Doorgaan naar hoofdcontent

Ik kan het (nog) niet

Gehaast kwam ze binnen rennen: dochter Rosalie. Het was maandagmiddag en dat betekende: paardrijles! Terwijl ze samen met haar vriendinnetje aan tafel zat, meldde ze me tussen neus en lippen door: "Mam, ik moest heel hard huilen in de klas." Ik hoorde de bibber in haar stem, maar reageerde niet direct. Waarop haar vriendinnetje aanvulde: "Echt heel erg hoor, ze kon niet eens meer ademhalen." Er viel een verwachtingsvolle stilte. "Ooh", zei ik. En Rosalie vertelde over wat er die ochtend was gebeurd. Ze hadden rekenen en meester had haar een vraag gesteld. ze wist het antwoord opeens niet meer, kreeg het benauwd en moest toen dus heel hard huilen. "Meester begreep het", voegde ze er aan toe en ik besloot het even te laten rusten.

Ik kan niet rekenen
's Avonds bij het naar bed gaan, vertelde ik over al die keren dat ik het antwoord even niet meer wist. Vroeger op school, maar ook nu heb ik nog wel eens een black out. Het  lijkt wel of mijn hersenen dan niet meer kunnen werken, ik voel me gespannen en krijg allerlei vervelende gedachten. Toen die keer dat ik in de winkel stond en mijn pincode niet meer wist. En toen ik voor de zoveelste keer mijn rijexamen ging doen en opeens niet meer wist wie er voorrang had op het kruispunt. En dat terwijl ik het al weken had geoefend. "Ik leer het nooit", verzuchtte ik toen ik met mijn instructeur terug reed. En ook Rosalie bleek last te hebben van blokkerende gedachten. Dat ze niet kon rekenen, dat iedereen haar zou uitlachen en dat meester haar wel dom zou vinden.

De gedachte overwonnen
"Ik kan niet tekenen", vertelde de jongeman die tegenover me zat. Hij had het gloednieuwe oliepastelkrijt in zijn hand en staarde naar het stuk papier voor hem. Een diepe zucht. "Als je daarvan overtuigd bent, dan zal het ook zo zijn in jouw beleving", vertelde ik hem. "Misschien kun je nog niet zo goed tekenen als Van Gogh en leg je de lat voor jezelf te hoog?" En ik vertelde dat veel mensen niet eens aan tekenen beginnen, omdat ze niet in staat zijn dat wat ze zien om zich heen op papier te zetten. "Maar wat zou er gebeuren als je het resultaat en je oordeel daarover eens loslaat?" En we besloten om zomaar wat te tekenen, dat nergens op mocht lijken. Lijntjes, cirkels, krullen, stippen. En langzaam werd de tekening gevuld. Hij had zijn gedachtenkronkel, dat hij niet kon tekenen, overwonnen.

Je kunt het nog niet
Mij lukte dat ook afgelopen zomer toen mijn zoon voorstelde om te gaan schaken. "Dat kan ik niet hoor, dat vind ik veel te moeilijk." En eigenlijk had ik ook nog het idee dat schaken meer iets voor jongens was. "Je kunt het nog niet", hoorde ik hem zeggen. En samen gingen we op internet zoeken naar informatie over schaken. Over de koning en de koningin en de loper. Over het paard die gekke sprongen mocht maken. We kregen er steeds meer lol in. En nadat we een aantal schaakpartijen hadden nagespeeld, gingen we voor het "eggie". Middagen hingen we boven het schaakbord. 's Morgens voor het ontbijt, tussen de middag en dan ook nog een partijtje voor het slapen gaan. Wij kunnen nu schaken, niet als de beste, maar we kunnen een partijtje spelen. En ook ik had een gedachte overwonnen: dat ik niet kon schaken.

Zou dat ook gelden voor kinderen?
"Onze hond kan niet tegen vuurwerk", vertelde mijn vriendin. Bibberend lag hij in onze woonkamer met oudejaarsavond. een gezellige Friese stabij met zachte oren en lieve hondenogen. Hij mocht komen logeren, omdat we verwachtten dat het vuurwerk wel mee zou vallen. Naast hem lag onze hond Saar, een beetje te snurken. Ze had nog een avondwandeling gemaakt en de rotjes en vuurpijlen werden naast haar afgevuurd. Het deerde haar niets. Terwijl ik naar de logeerhond zat te kijken, vroeg ik me af hoe het toch komt dat de ene hond zo bang is voor vuurwerk en de andere niet. Ik had gelezen dat een hond vooral reageerde op hoe zijn omgeving om ging met zijn angst. Als je hem heel erg troosten en gerust stellen, werkte dat alleen maar averechts. Zou dat ook gelden voor kinderen die bang zijn om een fout antwoord te geven aan de meester, of kinderen die bang voor de cito-toets, of om een tekening te maken? Of bij volwassenen die niet kunnen schaken?

Ik leer kinderen dat ze iedere keer zelf de keuze kunnen maken: de kronkelgedachte met de angst aanpakken, of er voor weglopen. Wat voelt beter?

Reacties

  1. mooi om deze krinkels te lezen: ik hoor ze dagelijks van mijn kinderen en voel ze zelf ook wel eens- ben benieuwd hoe deze kronkels omgevormd kunnen worden tot opbouwende gedachten!

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Dat is het verschil tussen de Ojee-gedachte en de Oke-gedachte. Ojee-gedachten komen automatisch, Oke-gedachten kun je voor kiezen. En dan aanpakken! Door alles te doen wat je eigenlijk niet durft.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hansje Pansje Kevertje

  “Ha Angela, fijn dat je er bent…”, riep mijn collega terwijl ze me al tegemoet liep. Ze keek wat zorgelijk en vervolgde: “Ja, ik weet het gewoon even niet meer. Hij doet andere kinderen pijn, slaat en schopt ook mij en gisteren trok hij de deur zo hard dicht dat de klok van de muur op de grond kapot viel. Fijn dat je er even een uurtje bij kunt zijn.” Achter haar stond de jongeman (net 8 jaar oud) in kwestie. Op zijn hoofd een petje, felroze kauwgom in zijn mond (waarmee hij van die grote bellen maakte) en een uitdagende blik in de ogen. Hij had alles gehoord. “Who let de dog out, tamtam tam tam.”, schreeuwde hij terwijl hij in de gymzaal op een bank stond. Hij maakte er bewegingen bij die meer passend zouden zijn bij een rapper van 16. Vlak daarvoor had hij al een paar kinderen aan het huilen gebracht. De tijd van observeren was voorbij en ik besloot een bewegingsspel te gaan doen. Hij hield wel van tikkertje, maar wilde niet de tikker zijn. En wilde ook niet getikt worden. Al...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...