in de klas en in de school’? Daar moest ik wel even over nadenken. Bij mij in de les is het namelijk lang niet altijd rustig en eigenlijk ben ik er ook geen voorstander van. En studiedagen zijn voor mij niet weggelegd. Ik ben aanhanger van het “ervarend leren” en vind het belangrijk mensen zelf op zoek te laten gaan naar antwoorden op hun eigen vragen. En dan komt de rust van zelf. Maar toen we hierover met elkaar in gesprek kwamen, kreeg ik er steeds meer zin in. Het ging namelijk over respect, naar elkaar kunnen luisteren en onruststokers. Maar ook over hoe je zelf als leerkracht sterk staat en je niet laat grijpen door alles wat er om je heen gebeurt. Al brainstormend kwamen we tot 4 beelden: een vogel in een kooitje, een spiegel, een gereedschapskist en een handleiding.

Vogel in een kooitje
Onlangs was ik op huisbezoek bij een meisje die een parkiet had. Het beestje zat in het kooitje, maar het deurtje stond open. Als hij wilde kon hij een rondje door de huiskamer vliegen om daarna weer in het kooitje terug te komen. Als er een vreemde in huis was, dan werd het vogeltje heel nerveus en ging hij veel kwetteren. Wat hem hielp om rustig te worden was de theedoek over het kooitje te leggen. Maar hij kon zelf ook even wegkruipen in een kokertje waar voorheen chips in hadden gezeten. Kinderen zitten ook in een kooitje op school, zeker vanaf groep 3. Ze hebben over het algemeen weinig bewegingsvrijheid, moeten veel leren en hebben weinig ruimte met nog 29 andere kinderen in het zelfde kooitje. Bovendien zijn ze meestal niet in staat om even weg te kruipen in een kokertje als het ze te veel wordt. Ook hun leerkrachten zitten in dat kooitje. Er zijn allerlei leerplannen en CITO-toetsen waaraan ze zich moeten houden. Het kooitje wordt steeds voller. En sommige leerkrachten voelen zich daar zo aan gebonden dat ze niet meer in staat zijn om eens lekker “te vliegen”, te doen met de kinderen wat intuïtief wordt ingegeven. Het gevoel van vrijheid, waar iedereen toch naar op zoek is.

In de spiegel kijken
Veel onrust in de klas wordt veroorzaakt door externe factoren. Bijna 80% van de leerkrachten wijdt dit vooral aan de opvoeding, het karakter van het kind, de omgeving waarin het opgroeit, de games, het veelvuldig televisie kijken en de voeding (externe attributie). Slechts 20% kijkt naar zichzelf (interne attributie). Sluit mijn les wel aan bij deze kinderen? Is het misschien te hoog gegrepen of veel te makkelijk? En hoe rustig ben ik zelf eigenlijk? Als je zelf onrustig bent, is het vele malen moeilijker om rust te bewerkstelligen in een klas, dan wanneer je zelf uitgerust en relaxed bent. De hoeden van Bono is een model om de interactie tussen mensen inzichtelijk te maken. Niet alleen tussen leerkrachten en leerlingen, maar ook thuis tussen ouders en kinderen. Het uitgangspunt is dat de hoed die jij het meeste op hebt, een reactie teweeg brengt bij de ander. Als je zelf de kritische (zwarte) hoed op hebt, is de kans groot dat je of kinderen krijgt die alle regels aan hun laars lappen (vrije kinderen) of afhankelijk worden van jouw oordeel en daar heel angstig voor zijn. Als je zelf de verzorgende (gele) hoed op hebt, dan werkt het waarschijnlijk verstikkend en geef je onvoldoende ruimte aan de kinderen, waardoor ze angstig reageren en niet in staat zijn hun eigen problemen op te lossen. Wat mij helpt is om te spelen met de hoeden. Soms ben ik het vrije kind en ga ik lekker stoeien en spelen in de les, maar ik kan ook heel kritisch zijn en verzorgend. De volwassen hoed (wit) tot slot zorgt ervoor dat je op een volwassen manier met elkaar om kunt gaan. Onderzoekend, informatie vragend, informatie gevend, rationeel en objectief.

Gereedschapskist
Het is niet makkelijk om in de spiegel te kijken en het veroorzaakte dan ook wat onrust in de groep leerkrachten. We besloten om eens te gaan inventariseren welke werkvormen er allemaal zijn om een klimaat te scheppen in de klas, waar iedereen zich goed bij voelt. Zo was er een juf die vertelde dat ze de kleuters “stil” kon toveren, waarna ze in alle rust naar buiten liepen. Een ander vertelde dat wanneer er veel onrust in de klas is, hij voor een verrassing zorgt. Het licht uit doen, op de grond gaan zitten met je jas aan en een zaklamp, om vervolgens samen een verhaal te gaan lezen. Ik vertelde dat als mijn zoon heel onrustig was, ik hem een moeilijke rekensom gaf. Doordat hij zich daarop gaat concentreren, komt hij dichter bij zichzelf. Even het deurtje van het vogelkooitje open zetten, kan ook helpen. Muziekje luisteren, tekening maken, een keertje extra buiten spelen, een klusje buiten de klas doen, een mooi verhaal vertellen, humor. Er bleek nu al zoveel gereedschap in de kist te zitten, waarmee we eigenlijk direct aan de gang konden gaan. Alleen door eens goed naar elkaar te luisteren, open te staan en te leren van elkaars ervaringen.

Handleiding
Ook ik heb mijn eigen “onruststoker”. Als hij de les in komt, gaat hij rondrennen, binnen 10 minuten is hij aan het vechten met een ander kind, hij schreeuwt en is woest. Maar hij is ook mijn leermeester, want als ik zijn handleiding begrijp, begrijp ik mezelf ook weer een beetje beter en kan ik daarmee andere kinderen verder helpen. Na 4 lessen was ik moedeloos, er was geen enkele verbetering te zien in zijn gedrag, ondanks de ‘gereedschapskist” die ik had ingezet en ik besloot de hulp in te roepen van een ander. “Wil jij een lesje bijwonen en observeren?” Samen ontdekten we dat de ‘onruststoker” de hele les door op “mijn rode knop” drukte. Waardoor ik zelf geïrriteerd raakte en niet meer in staat was om de “volwassen” hoed op te zetten. De oplossing kreeg ik toen ik op de fiets zat: deze jongen heeft liefde en positieve aandacht nodig! En zo voelde het ook echt. Vol enthousiasme stapte ik de volgende keer de les binnen. Hij was er echter niet bij, voor straf mocht hij de Rots en waterles niet bijwonen, omdat hij in de klas iets had uitgespookt. Ik baalde ontzettend, want de vraag stond nog steeds uit of ik deze jongen hiermee had kunnen helpen. De handleiding is nog niet af.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj