Het kan een dagelijks terugkerende ergernis zijn en dat is het waarschijnlijk ook bij veel gezinnen. Kinderen die met hun mond vol praten aan tafel, die moeten plassen terwijl het eten net wordt opgediend, die als ze klaar zijn meteen weer willen spelen.
Het eten smaakt net zo goed als je met je vingers eet
Wat binnen het ene gezin nog acceptabel is, is dat bij het andere niet meer. En die verschillen zijn er ook nog tussen de ouders onderling. Vader die er van baalt dat het eten niet wordt gewaardeerd of moeder die een oogje toeknijpt en denkt “ze moeten al zo veel”. In de Gordon-methode wordt dat heel helder toegelicht met een schema. Is het gedrag niet-acceptabel en wie is de gene die het probleem heeft? Vaak zijn het de ouders die zich aan tafelmanieren houden, waar kinderen niet het nut van in zien “eten smaakt net zo goed als je met je vingers eet”.
De regels van het spel
Wij besloten met elkaar een oplossing te vinden en stelden gezamenlijk de spelregels op. Aan welke regels gaan we ons houden tijdens het eten, en waarom. Met deze inspraak zorg je ervoor dat het een gezamenlijk probleem wordt en dat het voor het gezin niet acceptabel is wanneer iemand zich niet aan de afspraken houdt. Het draagvlak wordt groter. Het betekent ook dat je zelf – als ouder – gecorrigeerd wordt wanneer jij per ongeluk smakt of met je mond vol praat.
Bonuspunten voor een gezellig gesprekje
Na een week oefenen kwam het examen. De tafel werd keurig gedekt, iedereen was er klaar voor. En wat bleek? Ze aten voorbeeldig en hadden er ook ontzettend veel plezier in. Om het wat spannender te maken besloten we dat er ook bonuspunten verdiend konden worden. Als je belangstellend aan je tafelgenoot vroeg hoe zijn dag was geweest. En als je na het eten keurig je bordje naar de keuken had gebracht.
Belonen en straffen
De hierboven besproken methode heet de gedragsmatige-cognitieve benadering. Een van de technieken hierbinnen is het systematisch belonen en straffen. Dit sluit aan bij het beïnvloeden van consequenties van gedrag. Als jij netjes eet, krijg je bonuspunten. Een volgende stap hierin kan zijn dat een kind op den duur deze positieve bekrachtiging niet meer nodig heeft en zelf het belang inziet van tafelmanieren. Of dat het gedrag is aangeleerd en als vanzelfsprekend wordt ervaren.
Onze kinderen zijn met vlag en wimpel geslaagd voor hun eetexamen. Wij eten weer met mes en vork.
Reacties
Een reactie posten