Doorgaan naar hoofdcontent

Mam, zullen we yoga gaan doen?

Mam, zullen we yoga gaan doen?


“Mam, zullen we yoga gaan doen? “ Vermoeid kijk ik zoon Jerome aan. Het is al half 8, hij is net terug van de voetbaltraining en zit vol energie. Ik echter, heb de hele dag gerend voor mijn gevoel en snak er naar om onderuitgezakt op de bank tv te kijken. Maar ik besef ook dat hij zo nooit in slaap zal vallen en dat het dan lang zal duren voordat de rust is teruggekeerd in huis.


Ontspanning als een warme deken
Eigenlijk heeft hij gelijk met zijn yogavoorstel, we hebben het allebei nodig om tot onszelf te komen. Om de dag goed af te sluiten. En we besluiten, een kaarsje aan te steken, de yogamatjes uit te rollen in de woonkamer en op de meditatiekussentjes te gaan zitten. Alleen maar zitten, met de ogen dicht. En als een warme deken valt de ontspanning over ons heen.


Papa staat op zijn hoofd
Al van jongs af aan hebben we onze kinderen in contact gebracht met yoga. Het is voor hen niet vreemd wanneer papa op zijn hoofd in de kamer staat. Of zijn been op tafel legt om het watercentrum soepeler te maken. Of wanneer mama op de grond ligt, met de handen aan de onderkant van de verwarming om het vuurcentrum sterker te maken. Maar ook de filosofie heeft in ons huis een plaatsje gekregen. De yama’s en niyama’s bijvoorbeeld zijn prima aan kinderen uit te leggen. En meditatie is iets wat ze ook kunnen ervaren.


Lekker vrij ademhalen
Zoon Jerome heeft inmiddels zelf ervaren wat de yogabeoefening met hem doet. Hij heeft een sterk en soepel lichaam. Op het voetbalveld staat hij in zijn kracht, danst hij met de bal en is hij heel geconcentreerd. Hij heeft zijn spanning voor de wedstrijd steeds meer onder controle en werd laatst zelfs omschreven als koelbloedig, toen hij een doelpunt scoorde. Wanneer zijn neus vol snot zit, besluit hij niet naar een flesje neusspray te grijpen, maar doet hij een aantal gerichte yogaoefeningen waardoor hij weer lekker vrij kan ademhalen.


Daar krijg je doorzettingsvermogen van
Dochter Rosalie is wat minder gedisciplineerd met yoga bezig. Althans met de fysieke oefeningen die haar moeite kosten. Maar zo vertelde ze me laatst, nadat ze naar paardrijles was geweest: "Mam, met paardrijden wil ik altijd de stoutste paarden hebben, want daar leer ik veel van. Eigenlijk is dat met yoga ook zo, toch?" En die avond besloot ook zij weer met ons mee te doen. Werken aan het vuurcentrum, want daar krijg je doorzettingsvermogen van.


Ik kan niet zonder
Ikzelf zou mijn werk niet kunnen doen, zonder dagelijkse yoga-beoefening. Ik zou niet meer iedere dag met liefdevolle aandacht en een open houding de kinderen kunnen begeleiden. Ik zou minder vertrouwen op mijn intuitie en hoe ik kan improviseren tijdens de les. Ik zou veel minder aanvoelen wat de kinderen nodig hebben. Ik zou minder kalm kunnen blijven. Ik zou gek worden van de herrie die kinderen met elkaar kunnen maken. Ik zou me blij voelen wanneer ouders tevreden zijn, en vervelend voelen wanneer dat niet zo is. Ik zou zo gehecht raken aan alle kinderen dat ik hun problemen mee naar huis zou nemen.


Hoe ik dat allemaal weet? Door zo af en toe ’s avonds op de bank te gaan hangen en naar de bewegende beelden op tv te kijken. De volgende dag weet ik weer waar het echt omdraait.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj