Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn dochter heeft huisarrest

"Oh, ik was helemaal de tijd vergeten." Met rode wangen staat Rosalie voor ons. De tafel is al afgeruimd, het eten op. Ik vertel haar dat het inmiddels half zeven is en dat we hadden afgesproken om 6 uur met elkaar samen te eten. "Sorry", zegt ze en ze maakt voor zichzelf een boterham klaar. Nog geen dag later wordt er weer een huisregel overtreden.


Drie keer is scheepsrecht
Ze was uit school bij een vriendinnetje gaan spelen, zonder ons te vertellen waar. "Kun je je voorstellen dat we ongerust waren?", vroeg ik haar toen ze (dit keer weliswaar op tijd) thuiskwam. "Sorry", was wederom haar antwoord. Het ging nog even door: de volgende dag bleef er een vriendinnetje slapen. Het was erg gezellig, maar we hadden afgesproken dat ze om 2 uur naar huis zou gaan. Zodat we nog samen aan de sinterklaasgedichten konden werken. Om 5 voor twee vertrokken de dames stilletjes naar buiten. Om nog verder te spelen. Drie keer is scheepsrecht en nu was “sorry” echt niet meer voldoende.


Rekening houden met elkaar
Het is voor kinderen belangrijk om grenzen te ervaren, en daar hebben ze hun omgeving voor nodig. Zonder grenzen ontstaat er onduidelijkheid. Ze weten niet tot hoever ze kunnen gaan. Wat nog wel kan en wat niet. En die onduidelijkheid leidt tot onzekerheid en angst. De grenzen zijn er ook om je kind te leren in harmonie te leven met zichzelf en met elkaar. Je bent niet het middelpunt van het universum. En dat betekent dat je rekening houdt met anderen.


Met een grote bocht er om heen
Kinderen die weinig grenzen meekrijgen van thuis, zullen daar last van krijgen in de maatschappij. Eerst op school, wanneer iedereen bijvoorbeeld in het kringgesprek naar elkaar luistert, maar jouw kind dat niet heeft geleerd thuis. Of wanneer het buitenspelen al lang voor bij is, maar jouw kind niet naar de meester luistert en besluit nog wat langer buiten te blijven. Maar ook later in relaties of op het werk. Afspraken nakomen, op tijd komen, respect hebben voor elkaar. En wat dacht je van in het verkeer: als je je niet aan de verkeersregels houdt, zullen er vroeg of laat ongelukken ontstaan. Tenzij iedereen met een grote bocht om je heen rijdt.


Thuis mag hij alles
Dat laatste besloten wij ook onbewust te doen. Jerome had een vriendje te spelen die thuis een nogal vrije opvoeding krijgt. Bijna alles mag. Toen ik na een half uur thuis kwam, vond ik ze voor de televisie met de voeten op tafel en een zak chips in de hand. Jerome weet dat we voor 5 uur niet de televisie aan doen en niet zomaar chips uit de kast pakken. Maar hij had zich over laten halen door zijn vriend. Hij voelde nattigheid en toen ik hem er ‘s avonds op aan sprak, verontschuldigde hij zich: “Maar mama, thuis mag hij alles, dan kunnen wij toch geen Nee zeggen?” Ik vertelde hem dat bij ons thuis onze regels gelden en bij zijn vriendje thuis er weer andere regels zijn. Of niet.


Houdt ze zich daar aan?
Ik legde het huisarrest van mijn dochter voor aan de moeders bij de cursus Sterke ouders. “Tjee, houdt ze zich daar dan ook aan?”, verzuchtte een moeder. “Een hele week niet met vriendinnen afspreken?” Een ander bracht in: “Maar is zo’n straf niet veel te streng voor de overtreding? Zo erg is het toch niet wanneer ze zich een keer niet aan haar afspraken houdt?” Ik legde de moeders uit dat mijn dochter en ik samen tot de straf waren gekomen. “Wat heb jij nodig om weer een beetje tot jezelf te komen en weer rekening te kunnen houden met ons en onze huisregels?”, had ik haar gevraagd na het derde incident. Ze koos voor een week van bezinning, of in andere woorden het huisarrest.



Straf als medicijn
En die week bleek geen straf te zijn, maar een medicijn. Ze speelde ‘s middags uit school lekker met haar barbies, ging een boek lezen, dronk een kopje thee samen met ons. Ze stelde voor om samen te gaan koken en ging om half zes ongevraagd de tafel dekken. De rust keerde terug, en met die rust de duidelijkheid over hoe wij met elkaar wensen samen te leven. In harmonie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj