Doorgaan naar hoofdcontent

Groot(s) zijn of klein houden


Drakie lag bij de ingang van de tent te spartelen in de felblauwe emmer, gevuld met water. We hadden hem de vorige dag geintroduceerd bij de afsluiting van de dag. Het verhaal ging over de “meester van de zak rijst”, die de draak kon temmen door zijn eigen angst te overwinnen. Een spannend verhaal uit Japan over heldendom en geloven in jezelf. De kinderen hadden met rode wangen en volle aandacht geluisterd. Onze draak was van plastic, en zou langzaam gaan groeien, naar mate hij langer aan het water bloot gesteld zou worden. “Hoe groot zal hij worden?”, vroeg iemand zich af. “Dat hangt er van af, hoeveel water er in de emmer zit, hoeveel ruimte hij krijgt.”, bracht een ander in. Wij ontdekten gedurende het kamp dat dit niet alleen voor draken gold, maar ook voor kinderen.

De overkant was ver
Op de derde dag besloten ze het meer over te zwemmen. De overkant was ver, het was in het midden van het meer best diep, er stond een stevig windje en de langsvarende bootjes zorgden voor flink wat golfslag. Vol enthousiasme vertrokken ze en vanaf de kant keken wij toe. Halverwege begon ik me zorgen te maken. Met toegeknepen ogen zag ik dat er wat kinderen achterop raakten. Ik telde de hoofden  in het water en raakte ook weer de tel kwijt. Is dit nog wel verantwoord?, vroeg ik me bezorgd af. Wat als er straks iemand kramp krijgt? Ik onderschatte hun zelfredzaamheid op dat moment, want daar hadden ze al lang zelf aan gedacht. Achteraf bleek dat ze een grote opblaasband hadden meegenomen en dat iedere “kleine” zwemmer was gekoppeld aan een “grote” zwemmer. Zoon Jerome vertelde ’s avonds aan tafel dat hij regelmatig zich liet afzakken naar de bodem van het meer zodat zijn medezwemmer even kon uitrusten op zijn schouder. Vol bravoure kwamen ze na een uurtje weer terug aan de wal. Ze waren allemaal een stukje groter geworden.

Een mes in de hand
In de middag gingen we aan de slag in de werkplaats. Lekker rustig vijlen, beitelen, snijden, zagen, hakken in ons stuk hout. Niet iedereen had ervaring met dit handwerk en in gedachten zag ik de zaag al uitschieten en het mes in een hand verdwijnen. We gaven wat uitleg over het gebruik van het gereedschap en lieten het vervolgens los. Urenlang waren ze aan het werk. En soms schoot er een zakmes uit, maar dan vonden ze zelf een pleister in de tent om er weer op te plakken. “Ik weet niet wat ik er van moet maken, juf”, kwam iemand regelmatig vertellen. Ik had de neiging om suggesties te geven, het kunstwerk even over te nemen om iets nieuws te proberen. Maar… zo besefte ik: daar worden ze niet groter van. Samen keken we dus nog eens naar het werk, ik stelde een vraag en ze ging weer lekker verder aan het werk. Kunst maken vereist niet alleen creativiteit, maar ook doorzettingsvermogen en zelfredzaamheid. En als dat lukt, voel je je groeien.

Nog niet groot genoeg
Naar mate de vakantie vorderde, ontdekten we dat onze jongste deelnemer ( 7 jaar) in veel opzichten helemaal niet zo jong was en dat de oudste  (13 jaar) soms nog heel klein was. De jongste verraste ons op een dag met een prachtig lied. In het midden van de kring, terwijl iedereen naar haar keek, zong ze met een engelenstemmetje over "dat spelen in de natuur veel fijner is dan televisie kijken". En toen we met elkaar een spelletje trefbal speelden, vond de groep het nodig om haar uitleg te geven over de spelregels. Maar uiteindelijk was zij degene die er voor zorgde dat ze het spel wonnen. Een van (de oudste)n kreeg op een dag de verantwoording over de fotocamera. Hij mocht die dag fotoverslag uitbrengen en had er veel zin in. Ik vertelde dat de camera net nieuw was en dat ik hem er de verantwoordelijkheid over gaf. Hij gespte hem met aandacht aan zijn broekriem vast, maar halverwege een spel vond ik de camera op de grond in het natte gras. Hij was hem verloren, en baalde daar flink van. Hij was nog niet groot genoeg om de verantwoordelijkheid voor de camera op zich te nemen.

Ruimte om te groeien
De laatste dag besefte ik dat alle kinderen gegroeid waren, dat we in alle kinderen iets groot(s) hadden ontdekt. Zo bleek er een jongeman te zijn die heel handig was met het vergrootglas en met behulp van de zon voor iedereen mooie teksten in de takken brandde. Ze stonden voor hem in de rij en als de zon even weg was, dan baalden we. Ook bleek er iemand met acteertalent rond te lopen, die haar eigen spel voor ons had bedacht. Er was iemand heel behulpzaam, er kon iemand goed verhalen vertellen, er was iemand die heel goed kon paaldansen, iemand die ontzettend kon genieten van het werken aan het hout, iemand die goed kon zwemmen, iemand die makkelijk vrienden kon maken, iemand die heerlijke boterhammen kon smeren, iemand die zich heel lang schuil kon houden als vlag bij levend stratego, iemand die goeie moppen kon vertellen, iemand die goed in bomen kon klimmen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ze hebben de ruimte gekregen om te groeien – net als de draak – en dan word je vanzelf groot(s).
  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj