Doorgaan naar hoofdcontent

Leuke dingen doen

“Ik wou dat ik 18 was, dan mag ik leren autorijden”, verzucht mijn zoon van 8 regelmatig. Zo af en toe mag hij bij zijn vader achter het stuur zitten en afgelopen week mocht hij zelfs de auto starten. Glunderend kwam hij dat bij thuiskomst vertellen. Nadat we geteld hadden hoeveel jaar (en maanden en weken) het nog zou duren voordat de grote dag zou aanbreken, kwam het gesprek op; “En dan?” Nou dat wist hij wel te vertellen: “Dan koop ik een camper en ga ik de wereld rondreizen, overal naar toe.” Autorijden stond bij hem voor vrijheid en zelfstandigheid, maar daar heb je toch geen auto voor nodig?
 
Op het prijskaartje stond 125 euro
Bij de kringloopwinkel in het dorp stond een skelter te koop, zo’n grote met vier wielen en een achterzitje. Dat zou toch al een mooi opstapje zijn voor de echte auto? Samen met zijn buurjongen was mijn zoon al een paar keer gaan kijken. Ze hadden ook het prijskaartje gezien: 125 euro. Tijdens de lunch werd uitgebreid besproken hoe ze toch die skelter zouden kunnen kopen, want krijgen was geen optie. Dat was wel duidelijk. “Als jij het graag wilt, dan ga je een plan maken om aan dat geld te komen!”
 
Onderneem het maar
En daarmee hadden we direct een van de bouwstenen voor de sociale-emotionele ontwikkeling te pakken: ondernemingszin. Ergens helemaal voor gaan, je passie volgen, vrij vertaald. Dat helpt kinderen om zelfvertrouwen te krijgen. De overige bouwstenen zijn overigens: vertrouwen, zelfredzaamheid en invoelend vermogen. Vertrouwen in jezelf dat het lukt om die skelter te verdienen, je eigen plan maken daarvoor en het invoelend vermogen was nodig om goed samen te werken.
 
Een eigen winkel
Jerome besloot ook zijn zus bij het plan te betrekken, zij had immers al heel wat verdiend met haar hondenuitlaatservice en had ook wel zin in de skelter. En samen besloten ze hun eigen “kringloopwinkel” te beginnen. Hun (oude) speelgoed en kleding werd keurig uitgestald en de toevallige passanten bleken geinteresseerde kopers te zijn. Het geldt stroomde binnen en ze hadden in een middagje 25 euro verdiend. Samen met de opbrengst van de hondenuitlaatservice ging het al om 55 euro.
 
Niet genoeg
Met de geldpot togen ze naar de kringloopwinkel waar ze keurig werd uitgelegd dat het toch echt nog niet voldoende was om de skelter te kopen. Maar omdat hij een lekke band had, mochten ze hem voor 80 euro hebben. Terug naar hun eigen winkel, waar de verkoop een beetje stil lag. De ondernemers hadden echter een goed idee en besloten de resterende goederen in de bakfiets van de buurman naar de kringloopwinkel te brengen. Dan zouden ze gewoon gaan ruilen: 55 euro + voetbalschoenen + speelgoed en kleren. Helaas had de eigenaar van de winkel daar geen oren naar en teleurgesteld kwamen ze terug. Wel met de optie op de skelter tot 1 juni.
 
Geef niet op
De teleurstelling was groot, maar ze gaven het niet op. Mijn zoon heeft besloten om voetballes te gaan geven aan de kleine jongens uit de buurt en mijn dochter gaat nog meer honden uitlaten. De andere kinderen uit de buurt helpen hard mee met auto’s wassen en lege flessen naar de winkel terug te brengen. Nog 17 euro te gaan!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj