Doorgaan naar hoofdcontent

Wat is jouw cijfer vandaag?

“Eeeh Angela, wat is jouw cijfer eigenlijk vandaag?” Verwachtingsvol keken ze me aan. Iedere Rots en Waterles starten we met een cijferrondje. De kinderen mogen aangeven op een schaal van 0 tot 10 hoe ze zich voelen. Zo leren ze emoties bij zichzelf te herkennen en rekening te houden met elkaar. Als ze willen mogen ze er iets over vertellen, maar het hoeft niet.

Mijn cijfer is een drie
Er was een keer een jongen die ons meedeelde met een ernstig gezicht, dat zijn cijfer een drie was. Hij had de Donald Duck nog niet ontvangen, en dat terwijl die altijd op donderdag werd bezorgd. Er waren meer kinderen die Duck-fan waren, en die hem dus volledig begrepen. Naast hem zat een meisje, stil voor zich uit te staren. Ze had deze les nog geen woord gezegd, maar vertelde nu met een zacht stemmetje dat ook zij een 3 had. Haar moeder lag in het ziekenhuis en zou vandaag geopereerd worden. De Duck-fan keek haar van opzij aandachtig aan. Hij sloeg een arm om haar heen en zei dat zijn 3 eigenlijk helemaal niet zo erg was.

Verdriet hoort ook bij het levenIk twijfelde om de kinderen dit keer mijn cijfer te vertellen. Hij was namelijk niet al te hoog, maar kon ik ze ook vertellen wat er aan de hand was? Ik besloot het toch te doen, zij waren immers ook open eerlijk geweest en verdriet hoort ook bij het leven. Ook bij het leven van hun Rots en Water-juf. "Mijn nichtje mag haar vader, mijn broer niet meer zien." En ik vertelde over haar ouders die uit elkaar waren gegaan toen ze heel jong was. mijn broer en zijn ex zorgden samen voor hun dochter, hij in het weekend en zij doordeweeks. Het was al die jaren best goed gedaan. Hij repareerde haar auto als die stuk was en afgelopen jaar hadden ze zelfs de verjaardag van mijn nichtje samen gevierd. Er was echter ruzie ontstaan en de moeder had gedreigd dat mijn broer zijn dochter niet meer mocht zien.

Het cijfer begon te stijgen
De kinderen waren geraakt door mijn verhaal over mijn lieve nichtje. "Zij kan er toch ook niets aan doen, waarom mag ze dan haar vader opeens niet meer zien?", vroeg iemand zich verontwaardigd af. Na 10 minuten besloten we het te laten rusten, we vervolgden de les en mijn cijfer begon langzamerhand te stijgen. Ik genoot van het vrije spel van de kinderen, van hun humor, hun puurheid, hun wijsheid en het plezier dat ze met elkaar hadden. En ik merkte ook dat ze veel beter luisterden dan anders. "Kom jongens, we gaan even in de kring staan." En binnen 5 seconden stonden ze keurig te wachten. Er waren tijden geweest dat ze daar 5 minuten over deden. Zouden ze (onbewust) rekening met mij houden?

Ze houden allebei van je
In de pauze kwam er een jongen met een serieus gezicht naar me toe. Het verhaal had hem aangegrepen. Hij was ook kind van gescheiden ouders en vertelde zijn eigen verhaal. Over de nieuwe vriendin van zijn vader en de bijbehorende kinderen. Over hoe anders het bij zijn moeder was, waar andere regels golden. "Het doet mij helemaal niets meer." Vertelde hij mij wel drie keer in 5 minuten. Ik voelde aan dat hij zich groot hield. "Wat zou je tegen mijn nichtje willen zeggen?", vroeg ik hem. "Je vader en moeder houden allebei van je, maar zijn vergeten te kijken naar wat voor jou het beste is." “En geldt dat ook voor jou?” Het bleef even stil: ”Ja ik geloof het wel.”

‘s Avonds bij thuiskomst zag ik dat er een e-mail van mijn broer was gekomen. Hij had zijn dochter toch op mogen halen van school en hij was vastbesloten er een gezellig weekend samen van te maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt

"En dan ging ik op zaterdagavond na de disco met de bus naar huis. De bus zat vol dronken jongeren. En als ze mij in de gaten kregen, begonnen ze dus te zingen: Rood haar is varkenshaar en varkenshaar dat stinkt." "Wat deed je dan pap?", vroeg dochter Rosalie die vol aandacht zat te luisteren. "Nou, ik zong gewoon mee en deed alsof het niet over mij ging." Ze kroop bij haar vader op schoot en woelde met haar handen door zijn wilde krullen, die helaas niet meer zo rood waren als toen. "Gewoon negeren dus", was haar conclusie. Maar gold dat ook voor Simon de Pimon en Rosie Poepedosie? "Ze noemden me vandaag Simon de Pimon", wist deze jongeman mij te vertellen met een verongelijkt gezicht. En de tranen stonden in zijn ogen. Zijn moeder had mij gevraagd om hem te begeleiden. Hij werd gepest op school en daar leed hij zichtbaar onder. Blijkbaar werd hij geraakt door deze bijnaam, die in mijn ogen nog onschuldig was. Vaak heeft het gev...

En op de gang zijn we.... STIL

  “Ja. We zijn vandaag de boeken aan het inventariseren”, vertelde een hulpmoeder mij terwijl ik een blik wierp in de schoolbibliotheek. Ik zuchtte. “Dat kan wel de hele dag duren, hoor”. Het betekende dus dat ik op zoek moest gaan naar een andere plek in school, waar ik met de kinderen van groep 7 aan de nieuwe 10-weekse lessenreeks “De Kracht van Aandacht” zou kunnen beginnen vandaag. Dan maar het speellokaal. En terwijl ik de deur van de speelzaal open doe, zie ik al dat het vol staat met glijbanen, klimrekken, een trampoline, een evenwichtsbalk en vooral heel veel ballen. De moed zinkt me in de schoenen. “De pedagoog als ruimte”, schiet mij te binnen. Ik besef dat deze ruimte toch wel erg afleiding voor de kinderen is om de kracht van aandacht te gaan ervaren.   Alsof ik in het zwembad was “Het voelde alsof ik in het zwembad was. Heel diep op de bodem. Daar is het zo stil, dan hoor ik alleen nog maar mezelf en het water”, verzuchtte hij na 15 minuten. Ik had de kind...

Mijn kind leert foute dingen op school

  “Eeehhhh, juf, kan ik je even spreken?” Het is vrijdagochtend half negen en ik sta bij de deur om de kleuters te begroeten. Ze mogen kiezen: een high five, een knuffel, een zwaai, een billenbots, een hand. De meeste kinderen wijzen op de poster “de knuffel” aan. Een goed begin van de dag. Maar daar staat dus opeens een vader voor me. Hij kijkt me zorgelijk aan. En vertelt dat zijn zoon sinds kort thuis “fuck you” zegt en zijn middelvinger opsteekt. Dat deed hij anders nooit. “Mijn kind leert foute dingen hier op school…” “Ja dat begrijp ik, maar hij leert het niet van mij!” Vader gaat verder. Dat hij het leert van de grote kinderen, uit groep 3 en ik beloof hem dat ik er vandaag eens extra op ga letten. Terwijl de kinderen in de kring plaatsnemen, gaat de gouden spiegel rond. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is er vandaag met mij aan de hand?” De kinderen kijken om de beurt vol aandacht in de spiegel en vertellen iets over wat ze zien. “Mijn haar is er af, ik ben naar d...