Doorgaan naar hoofdcontent

Michael is een eikel


"Zal ik jou eens even lekker in je bek schijten? Poep in je hoofd!" Zoon Jerome is de afgelopen weken aan het ontdekken wat humor is. Na het zoveelste jantje-grapje, heeft hij nu een poep- en piesmop tijdens het ontbijt. Erwin smeerde onverstoorbaar zijn boterham en ging er op in. Hij vertelde over het programma Jiskefet, waar hij vroeger altijd naar keek. En de persiflage die ze hadden gemaakt op de hardrock-scene. Het bijbehorende filmpje was snel gevonden op YouTube en Jerome en Rosalie vonden het geweldig. De meester op school die ochtend duidelijk niet, toen Jerome besloot om het te imiteren in de klas. "Zal ik jou eens even lekker in je bek schijten? Poep in je hoofd?" Hij moest nablijven.

Opeens was het muisstil
 Ik schaamde me toen hij het thuis vol trots vertelde. Wat zal de meester wel niet denken over onze gezinssituatie en het taalgebruik bij ons thuis? Een opvoeding volledig zonder normen en waarden? Of zou hij de humor er van inzien? Een week later schaamde ik me wederom voor mijn zoon. Voorafgaand aan de voetbaltraining zat hij met zijn teamgenoten, de ouders en de trainer te wachten in de kantine. Gezellig in een kringetje om de tafel. De trainer vertelde om welke reden de training was verzet die ochtend. En de kinderen luisterden vol aandacht. Er waren namelijk voetballers van het Nederlands elftal langs geweest. En sommige kinderen waren zelfs met ze op de foto geweest. "Daar had jij ook wel bij willen zijn, toch Jerome?" Vroeg de trainer met een glimlach op zijn gezicht. En Jerome antwoordde gevat met een zelfde glimlach: "Michael, je bent gewoon een eikel, dat je ons niet hebt uitgenodigd." En opeens was het muisstil in de kantine.

Hij barstte in huilen uit
Ik vertelde dat ik ook regelmatig grapjes maak met kinderen in de les. Dat zorgt voor een gezellige stemming en zo dol je een beetje met elkaar. Maar het pakt niet altijd goed uit, mijn grap en dan kunnen we daar met elkaar weer van leren. Over hoe je sorry kan zeggen of om te onderzoeken hoe het komt dat iemand zo geraakt wordt door de grap. Zo had ik een keer een jongen die onmogelijk stil kon zitten. En bij de stilte-oefening in de Rots en Waterles zorgde zijn “gerommel” voor nogal wat onrust in de groep. Toen hij op een dag een broek had aangetrokken die bij iedere beweging geluid maakte, stelde ik voor dat hij de volgende keer maar zijn broek uit moest trekken. Dan zouden we niet meer afgeleid kunnen worden. Hij barstte in huilen uit en begreep pas later, dat het eigenlijk een grap van mij was.

Daar moet je 48 plus voor zijn
We besloten na de voetbaltraining bij thuiskomst maar eens te verkennen wat nog leuk is en wat niet. Sommige kinderen voelen dat namelijk niet uit zichzelf aan en hebben daar hun omgeving bij nodig. Zo ook Jerome. Wij maakten er een soort voice of holland van. Een goeie grap herkende hij aan spontaan gelach in zijn omgeving, bij een slechte grap keken we met een strak gezicht naar de grond. Tijdens de lunch stak hij van wal, toen ik hem vroeg of hij mij de kaas wilde aangeven. "Nee ma, daar ben je nog te jong voor!", vertelde hij. Ik zag aan zijn gezicht dat er een grap aan zat te komen, maar begreep hem nog niet. Totdat hij vervolgde: "daar moet je namelijk 48 plus voor zijn."

De stoeltest maakt je hoogbegaafd
Toen er bij de lunch een vriendje mee kwam eten, schoven we een opklapstoel bij aan tafel. Jerome schonk karnemelk voor hem in terwijl hij om melk had gevraagd en zijn vriendje spuwde de tafel onder. Vervolgens maakte hij hem wijs dat de zout uit de bovenkant van het zoutvaatje kwam, zodat hij een boterham met tomaten vol zout had.  Er werd veel plezier gemaakt met elkaar, maar de grootste grap kwam, toen Jerome zijn vriend vertelde dat hij zelf maar even de stoel moest opruimen. "Dat is de stoeltest, en als het je lukt, ben je pas echt hoogbegaafd.” Met een verhit gezicht ging zijn vriend aan de slag, maar het lukte hem niet. Ondertussen tikte de klok door en begon de tijd te dringen. Net op tijd ontdekte hij het palletje en kon de stoel weer in de kast worden gezet.

De krenten uit de pap?
Na school kwam hij enthousiast thuis. Hij moest wat energie kwijt, na zo’n hele dag stil zitten in de klas. En hij ging  lekker dollen met Saar de hond, die altijd in is voor geintje. Als ze maar aandacht krijgt en een kluifje. Jerome gooide de tennisbal in de lucht en Saar leerde hem opvangen. Eerst nog met behulp van haar voorpootje, maar op een gegeven moment maakte ze prachtige sprongen in de lucht en kwam ze met een trotse blik neer, met de bal in haar bek. "Kijk ma, ik ben de mondtoriek van Saar aan het trainen." En weer zorgde hij voor glimlach rond mijn mond. Het gaat steeds beter, zal je nu denken bij het lezen van deze weblog. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik de krenten uit de pap heb gehaald en de pap jullie maar niet voorschotel. Zal mr. Bean ook zo zijn begonnen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj