Doorgaan naar hoofdcontent

Hebben ze bij Ajax wel ons nummer?


“Bal”, was een van de eerste woorden die onze zoon Jerome kon uitspreken. Op zijn vijfde jaar ging hij met zijn gloednieuwe kicksen aan naar het plaatselijke voetbalveld voor de training van de mini-pupillen. Na twee trainingen wist hij het zeker: “Ik wil voetballer worden bij Ajax. Maar wanneer bellen ze, hebben ze wel ons nummer?”

Ik lachte hem uit

Ik dacht er aan toen op een zaterdagochtend we werden gebeld. Of Jerome wilde invallen. “Nee… ik ga liever vandaag met de lego spelen.”, wist hij ons te vertellen. Nu was het invalteam een groep met oudere jongens die allemaal veel groter en sterker waren dan Jerome, en daar is hij wel gevoelig voor. Geheel niet volgens de “pedagogische boekjes” lachte ik hem daarom uit. “Als jij bij Ajax wilt voetballen, zal er toch wel meer moeten gebeuren dan lego-en op zaterdagochtend, terwijl je de kans hebt om te voetballen met jongens waar je heel veel van kan leren.” Hij trok zich terug op zijn kamer.

Hij was niet meer van zijn plan af te brengen

Een week later kwam hij met het Zondagsochtendblad aanzetten. Er stond een artikel in over een talentendag bij een andere voetbalclub. Er zouden scouts rondlopen, op zoek naar voetbaltalenten. “Mam, daar ga ik naar toe”. Verbaasd keek ik hem aan. Vorige week durfde hi j nog niet eens met de E-pupillen mee te voetballen en nu dit. Mijn opmerking had blijkbaar effect gehad, want hij was niet meer van zijn plan af te brengen. Maar nu kwam de twijfel bij mij: is hij daar niet te jong voor, en wat zal de teleurstelling groot zijn als hij niet wordt gescout, en stel dat hij wel wordt gescout dan zal hij zijn voetbalvrienden achter moeten laten voor een nieuwe club.

Allemaal trotse ouders aan de lijn

Mijn man dacht daar heel anders over: als hij het wilt, wie zijn wij dan om hem daarin te belemmeren. Het is zijn passie, alles draait om voetbal in zijn leven. Op woensdagmiddag stond ik dan ook in de kou aan de voetballijn. Met allemaal trotse ouders die mij wisten te vertellen dat hun zoon een groot talent had en “net niet” door de selectie van Ajax was gekomen. De kinderen werden aangemoedigd vanaf de lijn en Jerome (dat moet gezegd worden) had nog nooit zo goed gespeeld. En zelfs ik – als voetballeek – kon dat zien en voelen.

Angst overwinnen door het aan te pakken

De dagen daarna was steevast iedere ochtend de vraag: “Mam, heb je al een e-mail ontvangen?” Het duurde twee weken, toen het verlossende bericht kwam: ze wilden hem graag uitnodigen om bij de club te komen spelen en de eerste wedstrijd zou plaatsvinden tegen grote clubs als Feyenoord, Ajax, Heerenveen, FC Volendam en Sparta. In een echt stadion. Dat was even slikken. Op de grote dag werd hij na 5 minuten al gewisseld, omdat hij vanwege de spanning geen bal kon raken. De coach had het echter heel goed gezien. Je overwint je angst door het aan te pakken, niet door er voor weg te lopen. 10 minuten later stond hij dan ook weer te voetballen.
Veel jongens hebben de wens om profvoetballer te worden en schrijven dat dan ook op het plankje dat ze bij Rots en Water na 18 lessen mogen doorslaan. Ze kijken me dan verwachtingsvol aan: en nu? Ik vertel ze dan over Jerome en ze weten meteen wat ze nodig hebben om uiteindelijk aan de top te komen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...