Doorgaan naar hoofdcontent

Mislukking als leermeester

Het had zo’n mooie les kunnen worden. De afsluiting van de Rots en Water-reeks die gepaard gaat met het doorslaan van het plankje. De kinderen kwamen gespannen binnen, de ouders leken ook wel gespannen. Een moeder had mij een paar dagen eerder gebeld met de vraag of het wel echt zou gaan lukken, een vader vroeg zich af of deze plankjes wel doormidden konden.
 
Ik wens dat ik een mooi leven krijg
Op het plankje waren wensen geschreven. “Dat ik nooit meer buikpijn heb”, “Ik wens dat ik een mooi leven krijg”, “Ik wens dat ik naar het atheneum kan gaan”, “Ik wens dat ik veel huisdieren ga krijgen”, “Ik wens dat mijn hondje beter wordt”. Het waren echte wensen, die de kinderen met aandacht op hun eigen plankje hadden geschilderd.
 
Ik wil het, ik kan het, ik doe het
Na de warming up gingen we er voor zitten. “Ik wil het, ik kan het, ik doe het”, waren de magische woorden. Ademkracht, focus, boosheid, maar de plankjes gingen niet door midden. De kinderen hielden vol, sommige met rode pijnlijke handen, maar het ging niet. De spanning was van hun gezicht te lezen, hier hadden ze zich op verheugd. Maar bij iedere poging werd de kans kleiner dat het plankje doormidden ging, het vertrouwen raakte zoek.
 
Het vertrouwen raakte zoek
Ook bij mij. Had ik wel de juiste plankjes gekocht, waren de kinderen wel voldoende voorbereid? Hoe is het mogelijk, dit was nog niet eerder voorgekomen, dat slechts een jongen met een doffe dreun zijn plankje doormidden sloeg en de rest niet. Wat was er anders gegaan dan de vorige keren?
 
Dikker en dikker
Ze hadden hetzelfde programma gevolgd, de plankjes waren uitgetest, de kinderen hadden ook al chocoladeletters doorgeslagen. Maar het verschil zat hem er in dat ze de plankjes mee naar huis hadden gekregen, waar ze misschien – naarmate ze er langer naar keken – dikker en dikker waren geworden in gedachten. En het was ook voor het eerst dat de ouders toekeken en dat we slechts 1 uur de tijd hadden om 9 plankjes door te slaan.
 
Teleurstelling en doorzettingsvermogen
De teleurstelling was van de gezichten af te lezen. Ze konden kiezen: vragen of je vader of moeder wil helpen het plankje door te slaan of in januari terugkomen voor de herkansing. Iedereen koos voor de herkansing, wat getuigt van doorzettingsvermogen en daadkracht. Ze zijn allemaal wat meer rots geworden.
 
De grootste held heeft wel eens tegenslag gehad
Maar er is nog iets wat ze geleerd hebben en dat is omgaan met een teleurstelling. Want zelfs de grootste held heeft wel eens een tegenslag gehad. Sterker nog, daardoor is hij waarschijnlijk zo’n grote held geworden.
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...