Doorgaan naar hoofdcontent

Zoals je speelt, zo leef je je leven



Het moest er nu toch echt van komen. Ze hadden al geen WII, geen Nintendo, geen Xbox en Youtube-filmpjes konden ze alleen boven kijken op een trage oude computer. Nadat dochter Rosalie een plan had gemaakt om ons te overtuigen van het nut van zo’n ding (“Mam, je kunt hem ook meenemen naar de les om muziek af te spelen”) en een kostenplaatje had gemaakt, gingen we over tot aanschaf. Het eerste spelletje dat ik er op zette was dammen, dat kende ik nog van vroeger toen ik dat op zondagmiddag met mijn oma speelde. Opa fluisterde me dan in welke zet ik het best kon doen en oma deed soms net of ze het niet zag wanneer ze een dam kon maken. Zo vermaakten we ons prima.

Verslaafd aan games
Toen de kinderen op maandagochtend naar school gingen, schoof ik mijn werk opzij en besloot te gaan dammen op de I-pad. Eerst op beginnersniveau, later kreeg ik steeds sterkere tegenstanders. En opeens was het 1,5 uur later. Nu begreep ik pas hoe kinderen verslaafd konden raken aan games en hoe moeilijk het is om jezelf te beheersen en er weer mee te stoppen. Wat geldt voor spelletjes op de computer geldt natuurlijk voor meer verlokkingen: televisie kijken, snoepen, ongezond eten en nog meer speelgoed. Als kinderen leren zich te beheersen in het spel, dan kunnen ze dat ook vele malen makkelijker in het leven. En dat geldt ook voor hun ouders.

Buitenspel gezetDie avond had onze zoon een voetbalwedstrijd. “Wat gaan we doen? WINNEN! Wat gaan we doen? WINNEN!!! De tegenstanders kwamen al schreeuwend het veld op en waren al overtuigd van de overwinning. Gevoetbald werd er echte r niet. Er werden kinderen onderuit geschopt, geduwd, getrokken aan de t-shirts en uitgescholden. Mijn eigen zoon werd zo gemeen getrapt dat hij rollend over het veld ging. 5 Minuten voor het eind van de wedstrijd besloot onze coach er mee te stoppen: “Tegen deze club weiger ik ooit nog te spelen.” Ze werden door hun respectloze gedrag buitenspel gezet, maar de ouders aan de zijlijn ontvingen ze als helden. Ze hadden immers gewonnen.

Jij staat op mijn teenBij de Rots en Waterles kregen de kinderen die week de opdracht om met behulp van hun ademkracht een ballon naar de overkant te brengen. Met elkaar. De meiden gingen enthousiast van start, bliezen totdat ze paars zagen. Maar de ballon raakte vast onder de bank. Samen bedachten ze een plan om hem er weer onder uit te krijgen. De jongens gingen voortvarend van start, maar raakten in een “strijd” verwikkeld: “Jij staat op mijn teen.” “Aan de kant, ik wil voorop gaan, want ik ben veel groter.” “Ja, en door jou hebben we nu niet gewonnen.” We keken er met elkaar op terug en ze kwamen tot de conclusie dat door met elkaar samen te werken het spel een leuker zou zijn geweest.

Met in plaats van tegen elkaar
Het lijkt wel of het bij spelen altijd moet gaan om winnen en verliezen, terwijl je ook samen kunt spelen. Cooperatief spel wordt dat ook wel genoemd, en kinderen leren daardoor goed samen te werken. Zo hadden we een week later een spel , waarbij er een kind zo sterk ging staan “als een boom” en het andere kind in de boom mocht klimmen. Er werd flink overlegd: “Als je nu je voet hier neer zet, dan kan ik je op mijn schouder nemen.” “Maar kun je me dan wel dragen op een arm?” “Vertrouw me maar!” Samen sta je sterk, in het spel, maar ook in het leven.

Leer je kind kennen in het spelAls je kijkt naar je kind terwijl hij aan het spelen is (met een vriendje of vriendinnetje), dan kun je daar veel in ontdekken, wat te maken heeft zijn sociaal-emotionele ontwikkeling. Durft hij iets nieuws te ondernemen, volgt hij in het spel of is hij de leider? Kan hij in het spel dichter bij zichzelf komen, in een flow raken of is het spel heel vluchtig en pakt hij iedere 10 minuten wat anders op? Is hij in staat om tijdens het spelen zijn eigen “probleempjes” op te lossen? Als er met de lego bijvoorbeeld twee stukjes vast op elkaar zitten, vraagt hij dan direct hulp bij een volwassene of zet hij door en probeert hij het zelf op te lossen? En kan hij ook al zelf conflicten oplossen, wanneer een ander kind bijvoorbeeld zijn speelgoed af pakt?

En nu zijn wij aan de beurtTerug naar mijn dammen op de I-pad. Ik durfde niet meteen iets nieuws te ondernemen en koos voor een spelletje dat ik al kende. Ik ontdekte wel dat ik probeerde vooruit te denken (leiden) en soms ook afwachtte wat de tegenzet zou worden (volgen). En ja, ik ging helemaal in het spel op, vergat zelfs de tijd. Wel werd ik regelmatig gehinderd door irritante reclames (het was immers een gratis spel). Maar dat had ik al snel opgelost door het weg te klikken. Toen mijn kinderen die middag thuis kwamen, werd de I-pad ingenomen. “En nu zijn wij aan de beurt!” Ze hadden gelijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj