Doorgaan naar hoofdcontent

Openstaande rekeningen

He Angela, er staat volgens mij nog een rekening van je open.” Verbaasd kijk ik de groenteman aan terwijl hij vertelt dat mijn man een week eerder boodschappen was komen doen en geen geld bij zich had. Nu is het zo dat het in het dorp gebruikelijk is om op rekening te betalen, maar ik baalde er wel van, dat we blijkbaar al een week een schuld uit hadden staan. “Maar hebben de appels goed gesmaakt?”, vraagt hij met een glimlach om zijn mond. “Heerlijk, maar anders was ik ze ook komen betalen hoor!”
Ze had er een goed gevoel bij
Ik dacht hier aan toen ik vorige week een e-mail kreeg van een moeder die haar kinderen had opgegeven voor een cursus. Maanden geleden had ik haar op maandagochtend aan de telefoon gehad. Ze vertelde me hoe haar dochter werd gepest op school en dat ze zelfs de politie had ingeschakeld. Ik luisterde aandachtig en vertelde over wat ik voor haar en haar dochter kon betekenen. Ze had er een goed gevoel bij, zo vertelde ze me en besloot niet alleen haar dochter, maar ook haar zoon in te schrijven. Maar nu kwam dus het bericht dat haar kinderen niet konden deelnemen aan de cursus, omdat ze onverwachts gingen verhuizen naar het andere eind van het land. Vijf dagen voordat de cursus zou gaan starten.
Hij wilde liever iets anders doen
Nog geen dag later kwam er een vergelijkbare e-mail binnen. Een moeder schreef dat ze haar zoon toch niet wilde laten deelnemen aan de cursus. Hij wilde liever op vrijdagmiddag iets anders doen. Ook aan deze inschrijving was het een en ander vooraf gegaan. Vooral veel luisteren, want wat was er precies aan de hand en waar zou ik deze jongen mee kunnen helpen. En welke cursus is dan het meest geschikt op dit moment? De inschrijving werd geannuleerd, 1,5 week voordat de cursus zou gaan starten.
Jammer, misschien een volgende keer?
Ik voelde me geirriteerd en probeerde te onderzoeken hoe ik hier het beste op kon reageren. Want we hadden gerekend op deze kinderen. Ik had andere ouders moeten teleurstellen omdat de groep al vol zat. Ik kon op mijn strepen gaan staan en de ouders verwijzen naar de voorwaarden voor inschrijving, ik zou zelfs een incassobureau kunnen inschakelen. In termen van Rots en Water zou dat een Rots-benadering zijn. Maar ik zou ook voor de Water-benadering kunnen kiezen: “Jammer, misschien een volgende keer?”
De goeden lijden onder de kwaden
Mijn overpeinzingen gingen verder. De rekeningen voor deze cursus waren al verstuurd. Als ik voor de Water-benadering zou kiezen, dan  zouden het gederfde inkomsten zijn. En zou dat wellicht betekenen (als het vaker gebeurde), dat de cursusprijs omhoog zou moeten. Wat ook weer geen optie is, omdat ik het zo belangrijk vind om de cursus (ongesubsidieerd) zo laagdrempelig mogelijk te houden. De “goeden” zouden dan onder de “kwaden” moeten lijden. En ik kreeg opeens het inzicht dat dit een les ook regelmatig gebeurt: als iemand over de grens gaat heeft eigenlijk de hele groep daar last van.
Ten koste van de kinderen
Ik was er nog niet uit en besloot het aan iemand anders voor te leggen. “Je kunt er ook voor kiezen om er vooraf al rekening mee te houden, dat er kinderen op het laatste moment afhaken, door  meer kinderen toe te laten. Een soort overboeking.” Ook dit zou dan ten koste gaan van de kinderen, want mocht iedereen wel op komen dagen, dan was de groep te groot om iedereen voldoende individuele aandacht te geven.
Spreekt het je aan?
Voordat ouders hun kind inschrijven, adviseer ik ze altijd om eerst een goed beeld te vormen. Wat houdt de cursus in, wat is de werkwijze van de organisatie, wat is de visie op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen?  Sommige ouders kunnen op basis van de website al een goed beeld vormen, anderen nemen eerst telefonisch contact op of sturen een e-mail of bezoeken een informatiebijeenkomst. Spreekt het je aan? Dan is de kans groot dat ik jullie kan helpen. Met als uitgangspunt: wederzijds respect en vertrouwen. Ik kom mijn afspraken na en vertrouw erop dat jullie dat ook doen.
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev

Hulp van boven

"Hoi, Roos heeft veel indruk gemaakt op mij. Wow! Wel na een hoge sprong van haar paard gevallen. Op haar hoofd. We zitten nu thuis. Erwin." Iedereen gespannen Het was een nogal chaotische dag. Zoon Jerome moest 's morgens voetballen en zou te horen krijgen of hij bij AZ mocht blijven. Wat een grote wens van hem was. Maar, zo hadden we vernomen, slechts 80 procent van de geselecteerde kinderen zou uiteindelijk door mogen. Hij was gespannen. Dochter Rosalie had 's middags haar springwedstrijd, waar ze zich ontzettend op had verheugd. Van Sinterklaas had ze een echt wedstrijdpak gekregen. Alle opa's en oma's zouden komen kijken. Maar ik niet, want precies op deze middag stond er een bijeenkomst met ouders en kinderen op het programma. Op zoek naar beschermengelen Een bijeenkomst waarbij we op zoek gingen naar beschermengelen. Heel toepasselijk voor de tijd van het jaar. En ook voor deze dag, zo bleek later. Een beschermengel is er eigenlijk altijd voor jo

Het lichtje van aandacht

  Daar liepen we, in stilte op zoek naar de schatten in het dorp. Het was al lekker donker en de kinderen van de Aandachts-cursus bekeken de omgeving, alsof ze het nog nooit eerder hadden gezien. Alsof ze met hun ruimteschip waren geland en voor het eerst voet aan wal zetten op de planeet aarde. Natuurlijk hadden we eerst uitgebreid de hemel met elkaar bekeken. En ook al was er een dik wolkendek, er was   toch nog van alles aan te onderzoeken. Met ons lichtje van aandacht. De aandacht verplaatste zich naar de grote regenplas waar een weerschijn van de lantaarnpaal in te zien was. En die lantaarnpaal zelf was ook absoluut het onderzoeken waard. We liepen verder en ontdekten de treurwilg. Spontaan sloeg iemand zijn armen er om heen. En voelden we de zachtheid van het mos. Natuurlijk stopten we onze neuzen ook even in het mos. Bij mij kwam de herinnering op aan de herfstwandelingen in het bos, die ik regelmatig met de hond maakte. En de tocht ging verder. Er was inmiddels een briesj