Doorgaan naar hoofdcontent

Licht en Donker


 
“Heel lang geleden, toen er nog geen mensen leefden op de aarde en er alleen maar dieren waren, was het hier ontzettend donker. Zo donker als het is wanneer je je ogen stijf dichtknijpt.” Alle kinderen doen mee en zien dat het dan wel erg donker moet zijn geweest. Dit is een scheppingsverhaal van de Aboriginals over het ontstaan van de zon. Mijn versie voor deze les gaat over licht en donker in onszelf en bij anderen. De kinderen zijn direct vol aandacht.
 
Ze hadden altijd ruzie
“In die tijd leefden er onder andere een emoe en een arend op de aarde. Ze hadden altijd ruzie. Want ze botsten tegen elkaar aan, zagen elkaar niet omdat het zo donker was. Ze trokken elkaar de veren uit, pikten naar elkaar en maakten een hels kabaal. Ze gaven elkaar overal de schuld van. De emoe was jaloers op de arend en de arend op de emoe.” Het verhaal wordt vaak vergezeld van beelden met knuffelvogels die elkaar in de haren vliegen, of de kinderen spelen het zelf mee.
 
Het ergste wat je kunt doen
“Inmiddels was de arend gaan broeden in zijn nestje. De emoe lette weer eens niet op en zorgde ervoor dat de arend boos werd. Waarop de emoe ook heel boos werd en het ergste deed wat ze elkaar maar konden aan doen. Hij pakte het ei van de arend en gooide het in de lucht. Heel hoog in de lucht. En daar explodeerde het, het werd een grote vuurbal. De vuurbal gaf licht en verlichtte de aarde.”
 
Ze genoten en hadden samen veel plezier
“Het zag er prachtig uit: bomen, zeeën, andere dieren, bloemen, vlinders. De emoe en de arend waren stomverbaasd en vergaten helemaal hun ruzie. Ze keken elkaar aan en ontdekten dat ze eigenlijk best wel op elkaar leken. En nu het licht was, hoefden ze ook niet meer tegen elkaar op te botsen. Sterker nog, ze besloten samen een vliegtochtje te maken om de aarde nog eens goed te bekijken. Ze genoten en hadden samen veel plezier.”
 
Weer ruzie
“Tot het moment dat de zon onderging en het weer donker werd op de aarde. De emoe en arend kregen weer ruzie. Ze besloten de volgende dag - toen de zon weer opkwam - dat iedere keer wanneer het donker werd, dat ze dan rustig zouden gaan slapen. En als de zon ging schijnen, konden ze plezier maken met elkaar.”
 
Wie wil er in het licht leven?
Na dit schitterende verhaal ontstaat er vaak een groepsgesprek: wanneer is het bij jou donker? Wanneer ben je boos of jaloers of bang of verdrietig of voel je je schuldig? En hoe is het om in de zon te leven? “Dan gaan we samen spelen en dan is het warm en fijn”. Als je vervolgens vraagt wie er in het licht wil leven en wie in het donker, dan weten ze het wel: ”in het licht natuurlijk!” En dat is ook logisch, want alles wat groeit heeft licht nodig. We spreken af om vanaf nu zoveel mogelijk in het licht te leven. En als het even donker wordt, dan zoeken we gewoon het lichtknopje!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...