Doorgaan naar hoofdcontent

De perfecte opvoeder

Ik wil het beste voor mijn kinderen. Dus toen ze afgelopen week jarig waren organiseerde ik twee feestjes, een pannenkoekenpartij en zelfgemaakte traktaties mee voor naar school. Want een tweeling geef je ieder een eigen feestje en het is mijn eer te na om dit niet zelf te organiseren. Met kinderen werken is immers mijn vak. En een pannenkoekenpartijtje is veel leuker dan met elkaar koffie drinken en taart eten. En als traktatie op school zijn muisjes van vilt, waarin een kaasstengel zit verstopt echt leuker dan een zakje chips. De meetlat ligt hoog en kan kom je jezelf tegen: twee dagen na alle partijtjes was het in mijn rug geschoten en kon ik me nauwelijks meer bewegen.
 
Wanneer is goed genoeg?
Er is geen diploma nodig om kinderen te krijgen en op te voeden. En zeker bij een eerste kind is er veel onzekerheid. Uit mijn onderzoek naar opvoedingsondersteuning (zie nieuwsbrief januari) blijkt dat vragen waar ouders mee zitten vaak liggen op het gebied van ontwikkeling, moeilijk temperament, school- en leerproblemen, omgangsproblemen met andere kinderen, cultuurverschillen en ingrijpende levensgebeurtenissen. Onzekerheid treedt met name op wanneer de kinderen niet toegankelijk blijken voor de opvoedingsaanpak en het onduidelijk is wat hen nu bezighoudt.
Ook ik voelde me bij de hele situatie rondom de verjaardag onzeker. Was het niet meer dan goed genoeg geweest? En daarom vroeg ik mijn zoon bij het naar bed gaan die avond wat hij nu het allerleukste had gevonden van de afgelopen dagen. Hij vertelde vol enthousiasme over de wandeling die we samen die avond ervoor in het donker hadden gemaakt. Waarbij we naar de sterren hadden gekeken en samen hadden ontdekt door heel hard te schreeuwen, hoe een echo werkt.
 
Vroeger en nu
Zijn ouders tegenwoordig onzekerder over hun taak als opvoeder? Feit is dat er vroeger ook problemen waren, maar dat grootouders dat ook al weer vergeten zijn. Tegenwoordig is er echter wel veel meer aandacht voor moeilijkheden bij opvoeding en ouderschap. Kijk eens naar televisieprogramma’s als Schatjes en Puberruil XL of tijdschriften als J/M of op de website www.ouders.nl Dit kan de opvoedingsonzekerheid versterken. Een ander verschil met vroeger zijn de toename van eenoudergezinnen, de combinatie van werk en kinderen en de toename van migrantenouders die hun kinderen moeten opvoeden in een andere cultuur. Ouders gaan zelf op zoek naar informatie. Als er geen vraag of probleem is van ouders, dan spreekt de informatie ook niet aan. Wat is voor jou de reden om deze weblog te lezen?
 
Waarmee maak je kinderen echt blij?
Terug naar het verjaardagsfeest, waar ik mijn zoon dus blijkbaar niet echt blij mee had kunnen maken. De wandeling in de avond was leuker. Ik ontdekte dat het vaak niet gehad om de activiteit, maar veel meer om de wijze waarop je samen iets met elkaar onderneemt. Met volledige aandacht. Zo werkt het ook met opvoeden. Als je dat doet vanuit je eigen kracht, met plezier en aandacht dan is het een geweldige ervaring. Maar wat gebeurt er als je je zelf niet lekker voelt, op je tenen loopt, nog zoveel andere dingen moet doen, net je werk kwijt bent? Dan gaat het niet meer. Je maakt kinderen pas echt blij, door goed voor jezelf te zorgen en er voor ze te zijn

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj