Doorgaan naar hoofdcontent

Respect kun je verdienen

“Jij krijgt van mij een re-spek-kie omdat je deze les nog niet boos bent geworden.’ Vol blijdschap nam hij het spekkie van zijn klasgenoot in ontvangst. Aan het begin van de les had hij ons nog vol overtuiging verteld dat hij “zeker nooit, never” een re-spek-kie zou ontvangen. “Het zijn altijd dezelfde die het krijgen, die aardig doen tegen anderen enzo. En dat doe ik niet.” Nu had hij ervaren hoe fijn het kan zijn als iemand het waardeert als jij respectvol bent geweest.
 
Een grote frons in het voorhoofd
ik dacht hier aan terug een paar dagen later. Twee jongens waren woest de les ingekomen, een grote frons in het voorhoofd en de armen demonstratief over elkaar. Ze hadden begrepen dat ze deze week wel buiten mochten spelen en pas daarna Rots en Water zouden volgen, maar dat hadden ze verkeerd begrepen, zo bleek later. Ze weigerden aan de les mee te doen, weigerden te luisteren en weigerden respect te hebben voor de andere kinderen die er wel veel zin in hadden.
 
De Rots en watergroet
We startten met de Rots en Water-groet: alles proberen we op te lossen op de watermanier, maar als het echt niet anders kan, dan mag je voor jezelf opkomen en je rots gebruiken. De kinderen kunnen dit na 18 lessen wel dromen, maar het altijd toepassen in de praktijk is een tweede. En ook ik zit er wel eens behoorlijk naast, zoals nu.
 
Waarom ben jij niet meer welkom?
De jongens bleken niet te handhaven in de les en dan zit er maar een ding op: terug naar de klas en aan de juf uitleggen waarom je niet meer welkom bent bij Rots en Water. Eigenlijk hoeven we dit nooit te doen, maar dit keer zat er niets anders op. De juf nam ze mee en ze mochten op papier gaan schrijven wat er nu precies aan de hand was. Dan zouden we na afloop even met elkaar napraten.
 
Gezeur en gedram
We vonden elkaar in de directiekamer. De beide jongens keken nog steeds boos, verongelijkt. En de juf vroeg wat er nu precies aan de hand was, dat was simpel: “wij wilden buiten spelen en we moesten naar Rots en Water.” Opeens begreep ik het, ik had ze helemaal niet gehoord, had eigenlijk geen respect voor hun boze houding gehad tijdens de les. Sterker nog: ik had het afgewezen als ‘gezeur” en “Je kunt nu eenmaal niet alles krijgen wat je zou willen.”
 
Een teken van herkenning
En ik vertelde de jongens dat ik ze eigenlijk wel begreep, nu zo achteraf. Ik vertelde ze ook over mijn zoon die heel goed was in rekenen, maar nooit zin had in taal. En mijn dochter kon nog niet eens 5+3 optellen en dan ook altijd met tegenzin de rekenles moest volgen. Als iets moeilijk voor je is, dan is het waarschijnlijk niet zo leuk. Ik zag een teken van herkenning. Ze vonden het inderdaad moeilijk om respectvol te zijn richting zichzelf en de andere kinderen. Zeker omdat ze in de veronderstelling waren dat ze iets mochten gaan doen (buitenspelen) waar ze wel heel veel zin in hadden.
 
 
We sloten af met een spelletje om een spekje. Want een re-spek-je krijg je niet zomaar, die moet je wel verdienen. Het lukte ze en blij liepen de jongens de kamer uit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj