Sommige lessen ontstaan vanzelf en dat zijn vaak de beste. Zo hebben wij bij Rots en Water de traditie om de laatste les met elkaar iets lekkers te eten. Een bonbon, een koekje, een ijsje, afhankelijk van de tijd van het jaar. Dit is geen beloning voor goed gedrag, maar gewoon een onderdeel van de les.
Een schuimpje nu, of twee schuimpjes straks?
Ik moest daar aan denken toen ik in een boek over emotionele intelligentie las over de schuimpjestest. Het gaat als volgt: je bent vier jaar oud en iemand doet je het volgende voorstel: als je wacht totdat hij terug is van een boodschap, krijg je twee schuimpjes. Als je niet zolang kunt wachten, krijg je er maar een, maar die mag je dan wel meteen hebben. Een mooie oefening in zelfbeheersing, impulscontrole. Want de keuze die het kind maakt is veelzeggend; niet alleen zegt het iets over het karakter van het kind, maar zo bleek uit onderzoek, ook over hoe hij of zij zich in de rest van het leven zal ontwikkelen.
Impulscontrole leidt tot sociaal vaardigheid
Want degenen die hun impulsen op vierjarige leeftijd onder controle konden houden, bleken op latere leeftijd veel sociaal vaardiger. Ze waren effectiever op het persoonlijke vlak, zelfbewuster en beter in staat om om te gaan met teleurstellingen in het leven. Ook liepen ze minder kans om gestressed te raken. Ze grepen uitdagingen aan en hielden zelfs bij problemen stug vol in plaats van af te haken. En ze waren nog steeds in staat om hun beloning uit te stellen en hun doel te bereiken.
Meer dan schuimpjes
Impulscontrole is een van de belangrijkste sociaal emotionele vaardigheden. Want het gaat niet alleen om de impuls een schuimpje te pakken, maar ook om de impuls om overal op te reageren, of direct boos te worden, of om op te geven, je volledig te laten leiden door je emoties. En dat is niet makkelijk.
Niet kunnen wachten
Zo zijn er altijd kinderen in de Rots en Waterles die niet tot het eind van de les kunnen wachten om de bonbon op te snoepen (ik laat ze uiteraard het doosje aan het begin van de les al zien!). Die continue blijven vragen of ze hem niet al eerder mogen hebben, of het soms zelf pakken. En dan is er bij het uitdelen van de bonbons vaak een bonbon over. Voor wie is die bestemd? Wie vindt dat hij in aanmerking komt voor die 2e bonbon en waarom?
Ik geniet er zoveel meer van
Daarvoor hebben we de 3-redenen regel geïntroduceerd. Geef drie goede redenen waarom jij nog een extra bonbon zou mogen en de anderen niet. En “omdat ik het zo graag wil” is wat dat betreft geen goede reden. Het maakt de kinderen altijd weer creatief: “omdat ik er zoveel meer van geniet”, “omdat ik er niet om vraag”, “omdat ik vanmorgen heel erg verdrietig was”. Genoeg stof om de volgende les over sociaal-emotionele vaardigheden te vullen!
Een keer per dag de e-mail lezenIkzelf ben overigens ook aan de slag gegaan met impulscontrole. En probeer nog maar 1 x per dag mijn e-mail te lezen. Heerlijk om je niet meer te laten leiden door alle mails en telefoons die gedurende de dag binnenkomen. Een keer per dag alles met aandacht afhandelen en de rest van de dag geconcentreerd bezig zijn met datgene waar het echt om gaat. Het is moeilijk, maar uiteindelijk werk je veel effectiever en brengt het rust.
Een keer per dag de e-mail lezenIkzelf ben overigens ook aan de slag gegaan met impulscontrole. En probeer nog maar 1 x per dag mijn e-mail te lezen. Heerlijk om je niet meer te laten leiden door alle mails en telefoons die gedurende de dag binnenkomen. Een keer per dag alles met aandacht afhandelen en de rest van de dag geconcentreerd bezig zijn met datgene waar het echt om gaat. Het is moeilijk, maar uiteindelijk werk je veel effectiever en brengt het rust.
Reacties
Een reactie posten