Doorgaan naar hoofdcontent

Ik ben de grootste, sterkste en mooiste

De papegaai en de koolmees leefden samen in het vogelrijk. Met nog heel veel andere vogels. Vogels die goed konden zingen, vogels die niet alleen konden vliegen, maar ook konden zwemmen, vogels die heel sterk waren, vogels die heel slim waren, vogels die heel mooi waren. Iedere vogel had zijn eigen kwaliteiten en de een was daar wat meer van overtuigd dan de ander.
Ik daag je uit
Zo vertelde de papegaai aan iedereen die het wilde horen dat hij “de grootste, sterkste en beste” was van alle vogels en hij daagde ze uit om met hem een wedstrijd te doen: wie het allerhoogste kon vliegen. De uil vertelde dat hij net had gegeten en dat er nog een uilenbal dwars zat, de specht had niet zo best geslapen, het roodborstje was wat verkouden. Iedere vogel had wel een smoes om niet de wedstrijd met de papegaai aan te gaan.
Ik wil het wel proberen
Totdat het koolmeesje zachtjes tjilpte: “ik wil het wel proberen”. De andere vogels keken verbaasd op, de papegaai moest heel hard lachen. “Jij?” “Je bent daar echt veel te slap voor.” Het koolmeesje trok zijn vleugeltjes op en deed net of hij dat laatste niet had gehoord. Hij was wel niet zo sterk en groot, maar had een plan.
Ik tel wel af
De wijze uil telde af en de vogels vertrokken. Hoewel, het leek wel of alleen de trotse papegaai de lucht was in gegaan. Waar was het koolmeesje gebleven? De papegaai vloog hoger en hoger, tot boven de wolken, bijna in de hemel. Hij keek naar beneden, zwaaide naar de andere vogels. Die hem aanmoedigden en toejuichten. Toen hij toch wat vermoeid werd, maakte hij een duikvlucht naar beneden. Het was genoeg geweest, hij had toch gewonnen en was de “grootste, sterkste en beste”.
Ik vlieg een stukje verder
Maar wat hij in zijn hoogmoed over het hoofd had gezien, was dat het koolmeesje onder zijn vleugels was meegelift en net op het moment dat de papegaai besloot vanwege de vermoeidheid naar beneden te vliegen, maakte het koolmeesje zich los en vloog nog een stukje verder. De papegaai had niets door, nam de felicitaties van de andere vogels in ontvangst. Totdat hij even naar boven keek en daar het koolmeesje zag vliegen, vele malen hoger dan waar hij ooit was geweest.
Ik heb geleerdOok het koolmeesje landde en hij werd hartelijk ontvangen door de papegaai. “Wow, wat ben ik blij dat jij met mij deze wedstrijd wilde aangaan. Jij hebt me geleerd om niet te veel hoogmoed te hebben en rekening te houden met de kwaliteiten van iedereen. “ En ook het koolmeesje was dankbaar: “Door jou heb ik mijn (vlieg)angst overwinnen, heb ik iets gedaan wat ik nooit had gedurfd en heb ik ontdekt dat ik ook ergens goed in ben. Gewoon proberen en dan zie je wel waar je uitkomt”
Ik weet niet of het gaat lukkenDit verhaal met een moraal vertel ik de kinderen wel eens tijdens de les. Wanneer het alleen maar gaat over winnen en verliezen, of waar een ander zo goed in is, of wanneer kinderen iets niet durven. Je kunt op drie manieren reageren op nieuwe uitdagingen: “Oh makkie, ik ben toch heel goed” (zoals de papegaai) “Oh nee, dat lukt me nooit en trouwens ik heb ook buikpijn” (zoals alle andere vogels in het vogelrijk) of “Ik weet niet of het me gaat lukken, maar ik ga het gewoon proberen” (zoals het koolmeesje).
Ik zit op schoolOok op school zijn er kinderen die heel goed in rekenen zijn, of in taal, of in gym. Mijn eigen dochter kon toen ze 6 was net bedenken dat 5 + 3 misschien wel 8 was. Maar als ik haar vroeg hoeveel 3+5 dan was, begon ze diep te zuchten. “Dat weet ik echt niet”. Haar tweelingbroer schudt met gemak alle rekensommen uit zijn mouw. Maar mijn dochter heeft nu al “geleerd te leren”. Dat je met gebruik van je andere kwaliteiten en veel doorzettingsvermogen iedere keer een stukje verder komt. Net als het koolmeesje eigenlijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj