Doorgaan naar hoofdcontent

Kiezen of delen?

Op de dag van de provinciale verkiezingen kreeg ik tijdens het ontbijt van mijn zoon een stemtip: “Mam, je moet gewoon Groen Links stemmen, want ik ben ook links.” Kinderlijke logica: ik ben linkshandig en jij stemt dus op Groen Links. Maar de verkiezingen waren nog niet voor mijn kinderen voorbij. Een paar dagen later vroeg mijn dochter tijdens het ontbijt: “Mam, hoe is het eigenlijk gegaan met Kees (!) Rutte, heeft hij al gewonnen?” Een mooie aanleiding voor een gesprek over democratie.
 
Kadaffi is een zuurpruim
Op het Jeugdjournaal hadden ze de politieke ontwikkelingen in het Egypte, Tunesie en Libie gevolgd. “Die Kadaffi is een boef, hij is heel rijk en zijn mensen heel arm en hij wil alleen maar de baas spelen.” De kinderen van de Rots en Waterles die week hielden zich ook met hem bezig: “Kadaffi is een zuurpruim”, zo wisten ze mij te vertellen toen we aan het begin van de les de krant doornamen op zoek naar Rotsen en Water.
 
Partij van het lekkere eten
Aan de ontbijttafel vroeg ik mijn kinderen wat voor partij zij zouden oprichten. Dat was niet moeilijk. Mijn zoon koos voor de partij van het lekkere eten. Mijn dochter voor de partij van de dieren, mijn man voor de partij van de lach en ik voor de partij van het chillen. We probeerden ons partijprogramma op te stellen en hadden daar veel plezier mee. Mijn dochter stelde voor dat we dan op een boerderij gingen wonen met paarden, honden, katten, konijnen. En mijn zoon wilde alleen nog maar alles eten dat met een p begon (patat, pannenkoeken, pizza, pasta). Maar waar ga jij al die dieren en de boerderij van bekostigen? En hoe zit het met de volksgezondheid als we alleen nog maar alles met een p zouden eten?
 
Ik doe niet meer mee
De thuisverkiezingen kwamen naderbij en mijn dochter besloot een andere partij op de te richten: de tegenpartij. “Ik doe niet meer mee.” Mijn man vertelde dat wanneer we op hem zouden stemmen, dat hij dan de baas zou zijn van het huis. En daar waren we het ook niet mee eens. Geen dictatuur. Mijn zoon stelde voor dat ik mijn partij van het chillen, maar moest omdopen in de partij van de controle. En dat hij daar dan zeker niet op zou stemmen, want dan zou hij van alles moeten. Zijn bordje naar de keuken brengen als hij had gegeten bijvoorbeeld.
 
Toch maar polderen
Ondertussen werden er ook al coalities gevormd: “Als jij op mij stemt, dan stem ik op jou.” De verkiezingen werden wat grimmiger, het werd een kwestie van kiezen of delen. Na een week voorbereiding hebben we gezamenlijk besloten toch maar niet de politiek in te gaan en te gaan “polderen”. Mooie les in democratie!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj