Doorgaan naar hoofdcontent

5+3=8 Toch?

“Wat is het allerergste dat je kan overkomenin de brugklas?”, vroeg ik het meisje dat vooraan zat en haar vinger had opgestoken. Ze vertelde dat ze het heel spannend vond, maar het allerergste was toch wel als ze het niet zou kunnen, zou blijven zitten. Of naar de HAVO zou moeten. Ze zat te schuiven op haar stoel en had het er zichtbaar moeilijk mee. “Maar de HAVO is toch ook goed?” probeerde een klasgenoot haar gerust te stellen. “Voor mij niet.”, was haar antwoord. Ze had wat last van faalangst.
Van HAVO naar VMBO
Ik dacht opeens aan de jongeman die ik jaren geleden had begeleid. Met een HAVO-advies op zak had hij de basisschool verlaten. Na twee jaar ploeteren zat hij op het VMBO-kader en wilde hij eigenlijk helemaal niet meer naar school. Maar ook vertelde ik over mijn eigen man die destijds het domste jongetje van de klas was, maar uiteindelijk is afgestudeerd aan de Universiteit. Er kan nog van alles gebeuren, nadat je de basisschool hebt verlaten.
Hoe groot is de kans?
Dit meisje wilde een geruststelling die ik haar niet kon geven. Ik stelde haar wel de vraag; “Hoe groot is de kans dat je blijft zitten en waar hangt dat van af?” Ja, ze haalde altijd goede cijfers, ze vond zichzelf best slim, ze werkte er hard voor en heel belangrijk: ze wist ook waarvoor ze het deed. Later wilde ze tandarts worden. De kans is niet zo heel groot dus. Langzamerhand verdween de onrust, het schuiven op de stoel, de zenuwachtige blik. Ze kreeg er zelf wat meer vertrouwen in.
Wie is er slimmer: Einstein of Marco Borsato?
Maar dat “slim zijn” was voor mij nog wel iets om eens over door te praten. ‘Wie is er volgens jou slimmer Einstein of Marco Borsato.’ Dat antwoord was snel gegeven: “Einstein natuurlijk, die had heel veel uitgevonden.” Op de voorste rij zat een jongen die wilde weten wat “slim zijn” dan precies was, voordat hij een antwoord kon geven op mijn vraag. En hij had groot gelijk. Want je kunt slim zijn in uitvinden, maar ook in muziek maken of sporten of taal. En is de ene slimheid dan meer dan de ander? Toen ik ze vertelde dat Einstein op de basisschool eigenlijk helemaal niets wist en kon, sloeg de twijfel toe.
Ze ging heel diep zuchten
Twijfel had ik een jaar geleden ook, toen we een brief thuis kreeg van school waarin stond dat onze dochter een “rekenzwakke leerling” was. Als je haar vroeg hoeveel 5 + 3 was, pakte ze haar vingers er nog bij om te tellen. Bij de vraag hoeveel dan 3 + 5 was gebeurde hetzelfde. Bij de vraag hoeveel 8-3 was ging ze heel diep zuchten. Ze doorzag het telsysteem niet en had heel veel moeite om het te automatiseren. Dat werd hard werken het afgelopen jaar, iedere week extra werkbladen mee naar huis en oefenen op de computer.
10.000 uur regel
Maar ze maakte vorderingen en ging ervoor. Ik vertelde haar over de 10.000 uur-regel. Er was onderzoek gedaan naar twee leerlingen op een muziekschool die viool konden spelen. De een was zeer talentvol, de ander kon gewoon viool spelen. Degene die gewoon kon viool spelen ging keihard werken, oefende wel 10.000 uur. De talentvolle leerling hield het bij een vioolles van een uurtje per week. Welke leerling heeft het uiteindelijk het verst gebracht met zijn vioolspel? Mijn dochter herkende het direct: “Dus omdat je het heel veel aandacht geeft, word je er steeds beter in en heb je geleerd te leren.”
Meer dan je best kun je niet doen
Zo aan het eind van het jaar, krijgen de kinderen hun rapport, met daarop cijfers of letters. Maar in ieder geval een score van hoe ze er voor staan. Sommige kinderen (en hun ouders) worden er heel zenuwachtig om. Wat is jouw AVI-score en je CITO-score? Zo zenuwachtig dat ze buikpijn krijgen op de dag dat er een toets gemaakt moet worden. Meer dan je best kun je niet doen, leg ik mijn kinderen voor. Daarmee haal je de druk eraf, hebben ze minder angst om te falen en gaan ze zelfs plezier krijgen in het leren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj