Doorgaan naar hoofdcontent

De perfecte opvoeder

Ik wil het beste voor mijn kinderen. Dus toen ze afgelopen week jarig waren organiseerde ik twee feestjes, een pannenkoekenpartij en zelfgemaakte traktaties mee voor naar school. Want een tweeling geef je ieder een eigen feestje en het is mijn eer te na om dit niet zelf te organiseren. Met kinderen werken is immers mijn vak. En een pannenkoekenpartijtje is veel leuker dan met elkaar koffie drinken en taart eten. En als traktatie op school zijn muisjes van vilt, waarin een kaasstengel zit verstopt echt leuker dan een zakje chips. De meetlat ligt hoog en kan kom je jezelf tegen: twee dagen na alle partijtjes was het in mijn rug geschoten en kon ik me nauwelijks meer bewegen.
 
Wanneer is goed genoeg?
Er is geen diploma nodig om kinderen te krijgen en op te voeden. En zeker bij een eerste kind is er veel onzekerheid. Uit mijn onderzoek naar opvoedingsondersteuning (zie nieuwsbrief januari) blijkt dat vragen waar ouders mee zitten vaak liggen op het gebied van ontwikkeling, moeilijk temperament, school- en leerproblemen, omgangsproblemen met andere kinderen, cultuurverschillen en ingrijpende levensgebeurtenissen. Onzekerheid treedt met name op wanneer de kinderen niet toegankelijk blijken voor de opvoedingsaanpak en het onduidelijk is wat hen nu bezighoudt.
Ook ik voelde me bij de hele situatie rondom de verjaardag onzeker. Was het niet meer dan goed genoeg geweest? En daarom vroeg ik mijn zoon bij het naar bed gaan die avond wat hij nu het allerleukste had gevonden van de afgelopen dagen. Hij vertelde vol enthousiasme over de wandeling die we samen die avond ervoor in het donker hadden gemaakt. Waarbij we naar de sterren hadden gekeken en samen hadden ontdekt door heel hard te schreeuwen, hoe een echo werkt.
 
Vroeger en nu
Zijn ouders tegenwoordig onzekerder over hun taak als opvoeder? Feit is dat er vroeger ook problemen waren, maar dat grootouders dat ook al weer vergeten zijn. Tegenwoordig is er echter wel veel meer aandacht voor moeilijkheden bij opvoeding en ouderschap. Kijk eens naar televisieprogramma’s als Schatjes en Puberruil XL of tijdschriften als J/M of op de website www.ouders.nl Dit kan de opvoedingsonzekerheid versterken. Een ander verschil met vroeger zijn de toename van eenoudergezinnen, de combinatie van werk en kinderen en de toename van migrantenouders die hun kinderen moeten opvoeden in een andere cultuur. Ouders gaan zelf op zoek naar informatie. Als er geen vraag of probleem is van ouders, dan spreekt de informatie ook niet aan. Wat is voor jou de reden om deze weblog te lezen?
 
Waarmee maak je kinderen echt blij?
Terug naar het verjaardagsfeest, waar ik mijn zoon dus blijkbaar niet echt blij mee had kunnen maken. De wandeling in de avond was leuker. Ik ontdekte dat het vaak niet gehad om de activiteit, maar veel meer om de wijze waarop je samen iets met elkaar onderneemt. Met volledige aandacht. Zo werkt het ook met opvoeden. Als je dat doet vanuit je eigen kracht, met plezier en aandacht dan is het een geweldige ervaring. Maar wat gebeurt er als je je zelf niet lekker voelt, op je tenen loopt, nog zoveel andere dingen moet doen, net je werk kwijt bent? Dan gaat het niet meer. Je maakt kinderen pas echt blij, door goed voor jezelf te zorgen en er voor ze te zijn

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...