Doorgaan naar hoofdcontent

Verslaafd aan Tony

“Eeeh...mam, kun je even je wachtwoord intikken zodat ik een nieuwe versie van Clash of the Clans kan downloaden?” Daar stond hij in de deuropening van onze slaapkamer. Rood wit gestreepte badjas aan, blote voeten en met grote wallen onder zijn ogen. Het was 6 uur ‘s morgens. “Oh, ik zie dat het niet zo’n handig moment is”, mompelde hij toen hij geen antwoord kreeg van ons. “Jullie slapen zeker nog.” Het was niet de eerste keer dat hij vroeg naar beneden sloop om op de ipad een spelletje te spelen. En ik besefte opeens dat mijn zoon verslaafd was, verslaafd aan de ipad.

Verslaafd aan een goede nachtrustAan het ontbijt had ook ik wallen onder mijn ogen. We hadden namelijk nog een verslaafde in huis en wel onze nieuwe hond Saartje. Ze was zo aan ons gehecht geraakt dat ze midden in de nacht begon te huilen als een wolf. Ze was eenzaam en miste ons. En dat al een paar dagen achter elkaar. Er zat niets anders op dan haar op te tillen en mee te nemen naar de slaapkamer, waar ze bij ons op bed mocht liggen. En daar besloot ze haar liefde voor ons te tonen door te gaan spelen, door onze tenen aan te vallen en te likken in het gezicht. Ik besefte opeens dat ik ook verslaafd was, aan een goede nachtrust.

Het water liep in mijn mondIn de yogales die week ging het over verslaving. Er lag een heerlijke reep chocolade van Tony Chocoloney, melkchocolade met hazelnoten. De kinderen zaten er verlekkerd naar te kijken. Ja ze zouden wel een stukje lusten, en daarna nog een stukje. Totdat hij op zou zijn. Ik maakte de verpakking open en nodigde ze uit om gedurende de concentratieoefening zich in te beelden dat ze het stukje al in hun mond hadden. “Het water liep gewoon in mijn mond”, vertelde iemand na afloop. Een ander wist te vertellen dat het leek of er een stukje hazelnoot tussen zijn tanden zat. Om te genieten van chocolade, heb je dus helemaal geen chocolade nodig!

Jij bent de baas
"Laten we een experiment doen in zelfbeheersing", stelde ik voor. En ik vertelde hoe krachtig het voelt wanneer jij de baas bent over je zinnen, in plaats van je zinnen over jou. Daar konden ze zich wel iets bij voorstellen. Degene die het meest verslaafd was aan chocolade, mocht de reep een week mee naar huis nemen en op haar nachtkastje leggen. Zodat je er iedere dag naar kunt kijken. “Ja maar, als mijn vader hem ziet liggen, dat eet hij hem op. Daar kan ik dan echt niets aan doen.” De verhalen kwamen los. Over een moeder die een zak chips koopt en dat de zak al leeg is voordat ze thuis komt. Het was dan ook wel haar favoriete smaak: patatje joppe. En er bleken ouders te zijn verslaafd waren aan hun mobiele telefoon. Bij elke piep moest er gekeken worden wat voor bericht er was. En dan waren er ook nog verhalen over drank, sigaretten en drugs. We weten dat het niet goed voor ons is, maar kunnen er niet vanaf blijven.

Luisteren naar je gevoelTerug naar de ontbijttafel waar Jerome toch wel nattigheid voelde. Nadat we met elkaar oplossingen hadden bedacht voor de aan aandacht verslaafde hond Saar, kwam hij aan de beurt. Het was makkelijk geweest als ik hem de ipad had verboden. Maar wat zou hij daar dan van leren? En zou hij dan niet juist het in het geniep gaan doen, wanneer er niemand thuis is? Ik probeer mijn kinderen te leren naar hun gevoel te luisteren en hun verstand te gebruiken. “Als je honger hebt, heb je dat in je buik of in hoofd?”, was een veel gestelde vraag wanneer ze nog een boterham wilde pakken, maar er al 4 op hadden. Ja, hij besefte nu ook wel dat 6 uur wat vroeg is om je bed uit te gaan en dat hij geweld pleegde op de andere gezinsleden. En op zichzelf, want echt fit voelde hij zich niet, nu aan de ontbijttafel. Na een paar minuten stilte had hij de oplossing: “Als ik vroeg wakker ben, draai ik me gewoon nog even om. En ik ga voortaan pas om 1/2 8 mijn bed uit.” Wat zullen we lekker slapen vannacht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj